Uitzendbureaus zijn soms net makelaars. Ze brengen vraag en aanbod bij elkaar. En ze gebruiken jargon om hun waar aan te prijzen.

Als een makelaar rept van een ‘speelse indeling’ dan bedoelt ie ‘onhandig’. Als een makelaar een ‘stadstuin’ noemt dan mag je blij zijn als je een bloembak kwijt kunt. Als je het jargon begrijpt, dan kun je daar je voordeel mee doen.

YoungCapital prijst een vacature aan met: ‘Bij deze vacature maak je nu extra veel kans!’. Wat zouden ze daarmee bedoelen?
(meer…)




Ik zit nog altijd te wachten op de CBS cijfers van de werkloosheid volgens de nationale definitie.. Maar ik ben bang dat CBS hier nooit meer mee gaat komen. En daarom zit er niets anders op dan nog altijd de ILO-cijfers te blijven hanteren; waardoor er geen ondergrens is aan het aantal uur dat iemand werkt. Met als gevolg dat allerlei kleine baantjes meegeteld worden waarmee, ten opzichte van de nationale definitie, een te rooskleurig beeld van de werkgelegenheid wordt geboden. Het zij zo.