RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 242

Nederlandse beroepsbevolking krimpt voorlopig niet

  • Avatar foto Marc Drees
  • 6 januari 2014
  • in Arbeidsmarkt & beleid, Recruitment onderzoek,
  • 10.802 views
  • 12 reacties

De kwantitatieve ontwikkeling van de Nederlandse beroepsbevolking, met speciale aandacht voor de periode 2013 – 2024Het is weer eens tijd voor een stukje onbeschaamde zelfpromotie, dit keer in de vorm van een rapport dat ik in samenwerking met Han Mesters (sectorbankier Zakelijke dienstverlening ABN AMRO) voor ABN AMRO heb geschreven onder de uiterst spannende titel De kwantitatieve ontwikkeling van de Nederlandse beroepsbevolking, met speciale aandacht voor de periode 2013 – 2024.

Is er nog iemand wakker? Mooi, want afgezien van de titel is het onderwerp natuurlijk wel bijzonder interessant. Hoe ontwikkelt zich onze beroepsbevolking in de komende jaren en in hoeverre moeten we ons zorgen maken voor een alomvattende War for Talent? En om er maar meteen een spoiler alert in te gooien, die zorg is ongegrond. Onze beroepsbevolking zal onder twee van de drie geformuleerde scenario’s in de komende jaren blijven groeien.

(meer…)

Vacaturesite top 10: 2014 begint ijzersterk

  • Avatar foto Marc Drees
  • 6 januari 2014
  • in Algemene vacaturesite, Recruitment onderzoek,
  • 6.123 views
  • 0 reacties

Vacaturemonitor, positief2014 is wel heel sterk uit de startblokken gekomen. Als dit een indicatie is voor hoe het nieuwe jaar zich gaat ontwikkelen dan staan ons mogelijk nog fraaie dingen te wachten. Zou zich het wonder van het groene waas voltrekken?

Het aantal vacatureplaatsingen is aanzienlijk hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden (+19,1%) terwijl het volume aan unieke vacatures veel hoger uitkomt (+13,8%). Het volume aan unieke vacatures zonder stages, bijbanen en vrijwilligerswerk valt maar liefst 19,3% hoger uit. IJzersterke cijfers dus!

(meer…)

Wie wil er Amerikaanse HR professionals retargeten?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 5 januari 2014
  • in Arbeidsmarktcommunicatie,
  • 4.976 views
  • 1 reactie

Een advertentie voor retargeting binnen het recruitment domein op een volstrekt bizarre plaats:

Reclame op Nu.nl

Waarom Nu.nl gekozen voor een retargeting service die zich (naar later zal blijken) uitsltuitend richt op een Amerikaans publiek? Sanoma neemt ongetwijfeld met plezier de inkomsten aan gezien de financiele problemen van het bedrijf, maar wat zal het rendement van deze campagne voor de adverteerder zijn? Dit moet wel in de categorie 50% verspilde reclamekosten vallen.

(meer…)

Wekelijkse cartoon

  • Avatar foto Marc Drees
  • 5 januari 2014
  • in Knipoog,
  • 3.475 views
  • 0 reacties

Lastig…:

Geek & Poke: Smart Gdgts

Yacht’s Hulsbos ‘ziet’ urgentiegevoel

  • Avatar foto Marc Drees
  • 4 januari 2014
  • in Arbeidsmarkt & beleid, Werkgelegenheid,
  • 4.098 views
  • 2 reacties

Peter HulsbosHet heeft nog geen dag in het nieuwe jaar geduurd of de eerste melding van de komende War for Talent was alweer te lezen. Dit keer geuit door de geheel objectieve, in het geheel geen belanghebbende, directeur van Randstad dochter Yacht, Peter Hulsbos. Die in PW De Gids het volgende zegt:

Bedrijven hebben lang gezegd dat de schaarste eraan komt. Dat probleem leek door de crisis wat weggezakt, maar inmiddels zijn we met zijn allen vijf jaar verder. Het urgentiegevoel van arbeidsvraag en -aanbod bij elkaar brengen is teruggekeerd.

Heeft u nog geen urgentiegevoel? Dan praat Hulsbos u er graag eentje aan. Om vervolgens via Yacht de juiste oplossing te bieden. Maar dat is natuurlijk zuiver toeval.

Jobflirters: waarom toch?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 2 januari 2014
  • in Personal branding,
  • 8.593 views
  • 6 reacties

Logo en logotype JobflirtersEergisteren was daar het ten dode opgeschreven Jobtippers, de zoveelste kansloze online referral site. En vandaag struikelde ik over Jobflirters. Wederom een Nederlands initiatief, wederom kansloos. Wat Jobflirters is? Een soort anonieme personal branding site, hoewel Jobflirters het zelf als volgt omschrijft::

Kandidaten zetten zich geanonimiseerd in de etalage, waar werkgevers mee kunnen flirten.

Waarom anoniem? Nou, hierom:

Interesse om van baan te veranderen, maar je huidige baas mag het niet weten? Dat is lastig. Solliciteren is tijdrovend en op de sites waar jij je CV zou kunnen plaatsen, daar snuffelt je baas ook rond. Wil jij dat jouw baas jouw CV daar vindt?

Die verdomde baas toch! Overigens, zou een baas nooit op LinkedIn rondsnuffelen? Je weet wel, die Amerikaanse site waar sommige mensen hun ‘cv’ plaatsen, inclusief naam en toenaam…

(meer…)

Faillissementen in december 2013

  • Avatar foto Marc Drees
  • 2 januari 2014
  • in Arbeidsmarkt & beleid, Bedrijfsresultaat,
  • 3.623 views
  • 0 reacties

FaillissementenIn de laatste maand van het jaar is het aantal faillissementen weer boven de 20 gestegen, nadat november een scherpe daling had laten zien tot slechts 14. En dat was ,de laagste score sinds april van dat jaar. Daarmee is maar weer eens aangetoond dat het aantal faillissementen van maand op maand sterk fluctueert en dat de enige maatstaf het gemiddelde aantal faillissementen over de afgelopen 12 maanden is.

En dat gemiddelde is met het resultaat van december helaas weer gestegen, van 19,2 naar 19,5. Als referentie, vlak voordat de financiele crisis uitbrak stond dit gemiddelde kort op het ongekend lage aantal van 5,6. Dat is 3,5 keer zo laag als het huidige gemiddelde. Maar verder gaat alles lekker…

(meer…)

Employer branding is nutteloos

  • Annemarie Stel
  • 1 januari 2014
  • in Employer branding, Marketing en communicatie,
  • 6.496 views
  • 2 reacties

Het heeft geen enkele zin om te proberen om een prettig beeld neer te zetten van je organisatie als werkgever. Dat zou je kunnen concluderen na lezing van de eerste helft van dit artikel: laat je niet in de luren leggen door allerlei kletskoek over ‘employer branding’. Geen enkel bedrijf is in staat om van niks iets moois te maken. Je kunt een aap tien gouden ringen laten dragen en het blijft een aap. Al het geld dat besteed wordt aan pogingen om cool over te komen of aan ‘internal’ of ‘employee value propositions’ is per definitie weggegooid en de tijd die eraan besteed ook. Dus, tenzij je Google, Apple of desnoods Facebook bent, doe geen moeite. De meeste bedrijven zijn nu eenmaal totaal niet cool en zullen het nooit worden ook, ongeacht hoeveel geld je er tegenaan gooit. Ik ben het daar helemaal mee eens.

(meer…)

Verlink je vriendje voor een tientje (25 keer)

  • Avatar foto Marc Drees
  • 31 december 2013
  • in Referral site,
  • 9.508 views
  • 4 reacties

Logotype JobtippersHoe is het mogelijk? Lijkt online referral site JobAmbassadors ondertussen dood en begraven, komt er weer een nieuwe Nederlandse site aan het licht die volgens hetzelfde concept denkt geld te kunnen verdienen: Jobtippers. Met een video die als volgt begint:

Vriendin van Lulhannes: He, what’s up?
Lulhannes: Ik verveel me. Ik blader op Facebook door de foto’s van mijn vrienden en de vrienden van mijn vrienden en diens vrienden.
Vriendin van Lulhannes: Oh sukkel, wist je dat je daar geld mee kunt verdienen?
Lulhannes: O ja? Nee!
Vriendin van Lulhannes: Ja, check Jobtippers

De vriendin van Lulhannes weet ook nog te melden dat voor het uitbaten van ‘vrienden’ EUR 250 kan worden verdiend voor iedere ‘vriend’ die op deze manier aan een baan kan worden geholpen. En door je eigen netwerk van jobtippers op te bouwen kan je er ook nog eens een piramidespel van maken…

(meer…)

De fictie van werkloosheidscijfers

  • Avatar foto Marc Drees
  • 31 december 2013
  • in Arbeidsmarkt & beleid, Internationaal,
  • 3.843 views
  • 0 reacties

Amerikaanse vlagRuim 1 miljoen Amerikanen hebben een akelige Kerst gehad. Zij zijn namelijk vanaf 28 december het slachtoffer van een politieke impasse waardoor zij niet langer een werkloosheidsuitkering ontvangen. Maar waarom treuren dat deze 1 miljoen Amerikanen zich mogelijk bij het almaar groeiende leger der daklozen gaan voegen? Want het ‘verdwijnen’ van deze 1 miljoen uit het leger der werklozen levert de VS een enorme daling van het werkloosheidscijfer op. Daarmee zou de werkloosheid in 1 keer van 7,0% naar 6,5% dalen. Hoezee!

En dat terwijl het werkloosheidscijfer in de VS in de afgelopen maanden al spectaculair is gedaald. Niet als gevolg van een zich herstellende economie maar door een immer dalende arbeidsparticipatie. Er worden gewoon steeds minder mensen tot de beroepsbevolking gerekend. Een beetje zoals de bizarre daling (van 8,5% naar 8,2%) van de werkloosheid in Nederland van afgelopen maand. Maar in de VS is dit al veel langer aan de gang. En zo lijkt de ontwikkeling van de werkloosheid het sprookje van economisch herstel te ondersteunen. Niets is echter minder waar.

Berichten paginering

1 … 241 242 243 … 1.094
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • MBA? Mediocre But Arrogant!

    789 keer bekeken

  • Autoriteit Persoonsgegevens geeft antwoord

    778 keer bekeken

  • Afscheid van AP voorzitter Aleid Wolfsen

    664 keer bekeken

  • Planning voor gefaseerde uitrol UWV BMS nu alweer volstrekt achterhaald

    664 keer bekeken

  • UWV project Bemiddelingsservice lijkt klinisch dood

    639 keer bekeken

  • EU Code of Practice on marking and labelling AI-generated content

    637 keer bekeken

  • Gis- en speurwerk in de zoektocht naar de waarheid over scraping

    609 keer bekeken

  • Breaking news: aantal vacatures in mei 2026

    506 keer bekeken

  • Werken-bij Heineken heeft een nieuwe (?) site

    503 keer bekeken

  • De zelfkant van AI, een korte verkenning

    500 keer bekeken

  • MBA? Mediocre But Arrogant!

    1 reactie

  • ABU: 50 (vijftig) perioden met krimp…

    0 reacties

  • Brekend nieuws: Nearly AI

    0 reacties

  • Mini-test: Does Indeed help/enshittify people get jobs?

    0 reacties

  • Werken-bij Heineken heeft een nieuwe (?) site

    0 reacties

  • Waarschuwing van Connor Leahy

    0 reacties

  • Breaking news: aantal vacatures in april 2026

    0 reacties

  • Beoordeling juistheid AI Neurolytics

    0 reacties

  • At LinkedIn we are always looking at ways to grab more data from our ‘members’

    0 reacties

  • Privacy van burgers waarborgen, via de Autoriteit Persoonsgegevens?

    0 reacties

  • :
    MBA? Mediocre But Arrogant!

    Maarten

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas