RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 43

Jim Durbin: AI Recruiting is Doomed. Doomed!

  • Avatar foto Marc Drees
  • 18 september 2024
  • in LLM,
  • 1.287 views
  • 0 reacties

Jim DurbinHoewel de hyperdehype van Gen AI/LLM’s langzaam begint te verdwijnen, staat er in het actieve geheugen van recruiters en hun management nog altijd de marketing (= volledig opgeblazen) verwachting van deze tooling gegrift. En daarmee blijft AI één van de spiegeltjes en kraaltjes die je eenvoudigweg moet hebben.

Godzijdank zijn er mensen die hier het broodnodige tegenwicht aan kunnen bieden. Eén van deze mensen is Jim Durbin, de zelfbenoemde Indeed Whisperer, die een fraai stuk op LinkedIn heeft geschreven met als titel AI Recruiting is Doomed. Doomed!

Als je na lezing zegt: wat een bak met onzin dan is dat natuurlijk je goed recht. Lees het over een paar jaar gewoon nog een keer…

Het best bewaarde geheim van recruitment = geen recruitment!

  • Avatar foto Marc Drees
  • 17 september 2024
  • in Knipoog,
  • 1.473 views
  • 0 reacties

Ja, ja, dat is me nog eens een titel! Maar er is geen woord aan gelogen, althans, volgens Maximizd.

Kijk maar:

LinkedIn bericht Maximizd
LinkedIn bericht Maximizd

(meer…)

En we noemen het gedrocht…: CareerBuilder + Monster

  • Avatar foto Marc Drees
  • 17 september 2024
  • in Bedrijfsresultaat, Fusies en overnames,
  • 2.700 views
  • 1 reactie

CareerBuilder + MonsterGisteren schreef ik nog dat de CEO van Monster het (zinkende) schip had verlaten en vandaag blijkt dat de samensmelting van CareerBuilder en Monster defintief doorgang kan vinden:

We are excited to announce that with the completion of all customary regulatory approvals, the agreement to combine CareerBuilder and Monster is now finalized. As previously announced, the combination of CareerBuilder and Monster brings together two strong, trusted, complementary brands to create a job board with greater scale and reach. Together, both companies can more effectively capitalize on prevailing trends in the market to deliver enhanced growth.

(meer…)

Scott Gutz heeft Monster (al) verlaten

  • Avatar foto Marc Drees
  • 16 september 2024
  • in Fusies en overnames,
  • 1.536 views
  • 0 reacties

MonsterScott Gutz is de afgelopen zes jaar CEO van Monster geweest. Aangezien Monster al in 2016 door Randstad van de markt was geplukt heeft Gutz dus altijd Randstad als zijn broodheer gehad. En het was een zeer geduldige broodheer, want in zes jaar tijd heeft Gutz de slagaderlijke bloeding van Monster niet kunnen stoppen. Welke bloeding? Deze bloeding:

Ik heb hier eens een berekeningetje op losgelaten, en op basis van een omzet van 100% in 2017 blijft daar in 2023 nog maar zo’n 42% van over (aannames: double digit is –15%, low single digit is 4%). 42%, en dat na 7 jaar herstructureren, alignen en weet ik wat voor andere bestuurlijke nonsens. Probeer je eens te bedenken wat je in zeven jaar zou kunnen bouwen. Vanaf scratch! In plaats daarvan is de waarde van Monster onder het leiderschap van Randstad meer dan gehalveerd. Iannuzzi zou er trots op zijn geweest.

Ik ben ontzettend benieuwd naar het jaarsalaris en de bonusstructuur van Gutz in die zes jaar, maar we zullen het helaas nooit weten.

(meer…)

Spokeo: people aggregator met 6 (!) miljard profielen

  • Avatar foto Marc Drees
  • 16 september 2024
  • in AI Act, AVG, People aggregator,
  • 1.795 views
  • 0 reacties

Logo SpokeoVandaag besteed ik aandacht aan Spokeo, ondertussen alweer de 14 people aggregator van een nog veel langere lijst… Met de bespreking van collega people aggregator Pipl had ik de tot dat moment grootste verzamelaar van persoonsgegevens te pakken (5 milard), maar Spokeo doet daar nog een schepje bovenop met 6 miljard consumer records. Dat zijn meer consumers dan er, volgens mijn favoriete LLM’s , mensen zijn met toegang tot Internet:

  • Gemini: het is moeilijk om een exact aantal te geven, blablabla
  • ChatGPT: in 2023 hadden ongeveer 5,3 miljard mensen toegang tot het Internet
  • Claude: volgens de meest recente schatting heeft ongeveer 5,3 miljard mensen toegang
  • Perplexity: volgens de meest recente gegevens (2024) heeft ongeveer 5,45 miljard mensen toegang
  • Google search: 5,3 miljard in 2023

Die meer dan 6 miljard consumer records van Spokeo zijn dus in omvang minstens 500 miljoen meer dan er mensen op deze aarde zijn met toegang tot Internet. Toe maar! Misschien, ‘heel misschien’zitten er de nodige meervoudige persoonslijkheden in de database (= 1 persoon heeft in de Spokeo database meerdere consumer records).

(meer…)

Een fijne uitleg over hallucineren

  • Avatar foto Marc Drees
  • 16 september 2024
  • in LLM,
  • 1.325 views
  • 0 reacties

Een prachtige uitleg over hallucineren van LLM’s. Door Elle Cordova

Elle Cordova over ChatGPT on the number of Rs in strawberry

Elle Cordova over ChatGPT on the number of Rs in strawberry

Is Textkernel overgelopen naar de dark side?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 13 september 2024
  • in AI Act, AVG,
  • 1.899 views
  • 0 reacties

Logo BullhornIn een recente aflevering van de Chad & Cheese podcast spraken Chad Sowash en Joel Cheesman met Matt Fischer, een C-level executive bij Bullhorn (de nieuwe eigenaar van Textkernel). Het interview kabbelde vriendelijk voort, tot ik Fischer dit hoorde zeggen:

…they [MD: Textkernel] get that sea of data [MD: van Bullhorn] I was talking about, that very specific, huge, enormous data set that we have, that they can now train their models on all of the profiles and the outcomes that we have in Bullhorn, which is something they have not had. […] we’ve got all of this data that says, we know how they progress through the funnel and who ended up fundamentally going to work. And now we can use all of that data to go train their models.

Hier gingen in één klap alle alarmbellen af. Want hier had ik al eerder voor gewaarschuwd, kort na de aankondiging van de overname van Textkernel door Bullhorn:

(meer…)

Hoe staat het met de creative destruction van beroepen?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 13 september 2024
  • in AI,
  • 937 views
  • 0 reacties

CyborgSinds 2013 kan niemand meer zeggen dat ze onbekend zijn met het risico van de creative destruction van banen als gevolg van zich ontwikkelende computertechtechnologie (Frey & Osborne, 2013. THE FUTURE OF EMPLOYMENT: HOW SUSCEPTIBLE ARE JOBS TO COMPUTERISATION?). Deze angst is recent vergroot en verdiept door de komst van generatieve AI, de zogenaamde LLM’s. Het IMF heeft hier een verhandeling over geschreven (Cazzaniga, et.al., 2024. Gen-AI: Artificial Intelligence and the Future of Work) waar ik in deze blog posting aandacht aan heb besteed.

Een super korte samenvatting is dat heul, heul veel banen (deels) gaan verdwijnen. Om dit in beeld te brengen heeft (onder meer) NPR (in 2015) en Bundesagentur fur Arbeit (Job Futuromat, 2024) een tooltje gemaakt waarmee je kan zien in welke mate een bepaalde functie (over)gevoelig is om te verdwijnen door computertechnologie. De NPR variant is gebaseerd op de dat van Frey & Osborne en heeft geen weet van LLM’s. De Job Futuromat variant is gebaseerd op de LLM ‘revolutie’.

(meer…)

Swipework AI: Tinder voor banen en TikTok voor de arbeidsmarkt? Echt niet!

  • Avatar foto Marc Drees
  • 12 september 2024
  • in AI, Niche vacaturesite,
  • 2.197 views
  • 0 reacties

Logotype en logo SwipeworkNee, het gaat hier niet om vacaturesite voor glazenwassers, maar om een videovacaturesite voor generatie Z. Wat mij per definitie diskwalificeert maar in het diepst van mijn gedachten voel mezelf nog altijd 20, dus heb ik als zelfbenoemde Gen Zetter deze app maar eens een bezoekje gebracht. Voordat ik begin met mijn ervaringen eerst nog even wat vrolijkmakende achtergrondinformatie. Zoals deze:

De tijd van saaie vacatureteksten is voorbij. Niek van Schootbrugge (30) en Maarten ter Velde (29) zijn de drijvende krachten achter Swipework, een nieuw platform dat de vacaturemarkt drastisch wil veranderen. Met video in plaats van tekst en een gebruiksvriendelijke app wil Swipework het aloude solliciteren opfrissen en jong talent eigentijds aanspreken.

(meer…)

Meta: privacy bestaat niet

  • Avatar foto Marc Drees
  • 12 september 2024
  • in AI Act, AVG,
  • 1.029 views
  • 0 reacties

Logo MetaReadWrite komt met onthutsende informatie over (het ontbreken van) online privacy voor Australische personen:

Facebook is reportedly scraping the public data of all Australian adults on the platform, it has admitted in an inquiry. Currently, Meta does not provide an opt-out option for Australians as it does for EU citizens, since Australian privacy laws do not require it.

En voor Meta mag u lezen: Facebook, Instagram en Messenger. Voor privacy-bewuste gebruikers uit Europa die hun privacy-instellingen zodanig hebben aangepast dat ze ‘onzichtbaar’ zijn op bovengenoemde platforms, think again. Als er foto’s en verhalen door een Australisch familielid of een Australische vriendin/vriend/x worden geplaatst waarin u figureert dan is die online onzichtbaarheid als sneeuw voor de zon verdwenen. Gelukkig wonen er maar weinig mensen in Australië.

Berichten paginering

1 … 42 43 44 … 1.073
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1848 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1648 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1479 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1385 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1313 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    1182 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1097 keer bekeken

  • Enshittification in HR: disposition data

    1090 keer bekeken

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1030 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    914 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • :
    Indeed claimt dat 27 personen per minuut worden aangenomen via Indeed

    Peter

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas