Onderstaande tekst komt van het @XHiring account:
Experience the future of hiring on @X
Verified Organizations can feature critical roles on their profile and organically reach millions of relevant candidates.
Onderstaande tekst komt van het @XHiring account:
Experience the future of hiring on @X
Verified Organizations can feature critical roles on their profile and organically reach millions of relevant candidates.
We zetten de ‘eeuwigdurende’ serie over het online vacaturevolume onverdroten door met de cijfers over augustus 2023. En het lijkt erop dat we in augustus de langverwachte zomerdip mogen noteren, met een totaal aantal nieuwe online vacatures van bijna 275.000. Een daling van maar liefst 20% ten opzichte van juli 2023 en exact 15% in vergelijking met augustus vorig jaar.
Maar laten we eens wat dieper in de cijfertjes duiken. Leest u even mee? (meer…)
Heb je behoefte aan een opkikker dan raad ik je aan het volgende interview(?) te lezen met Vijay Swaminathan (CEO van Draup). De titel is al een beetje een weggever:
Vijay Swaminathan (Draup): ‘Talent Intelligence implies furnishing contextual insights at an ecosystem level’
Geen zorgen, ik was het spoor ook al meteen bijster. Maar ik geef niet zo snel op, en dus begon ik het artikel te lezen:
Draup is an AI-powered platform for talent leaders. During the Talent Intelligence Conference in the Netherlands on September 27-28, Draup CEO Vijay Swaminathan will take to the stage to talk about GenAI, TI and the expansion of his unicorn company into Europe.
Dat geeft iets meer context en een donkerrode vlag. Want de informatie die ik over Draup op Crunchbase vond, lijkt in volledige tegenspraak met de kwalificatie van een unicorn company. Tenslotte vertegenwoordigd een unicorn een waardering van (meer dan) $1 miljard en Draup staat op dit moment op een serie A funding van $20 miljoen. Wat overigens een fors bedrag is voor een serie A funding, maar geen unicorn material.
Nee, je leest geen blog posting van +10 jaar geleden. CareerBuilder lanceerde een week geleden een pay-per-resume service:
Careerbuilder persbericht: Pay Per Resume
En dat is nog tot daaraan toe. Maar om het ook nog eens te omschrijven als een service die een revolutie in het inhuurproces gaat realiseren is wel heel erg sterk. Heeft iemand bij de afgelopen jaren bij CareerBuilder zitten te slapen?
Jobrapido is door haar eigenaar Symphony Technology Group uitgeroepen tot STG Company of the Year 2022. Dat is in ieder geval te lezen op LinkedIn:
We are honored and delighted to have been awarded the ‘STG Company of the Year’ for 2022 by our shareholder, STG – Symphony Technology Group.
“For us, this recognition holds significant importance as it acknowledges the hard work and dedication of the entire Jobrapido team. This is especially noteworthy considering the recent challenges that the industry has faced. We extend our gratitude to STG for acknowledging our daily commitment to serving our community of over 110 million jobseekers, providing them with an outstanding job search service. Additionally, we are committed to meeting the demands of our partners and customers by helping them find the right candidates they are looking for” says Rob Brouwer, CEO of Jobrapido.
Op de site van STG is niets te vinden van enige (jaarlijkse) uitverkiezing uit haar overigens ferme portfolio aan bedrijven. Wel is het onderstaande te lezen over Jobrapido:
Site Symphony Technology Group, Jobrapido
Nationale Vacaturebank (NVB) heeft recentelijk haar interface aangepast, en dat ziet er op de combinatiepagina als volgt uit:
Combinatiepagina Nationale Vacaturebank, nieuwe versie
In juli 2023 is de werkloosheid gestegen naar 3,6%, een stijging van 0,1% ten opzichte van vorige maand. Ten opzichte van een jaar geleden (juli 2022) is het werkloosheidspercentage onveranderd gebleven.
Deze proxy voor de Nederlandse welvaart staat er dus nogal altijd buitengewoon goed voor, zelfs als vrijwel tegelijkertijd het CBS weet te melden dat we in een (milde) recessie verkeren. Tegelijkertijd zijn voedselbanken nog nooit zo talrijk geweest, zijn een groeiend aantal jongeren voor een ontbijt afhankelijk van school, is energie-armoede een nieuw woord in ons vocabulaire en heeft de demissionaire regering voor de zoveelste vertraging gezorgd in het oplossen van de door henzelf veroorzaakte problemen (toeslagenaffaire, Groningen, huizencrisis, stikstofcrisis, Schiphol, Tata Steel, Chemours). En het begrip werkende arme is helaas van toepassing op een groeiend percentage van de arbeidsmarkt. Donkere wolken in de strakblauwe lucht die werkgelegenheid heet. Moet het dan allemaal van Pieter Omtzigt komen?
Vandaag een bespreking van de zevende periode van de ABU cijfers over 2023*. Met daarbij de volgende toevoeging door de ABU:
In periode 7, van 19 juni tot en met 16 juli, daalde het aantal uren met 11% en bleef de omzet gelijk (0%) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Een krimp van 11% is minder dan die van periodes 5 en 6 en fors minder dan de krimp in voorgaande periodes van 2023 (resp. –18%, –17%, –17% en –17%). Op zich een positieve ontwikkeling, ware het niet dat uitgerekend vandaag het CBS met de mededeling kwam dat Nederland zich in een recessie bevindt. Tegelijkertijd zou het zomaar kunnen dat het vroegcyclische uitzendwezen alweer een nieuwe periode van groei annonceert. Het zal niet de eerste keer zijn. Tegelijkertijd is een krimp vn a 11% nog altijd substantieel, maar als deze ‘trend’ zich voortzet komen we misschien al in de volgende periode tot een krimp beneden de 10%.
De belangrijkste vraag die alle vacaturehouders zichzelf moeten stellen is: hoe kom ik van rechts naar links?
Werkzoekers zijn geen pressiegroep. Werkzoekers hebben geen stem. In die zin zijn ze net zo machtig als gepensioneerden, mensen met een zorgbehoefte, mensen met financiële problemen: geen macht.
Het wordt de hoogste tijd vacaturehouder op te sluiten met een groepje werkzoekenden die probeert op de site van de vacaturehouder (en alle sites waar de vacaturehouder het nodig vindt om haar vacatures ook te plaatsen) tot een sollicitatie te komen.
h/t Matt Charney
Al zolang er online zoekmachines bestaan, bestaat de behoefte aan een upgrading van de term zoeken die op de één of andere manier als te eenvoudig wordt gezien (door marketeers, wel te verstaan). Het antwoord was: match-engines. Nu is matchen iets wat wederkerigheid veronderstelt, oftewel iets waarbij beide partijen (denk werkzoeker en werkgever) in de actie worden betrokken. Of, om met WCC te spreken bi-directioneel. De vraag is natuurlijk of echt matchen beter is dan zoeken, en ik postuleer dat in een arbeidsmarkt in evenwicht er geen voordeel is van matchen boven zoeken. Sterker nog, ik zou altijd adviseren om een zoekmachine te gebruiken en alleen in geval van het ontbreken van resultaten over te schakelen op matchen.
Overigens is er nog zoveel te verbeteren aan zoekmachines (onderzoek snelzoekfunctie, onderzoek filteren en sorteren, onderzoek herstelfunctie) dat de focus daar misschien op zou moeten zijn, in plaats van de gedachte om een sprong naar “voren” te maken met een match-engine. Maar goed, we weten dat de mens liever lui dan moe is en dus voor de best klinkende optie gaat. En dat de mens snel vergeet, en daardoor dezelfde fout opnieuw (en opnieuw, en…) kan maken. Daarom leek het me aardig om eens een trip down memory lane te maken, en te zien welke match-engines er in de loop van vele, vele jaren zijn gekomen en weer gegaan.