Op RecruitmentMatters beginnen over employer branding, is ongeveer hetzelfde als een leeuwenkooi binnenwandelen in de vleesjurk van Lady Gaga. De kans dat je het er ongedeerd vanaf brengt, is klein. Maar omdat het onderwerp ook voor de die hardest online recruitmentfanaat of Big Data-gelovige van belang is, waag ik het er op. Niet in het minst omdat het een ernstige misvatting is dat employer branding slechts een softe hobby zou zijn van mensen die niet kunnen rekenen, liefst de hele dag zwelgen in vaagtaal of bang zijn voor computers. De online techniek van de afgelopen jaren heeft recruitment veel gegeven, maar de nadruk die is komen te liggen op het proces, dreigt het vak van een wezenlijke dimensie te beroven.
Main Capital verwerft meerderheidsbelang in Connexys
Op een druilerige dinsdagochtend kan je dus zomaar worden overvallen door een meer dan opvallend bericht: Main Capital Partners heeft via haar fonds Main Capital III een meerderheidsbelang genomen in Connexys. Deze investering past in de strategie van het fonds die is gericht op gevestigde en groeiende software bedrijven in de Benelux met schaalbare internationale business modellen.
Oftewel; Connexys goes global. Of op zijn minst internationaler dan nu het geval is. Dit is wat het persbericht hierover zegt:
Main Capital investeert in Connexys om de groeistrategie verder te ondersteunen, welke ondermeer bestaat uit de uitbouw en professionalisering van het partnerkanaal, internationalisatie gebaseerd op het Force.com [ontwikkelplatform van Salesforce.com] product en het verder bestendigen van de huidige marktleiderspositie door een uitgekiende product/markt strategie.
Hatseflats! Waarin een klein landje groot kan zijn, of misschien wel kan worden. En laten we eerlijk zijn, er komt verdomd veel bijzonder fraaie technologie uit ons landje. Dus zeg ik: Go Connexys, go!
In de verkoop
Laatst benaderde een goede relatie mij en vroeg: ‘ Heb jij enig idee wat een werving en selectiebureau waard is?’
Ik zei: ‘Ik heb wel wat meer informatie nodig om die vraag te kunnen beantwoorden.
Hoe lang bestaat het bureau?
Acteren ze generiek of specifiek?
Welke omzet en winst draaien ze?
Met hoeveel man?
Waarom zouden ze het willen weten?’
Werkloosheid nader bekeken
In een blog posting op Z24 heeft Mathijs Bouman een verhelderend inkijkje gegeven in de oorzaken van de sterk oplopende werkloosheid in Nederland. Waarbij Bouman met name stilstaat bij de ontwikkeling van de niet-werkende beroepsbevolking en de impact die dat heeft op de werkloosheid. En die blijkt relatief groot te zijn.
In onderstaande grafiek is de procentuele verandering van de (niet-)beroepsbevolking over de afgelopen 10 jaar weergegeven:
Procentuele verandering van de omvang van de beroepsbevolking (blauw) en niet-beroepsbevolking (rood), jan 2003 – mrt 2013. Bron: CBS, RecruitmentMatters
Vacaturesite top 10: opschudding in de top 10
Als gevolg van een aantal correcties zijn Joof en Megajobs uit de Vacaturesite top 10 weggevallen. Hun plaatsen zijn ingenomen door LinkedIn en Vacaturevijver. Daarmee is de top 10 aardig door elkaar geschud hoewel de top 5 de afgelopen tijd juist zeer stabiel lijkt te zijn. Met Jobbird nog altijd als absolute aanvoerder van het veld.
Het aantal vacatureplaatsingen is ondertussen 21,2% lager in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden; een zeer groot verschil. Met name omdat het volume aan unieke vacatures 2,4% hoger is in vergelijking met vorig jaar. Waardoor ik maar blijf twijfelen aan de betrouwbaarheid van de onderliggende data…
Verdwijnt Revl stilletjes van het podium?
In de afgelopen weken hoorde ik geruchten dat Revl te koop zou zijn en ondertussen gaat Dennis Albinus volgens zijn LinkedIn profiel sinds deze maand niet langer als CEO van Revl door het leven. Wat lijkt te duiden op een stil einde van het online career platform. Julian van de Steeg is volgens zijn LinkedIn profiel overigens nog altijd managing director van Revl.
Revl is/was onderdeel van de AamigoO Group, het beursfonds dat ondertussen zelf uiteen is gevallen, en ging medio juni 2012 in private beta om bijna zes maanden later pas publiekelijk te lanceren. Revl lijkt sindsdien geen tractie van enige betekenis te hebben ontwikkeld. Het zou me dus niet verbazen als de site inderdaad te koop is. De vraag is echter of er iemand interesse heeft om Revl te kopen? En zo ja, waarom?
Wat zorgt een jaar toch voor een enorm verschil
Ik word al jarenlang bijzonder droevig van de prognoses van economische bureaus over de groei van de economie. Vrijwel zonder uitzondering wordt jaar na jaar voor het volgende jaar een positieve groei gemeld, alleen die positieve groei schuift jaar na jaar op waarbij het huidige jaar op magische wijze van groei naar krimp dipt. En jaar na jaar blijven we deze onzin slikken. In dit verband zijn de prognoses van het IMF voor de Eurozone exemplarisch (en op een bijzonder trieste manier hilarisch). De prognose voor 2013 gaat in een jaar tijd van 0,75% groei naar 0,25% krimp voor 2013. Maar … in 2014 groeit de economie weer. Natuurlijk…
Monster lanceert SeeMore in Frankrijk
Terwijl de beurskoersen van de voormalige olnline recruiment gigant maar blijven zakken gaat Monster onvermoeibaar door met het uitrollen van haar producten in de resterende landen van haar voormalige wereldrijk (minus China, Latijns Amerika en Turkije). Deze week lanceerde Monster het op 6Sense gebaseerde product SeeMore in Frankrijk.
Voor eenieder die allang weer vergeten is wat SeeMore is, of zelfs nooit van SeeMore heeft gehoord; hier is mijn eerste ‘evaluatie’ van SeeMore op basis van het oorspronkelijke persbericht van Monster. En dit is wat Monster nu over SeeMore zegt:
SeeMore provides the focus for recruitment teams to build relationships and manage talent, which in turn empowers them with actionable information and predictive workforce analytics to grow their business
Dat is nogal vaag (en redelijk bombastisch), maar gelukkig is er wat meer concrete informatie.

