Een Babylonische spraakverwarring voor techneuten?
Vertrek Ben Noteboom (CEO Randstad) niet vrijwillig
Volgens De Financieele Telegraaf is het vertrek van Ben Noteboom (CEO Randstad) niet vrijwillig geweest. In het persbericht dat zijn aftreden aankondigde werd Noteboom nog onder superlatieven bedolven:
Ben has an outstanding track record within Randstad and after 11 years as CEO we owe him thanks for his exemplary performance through some very challenging times. He leaves Randstad behind, which is in excellent shape both operationally and financially, and I want to thank Ben for his commitment and dedication to the company. I wish him all the best in his future endeavors.
Maar naar nu blijkt heeft de raad van commissarissen op zijn vertrek aangestuurd. In het artikel in de Telegraaf zegt de woordvoerder van Randstad daar het volgende over:
De raad van commissarissen is in gesprek gegaan met Ben Noteboom. Het was tijd voor verandering. Maar het is in goed overleg gegaan. Er is geen conflict met Ben.
Toch fijn dat er geen conflict is. Mogelijk heeft de hoogte van de ontslagvergoeding (EUR 2,5 miljoen) hier iets mee te maken? Hoe dan ook, Noteboom is pas 55 jaar en heeft mogelijk extra ambitie gekregen van deze situatie. Wie weet zien we hem nog terug?
CBS: werkloosheid januari stijgt naar 8,6%
Volgens het CBS is de voor het seizoen gecorrigeerde werkloosheid (in aantal personen) in januari 2104 gestegen ten opzichte van oktober:
De voor seizoeninvloeden gecorrigeerde werkloosheid nam in januari 2014 met 10 duizend toe en kwam uit op 678 duizend personen.
De werkloosheid is daarmee op 8,6% uitgekomen en daarmee met 0,14% gestegen ten opzichte van december 2013. En daarmee beginnen we weer akelig dichtbij het hoogtepunt van 8,72% (juli 2013) te komen. Een opvallende ontwikkeling, aangezien het vacaturevolume in januari fors is gestegen en ook de ABU alweer enige tijd goede cijfers laat zien.
Randstad: Q4 laat voorzichtige groei zien
Randstad kwam vanochtend voorbeurs met haar resultaat over het vierde kwartaal van 2013. Het persbericht heeft als titel Q4: a gradual recovery. En dat is exact wat het is, want ten opzichte van Q4 2012 is de omzet met 1% gegroeid. En dat is ook exact wat Ben Noteboom (CEO Randstad) zegt:
Growth continued throughout the fourth quarter of 2013, confirming a gradual recovery
Het is niet veel, maar wie het kleine niet eert…
Wie legt het mij uit? Ik snap het niet!
De wet “Werk en Zekerheid” is deze week aangenomen in de Tweede Kamer. Dit moest wel door de afspraken die gemaakt waren in het sociaal akkoord. Wellicht dat de Eerste Kamer er nog wat aan verandert en er is sprake van wat uitstel bij de invoer van de wet. Maar ik snap het voordeel niet, voor wie dan ook.
Vooral de maatregelen die ervoor moet zorgen dat er meer mensen in vaste dienst worden genomen snap ik niet. De periode dat men tijdelijke contracten kan geven of kan krijgen is verkort van drie naar twee jaar. De periode dat men moet wachten na die twee jaar om toch weer een tijdelijk contract te mogen geven gaat van drie maanden naar zes maanden. Ik zie in deze regelingen geen enkel voordeel, noch voor de werknemer, noch voor de werkgever.
Een Nederlandse werklozenindustrie? Jawel!
Een fantastisch artikel van Rutger Bregman onder de titel Het failliet van de Nederlandse werklozenindustrie op de site van De Correspondent. Waarin hij onder meergenadeloos de vooral door politieke motieven geinspireerde geldverspilling blootlegt:
Wat ook meespeelt: politici willen gewoonweg iets doen, of het nu helpt of niet. Een paar maanden geleden lanceerde minister Asscher (Sociale Zaken, PvdA) een nieuw actieplan: ‘55PlusWerkt.’ Budget: 39 miljoen euro. Ongeveer 45.000 werkloze senioren krijgen een ‘netwerktraining’ waarbij ook hun ‘sollicitatie- en presentatievaardigheden’ worden opgepoetst. Een controlegroep is er niet, dus of het project effect sorteert zullen we nooit weten. Er is wel een donkerbruin vermoeden.
En natuurlijk een van mijn favorieten: Jeugd op zoek, de gezamenlijke actie van Randstad en Mirjam Sterk:
Neem de poging van Mirjam Sterk, ‘ambassadeur jeugdwerkloosheid’, om 10.000 jongeren in vijf weken aan een baan te helpen (via uitzendbureau Randstad). Het werden er 8.281. ‘Die banen waren er zonder haar ook gekomen,’ schampert Jouke van Dijk. ‘Maar ja, nietsdoen is geen optie hè?’ Teken aan de wand: Randstad wilde niet zeggen hoeveel jongeren het normaliter aan een baan helpt. Arbeidseconoom Ronald Dekker rekende het daarom zelf maar uit: ongeveer 20.000 per maand. Het waren dus relatief slechte weken geweest bij Randstad, maar de actie van Mirjam Sterk was goede reclame voor het uitzendbureau en het kabinet.
Lezen dit verhaal!
Employer branding: paar dingetjes op een rij
Vorige week tijdens Co for it 2014 hield ik een verhaal over employer branding, naar populistisch inzicht op deze plaats vooral een hobby van mensen die graag geld verbranden en de hele dag bomen omhelzen. Het ging over het zichtbaar maken van de match tussen organisatie en individu en mijn verwachting was – zoals ik de afgelopen jaren gewend was geraakt – een opkomst van zo’n 15 personen, waardoor we in een cozy, interactief geheel de verschillende brands konden exploreren. Uiteindelijk meldden zich 60 mensen aan en werd het een regelrechte lezing.
Hier kunnen we van alles uit afleiden – bijvoorbeeld dat de andere sessies nóg minder interessant waren dan de mijne (niet waar) of dat ik zo’n geweldige spreker ben (ook niet waar). Zelf ben ik op de conclusie uitgekomen dat naast de economie ook de belangstelling voor dit onderwerp weer in de lift zit. Maar er is wel wat veranderd; niet alleen in de aanpak of context, maar ook als het gaat om de vraag wat er allemaal verkeerd kan gaan. Een paar dingetjes op een rij.
Ook Asscher jaagt op eenhoorns
De holle verkiezingsretoriek bij de PvdA is tot kookpunt gestegen met de toespraak van minister van werkgelegenheid Lodewijk Asscher op het PvdA congres. Onder de titel Goed werk, eerlijk werk, meer werk probeert Asscher zelfs collega PvdA’er en collega eenhoornjager Paul Tang met zijn 5% werkloosheidsnorm voor heel Europa links in te halen.
Met hilarische leesvoer tot gevolg, waarbij onderstaande zin wel de kroon spant:
Ik zie het als mijn opdracht als minister van Werkgelegenheid om met een Plan van de Arbeid te komen zodat we ook in de toekomst blijven staan voor het ideaal van volledige werkgelegenheid
Het ideeal van een planeconomie sijpelt zachtjes tussen de woorden van Asscher door. Volledige werkgelegenheid? Of, om in navolging van Rintje Ritsma te stellen: Heeft die man een klap van de molen gehad? Is er dan nergens een minister van werkgelegenheid te vinden met enige realiteitszin?
Autoverkopen in januari: Nederland daalt alweer
Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. Waarbij het nog altijd een groot aantal PIIGS-landen het goede voorbeeld geven:
Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – januari 2014. Bron: ACEA, RecruitmentMatters
ABU: 2014 begint lekker
Weten we het nog? Periode 12 van 2013 liet voor het eerst sinds lange, lange tijd een plusje (+1%) zien, periode 13 deed het iets beter (+2%) en de eerste periode van 2014 doet het nog iets beter:
In periode 1 (week 1 – 4) is het aantal uitzenduren met 3% toegenomen en de omzet met 4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Dat is dus een rechte lijn omhoog. En een bijzonder goed begin van 2014 voor de uitzendsector., twee opeenvolgende periodes van groei, de uitzenders zullen elkaar wel met champagneflessen aan het natspuiten zijn! Wat een ongekende weelde. Dit is sinds periodes 10 en 11 van 2011 niet meer voorgekomen.


