Onderstaand een prachtige en compacte (Sankey diagram) weergave van de zoektocht van een werkzoeker naar een (nieuwe) baan:
ABU periode 11, 2025: aanhoudende droefenis
De ABU kwam vandaag met haar cijfers over de elfde periode van 2025. Met daarbij de volgende toevoeging door de ABU:
In periode 11 daalde het aantal uren met 5% en de omzet bleef gelijk, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Een krimp van 5% is zeker niet schokkend te noemen, en in die zin zou je kunnen zeggen dat er geen paniek in de tent hoeft te zijn. Maar dan oordeel je toch iets te snel. Want het is de voortgaande krimp die nu al voor de 44ste periode (4 weken = 1 periode) wordt genoteerd die je zo droef maakt. Zo lang zonder een positief (boven de 0%) resultaat is niet bepaald motiverend, en toch moet er worden doorgegaan.
Werkloosheid in oktober 2025 onveranderd op 4,0%
Het CBS zegt over de werkloosheid in oktober het volgende:
In oktober 2025 waren er 411 duizend werklozen. Net als in september was 4,0 procent van de beroepsbevolking van 15 tot 75 jaar werkloos. Het aantal werklozen steeg in de afgelopen drie maanden met gemiddeld 8 duizend per maand.
De werkloosheid blijft daarmee nog altijd op een zeer laag niveau. Helaas is er op dit moment nog altijd niets te zeggen over de ontwikkeling van het online vacaturevolume als gevolg van een vervuiling van de Bullhorn vacaturedata met vacactures van vacant.nl, een vacature-aggregator.
Laten we eens wat dieper in de cijfertjes duiken.
Werknemerstooltjes met een snuf(je) AI: Global Work AI
Het loont blijkbaar nog steeds om in de bloedrode oceaan met een werknemerstooltje met een snuf(je) AI te komen. Want onze huidige kandidaat heeft zeer recent maar liefst EUR 2 miljoen opgehaald:
Global Work AI, the Warsaw-based AI-native job-search platform focused exclusively on job seekers, has secured a €2 million ($2.4 million) follow-on investment to deepen its core AI feature set, including personalised job recommendations, AI-generated CVs and cover letters, and its Auto-Fill browser plugin. The investment comes from existing backers Pre-Seed to Succeed, Yellow Rocks, Smart Partnership Capital, AltaIR Capital, and TMT Investments – this brings the company’s total funding to €3.1 million ($3.7 million).
Ruim EUR 3 miljoen voor een werknemerstooltje. Dat is een formidael bedrag en het maakt me bijzonder nieuwsgierig naar het dienstenpalet van Global Work AI. Maar eerst nog even het bijgewerkte overzicht van werknemerstooltjes:
1Template, Aceunlock, Adzuna ApplyIQ, Agent R, aiApply, ApplyGenie, Applyish, Autoapply Jobs, BeamJobs, Big Interview, Bulk Apply, Candycv, Canva, Careerflow ai, CareerHub, career.io, Cassie, Codewars, Cover Letter Generator, CV.co, cvmaker, DataLynn, Educative, Enhancv, EZ Apply, Filtered, Final Round AI, Fitly, Flexjobs, Global Work AI, Greet AI, Hiration, huntr, Indeed Resume Builder, InterviewBit, InterviewBuddy, InterviewMe, Interviews by AI, Jobbyo.ai, JobCopilot, jobhire.ai, JobHunnt, Jobo, Jobr.pro, Jobright.ai, Jobscan, Jobscout 360, Jobsparki, Jobsmate, Jobsolv, JobWizard, kickresume, Laboro.co, LazyApply, Lifeshack, LinkedIn_AIHawk, loopcv, Massive, MyInterviewPractice, Novoresume, OwlApply, PerfectResume, Plump, PrepLounge, QuickApply, Reaidy.io, ResuMate, Resumatic, Rezi, resume.co, Resume.com, resumeboostai, Resume Genius, ResumeRabbit, ResumeWorded, Resumonk, ResumUP, ResyMatch.io, Seveum, Simplify, Socialprofiler, Standard Resume, Swooped, Tarly AI, Teal, The Muse, The Resume Builder, the introverted recruiter, Topresume, Turing, useResume, VisualCV, Yoodli, Zety.
Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO
Gisteren heb ik aangekondigd om weer eens reviews van vacaturesites te gaan schrijven. En daarvoor heb ik gekozen om de door Getnoticed op hun website genoemde werken-bij sites als eerste te gaan bezoeken. En dat leverde geinteresseerde reacties op van Randy Cillekens (Randy is bobo bij Getnoticed) en Jelmer Zuidema (Jelmer is bobo bij Roadtrip). En beide bobo’s hebben wel eens iets gelezen over user experience. Of, zoals wij ux-experts binnen het recruitment domein, liever spreken over candidate experience. Hoewel dat natuurlijk niet perse correct is, want wanneer gaat een user experience over in een candidate experience? Precies, aan de achterkant van een vacaturesite (of in dit geval, werken-bij site), oftewel het sollicitatieproces. Maar ik dwaal af.
Het lijkt me heel erg leuk om met Cillikens en Zuidema te gaan kijken naar werken-bij sites, maar we moeten alleen nog wel even met elkaar afspreken hoe we dit gaan doen. Ik doe in deze blog posting een voorzet, door de werken-bij site van ABN AMRO te becommentariëren. Van homepage tot en met de automatische bevestiging van mijn sollicitatie (met excuses aan ABN AMRO voor mijn fake sollicitatie, maar dat staat tegenover dat ik bij jullie bankier…). Ik stel me zo voor dat we op basis van dit voorbeeld wat kunnen plussen en minnen om tot een “definitieve” opzet te komen. Om vervolgens wervend Nederland te kunnen helpen naar vacaturesites (waartoe werken-bij site natuurlijk behoren) toe te groeien die door bezoekers, op zoek naar een baan, met gejuich worden begroet. Me dunkt een goedaardige ambitie!
Werken-bij sites onder de loep – intro
Ik had mij gisteren uit mijn koude en tochtige zolderkamertje losgerukt om aanwezig te zijn bij de laatste Recruitment Inspiration On Steroids van dit jaar. In Pathé Amsterdam. Een zeer onderhoudende middag met heel wat bekende gezichten en een bijzonder gezellige borrel waarbij Han Mesters en ondergetekende weer een aflevering ban barse boomers hebben opgevoerd. Maar daar gaat het allemaal niet om, het gaat om de inspiratie naar aanleiding van de presentatie van Dirk Driessen (Getnoticed). Want na de deplorabele ervaring van de werken-bij site Werken bij Defensie lijkt het met interessant om eens wat andere werken-bij site te bezoeken, en Get Noticed heeft er wel een paar:
ClearView AI: Your Face Belongs To Us
ClearView AI is een griezelig bedrijf, daar is geen twijfel over. Het bedrijf heeft op ongekende schaal gezichtsfoto’s van Internet verzameld en claimt op dit moment meer dan 60 miljard publiek toegankelijke gezichtsafbeeldingen in haar database te hebben:
Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems
Hierbij een link naar een bericht van Edwin Vlems, dat als volgt begint:
Dit is handig. Heb je vragen over de Europese AI-wet? Je kunt ze aan de wet zelf stellen, met een Notebook (fantastische tool van Google) die ik heb gemaakt. Ik had eerder al een CustomGPT hiervoor gebouwd, maar die dingen willen nog wel eens hallucineren. Bij Google NotebookLM is dat veel minder, de antwoorden worden alleen gebaseerd op de bronnen.
En handig is het! Als je je tenminste interesseert in wetgeving rondom privacy en AI in Europa.
People aggregators vinden een nieuwe en ongetwijfeld eveneens onrechtmatige niche
People aggregators zijn juridische abberaties (binnen de EU) van het soort dat publiek beschikbare persoonsgegevens als fair game ziet. Daar kan je natuurlijk schouderophalend op reageren, tot je met de negatieve consequenties van dit soort tools wordt geconfronteerd. Maar dan is het te laat. Voor de niet-ingevoerden: people aggregators zijn stofzuigers van publiek beschikbare persoonsgegevens die vervolgens de data van eenzelfde persoon over verschillende bronnen bij elkaar brengt om tot een zo volledig mogelijk beeld van dat individu te komen. Rete interessant voor, ja, voor iedereen die een zeer rekkelijk begrip van privacy toepast. Ik heb ondertussen de nodige tijd en energie aan people aggregators besteed, en het domein schijnt nog altijd te groeien (Whitebridge revisited, revisited…, Whitebridge, revisited…, Een people aggregator uit Litouwen: Whitebridge), terwijl het ondertussen al best als heel groot kan worden gezien:

