De resultaten van een enquete onder 2.000 bezoekers van de UWV Werkgeverscongressen (gehouden in oktober en november) laten een bijzonder interessant beeld zien als het gaat om de eventuele personeelsgroei:
Slechts 20 procent verwacht een toename van de vraag naar personeel in 2014. Vorig jaar dacht nog bijna een derde dat de vraag naar personeel zou toenemen en het jaar daarvoor de helft.
Met andere woorden, het Nederlandse bedrijfsleven is negatiever geworden, niet positiever. En alsof dat nog niet voldoende is, ook nog even dit:
36 procent verwacht een afname van de vraag naar personeel, vorig jaar was dat nog 26 procent.
Waarmee voor 2014 slechts 20% een personeelsgroei verwacht en maar liefst 36% een krimp. Wat zou dit betekenen voor de werkgelegenheid en daarmee de werkloosheid in 2014? Ik heb een donkerbruin vermoeden…
Navraag bij het UWV leerde dat de bezoekers vooral uit de geledingen van HR, salarisadministratie en management kwamen bij bedrijven van meer dan 150 werknemers.

