Dit keer geen cartoon van Geek & Poke maar eentje die ik op ZeroHedge aantrof. Briljant!
Advieskantoor bestempelt ondernemers als dom
Advieskantoor Krüger & Partners heeft een analyse gemaakt van de ramingen van het CPB. En het resultaat van die analyse is al jarenlang bekend bij trouwe lezers van RecruitmentMatters; de ramingen van het CPB zijn vrijwel altijd (veel) te positief. Maar het advieskantoor gaat vervolgens een reuzestap verder door het volgende te stellen in relatie tot die te positieve ramingen van het CPB:
Dit zet ondernemers op het verkeerde been. Ondernemers zouden door de cijfers ook de eigen omzet en winst van tevoren te optimistisch inschatten. Dit leidt er vervolgens toe dat ze te laat, te weinig en niet doortastend genoeg ingrijpen.
Wat zegt het advieskantoor hier nou in hemelsnaam?
Wat is het grootste sociale netwerk van het land?
En ik maar denken dat Twitter in Nederland nog altijd als een dolle groeit. Misschien is dat het geval, maar dat blijkt in ieder geval niet uit het aantal social media berichtjes waarin het woord “Twitter” wordt genoemd. Daaruit lijkt eerder sprake van een stagnatie van de groei van Twitter sinds 2012 en zelfs een lichte daling:
Aantal social media berichtjes per dag (12-maands gemiddelde) met vermelding van de term Facebook, Twitter, Linkedin en Hyves, januari 2010 – mei 2013. Bron Coosto
Werkloosheid groeit op meerdere manieren
Even een aardige vergelijking tussen de ontwikkeling van de werkloosheid in Nederland volgens het CBS (rode lijn in onderstaande grafiek) en de frequentie waarmee een aantal aan werkloosheid gerelateerde termen in social media worden vermeld (werkloos, werkeloos, werkloosheid, werkeloosheid, werkzoeker, werkzoekend) volgens Coosto. En dat levert de volgende grafiek op:
Ontwikkeling werkloosheid (in %, seizoensgecorrigeerd) en aantal relevante vermeldingen op social media (in aantal vermeldingen; voortschrijdend 12-maands gemiddelde), januari 2009 – heden. Bronnen: CBS, Coosto.
Waar zijn die voorspellingen toch op gebaseerd?
Op 1 juli begint de 2e helft van 2013. En dat is de helft van 2013 waarin overheid, DNB, het UWV, het IMF, de ECB en nog een hele serie andere instanties een herstel van de economie voorspellen. Ondertussen heeft het CBS in deze week een ferme bom onder deze voorspellingen geplaatst. Dit zijn namelijk de rapporten die het CBS in de afgelopen week heeft gepubliceerd:
Is er iemand die bovenstaande feiten kan koppelen aan de (schijnbaar) volstrekt los van deze feiten geformuleerde ‘voorspellingen’? De geloofwaardigheid van elk van bovengenoemde instituten staat op het spel, hoewel een aantal van deze instituten eigenlijk allang elke geloofwaardigheid zijn kwijtgeraakt.
CPB doet weer eens Ezeltje Prik met cijfers
Het Centraal Prutsbureau is vandaag met haar kwartaal‘raming’ van de economie gekomen. En een vast onderdeel van die ‘raming’ is de werkloosheidsontwikkeling. Om de kwaliteit van dit onderdeel van de CPB ‘raming’ in enig perspectief te plaatsen heb ik de laatste vier ramingen eens onder elkaar gezet:
In 9 maanden tijd loopt de CPB ‘raming’ voor de werkloosheid in 2013 op van 7% naar 8,25%. En in 3 maanden tijd loopt de ‘raming’ voor 2014 op van 7,75% naar 8,75%. Een stijging van de werkloosheidsprognose voor 2013 met 1,25% in 9 maanden is op jaarbasis een rekenfout van 24%, een stijging van de werkloosheidsprognose voor 2014 met 1% in 3 maanden is op jaarbasis een rekenfout van maar liefst 52%. Dit zijn geen ramingen, dit is Ezeltje Prikje met cijfers!
Verzoek aan Marc de Vries
Per 1 augustus begint Marc de Vries als country manager Nederland bij Twitter, maar ik zou hem graag nu al een verzoek willen meegeven. Een verzoek dat extra waarde gaat krijgen omdat De Vries ongetwijfeld een omzettarget van Twitter zal krijgen; en dat zal zich weer vertalen in een toename van het aantal sponsored tweets, zoals onderstaande:
God mag weten waarom ik vandaag in mijn tijdslijn een volstrekt irrelevante sponsored tweet van KPMG van 16 mei te zien krijg, maar dat terzijde. Want hoewel ik op de grijze (waarom grijs?) tekst Dismiss kan klikken (waardoor de tweet uit mijn tijdslijn verdwijnt) wil ik eigenlijk de mogelijkheid hebben om dit Twitter account per direct te blocken. En dat mag er wat mij betreft zo uitzien:
O ja, en ik wil met alle plezier betalen voor een Twitter account zonder deze onzin. Zeker als je ervoor gaat zorgen dat er meer van dit soort crap mijn tijdslijn gaat vervuilen.
Jobbird gaat weer toeteren
Vandaag ontving ik een persbericht van Jobbird waarin de freemium vacaturesite aankondigde weer te gaan toeteren. Dit keer uitsluitend via de radio:
Jobbird.com […] start volgende week een grootschalige radiocampagne op maar liefs 6 radiozenders; Radio 3FM, Sky Radio, 100% NL, Radio 538, Slam FM en BNR.
Volgens Jobbird wordt de campagne in de maand juni uitgevoerd, dus het betekent dat luisteraars van deze zenders naar alle waarschijnlijkheid slechts twee weken naar Jobbirrrrrrrrd moeten luisteren. Of tijdelijk een andere zender opzoeken.
De campagne is volgens Jobbird gericht op schoolverlaters en net afgestudeerden. Die zich overigens op dit moment massaal een delirium tremens aan het zuipen zijn in Benidorm. Maar wie weet blijft zelfs onder dergelijke omstandigheden dat Jobbirrrrrrrrd wel hangen…
Studentalent neemt Find’em over
Studentenuitzender Studentalent heeft Find’em overgenomen. Inderdaad; Ik had ook nog nooit van Find’em gehoord, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niets te zeggen.
Dit is hoe Find’em zichzelf ziet:
Een platform waar bedrijven toegang krijgen tot ambitieuze en succesvolle studenten met bovengemiddelde studieresultaten. Door het plaatsen van stages, inhousedagen en businesscourses stelt u verenigingen in staat om hun leden te informeren over hun kansen op de arbeidsmarkt en zo talent aan uw organisatie te binden.
In hoeverre het lidmaatschap van een studentenvereniging een relatie heeft met een bovengemiddelde studieresultaat is voor mij een zeer groot vraagteken; maar daar gaat het niet om. Find’em is een soort employer branding platform voor bedrijven die zich richten op campus recruitment. Waar ondertussen maar liefst 104 studentenverenigingen op zijn aangesloten.
Bersin by Deloitte doet vreemd
Gisteren ontving ik deze e-mail van Bersin by Deloitte:
Mogelijk is mijn Engels roestig geworden, maar ik begrijp uit deze uitnodiging dat er voor mij een gratis toegangskaart voor iRecruit klaar ligt, met de vriendelijke groeten van Bersin by Deloitte. Nou… dat blijkt enigszins anders te ligggen.

