Online recruitment is natuurlijk heel belangrijk; maar zo af en toe zijn er zaken die veel en veel belangrijker zijn:
Fraaie cijfers uit de VS?
Gisteren gebeurde er iets merkwaardigs op de Amerikaanse beurs. Een forse stijging van de Dow Jones op ‘positief’ macro-economisch nieuws. Maar wat was dat positieve nieuws dan? Naast Chinese cijfers waren er de ‘meevallende’ cijfers van de initiele aanvragen voor een werkloosheidsuitkering.
En vielen die cijfers dan mee? Nee! Maar ze waren minder slecht dan van tevoren werd gevreesd… En dat levert tegenwoordig dus een sterke stijging van de beurs op. Heel merkwaardig. Nieuwsgierig geworden ben ik in de in de cijfers gedoken van het Department of Labor (DoL). En dat levert een interessant beeld op.
Kuzuru-Kesa-Gatame
Hoe kom je aan tafel met een nieuwe klant ? Dat is een vraag die veel bureau recruiters zich dagelijks afvragen. Moet je 200 telefoontjes doen om die felbegeerde kop koffie te gaan drinken. Moet jij, jouw vaardigheden als stalker ontwikkelen. Moet je klanten dagelijks bellen en leuren en zeuren om eens aan tafel te komen. Moet je als een heuse Hill Billy met hagel schieten en kijken wat je raakt. Of moet je als een heuse “sniper” heel selectief zijn en maar een aantal klanten op je persoonlijke wishlist zetten en deze klanten op alle mogelijk manieren bewerken.
Maxers.nl: tenenkrommend slecht
Ik werd getipt over een vacaturesite met de naam Maxers. Hoe onzalige zielen het nog steeds in hun hoofd halen om een vacaturesite te starten is mij een raadsel, maar het gebeurt.
Maar Maxers doet het voorkomen alsof ze al jaren actief is binnen (online) recruitment. En al sinds 2006 als vacaturesite actief is. Met vervolgens deze zin: Maxers.nl is binnen een paar jaar uitgegroeid tot een professionele banensite op de Nederlandse markt.
Nou, het zal wel. Maar met 1.400.000 als Alexa ranking heb je dus nauwelijks bezoek. En voor die anderhalve man en een paardenkop moet je als werkgever EUR 99 per vacature neertellen. Da’s lekker…
Too Good to be TRU
Op woensdag 23 juni strijkt het TRU circus voor de eerste keer neer in Amsterdam. Na eerdere edities in Los Angeles en Londen, is nu Nederland aan de beurt voor dit 2 dagen durende Event. YER is de hostende partij. TRU, een nieuw fenomeen in Recruitment. Hier geen PowerPoint of Excel sessies. Hier enkel vakbroeders en zussen met een verhaal wat gezamenlijk tot ontplooiing moet komen. Dit op een internationaal podium, want TRU Sydney en TRU New Delhi staan ook in de planning. Een wereldreis in Recruitment land dus, met een indrukwekkende tussenstop in Amsterdam…
Spelen met Workmonitor (van Randstad)
Randstad publiceerde gisteren haar global Workmonitor; een onderzoek onder werknemers in een groot aantal landen. Altijd interessant leesvoer natuurlijk. Uit de enorme hoeveelheid informatie heb ik het resultaat gebruikt op de vraag: In 2009, the company/organisation where I work suffered from the financial crisis.
Waar werknemers van (sterk) mee eens tot (sterk) mee oneens op konden reageren. Op zich zegt het antwoord op deze vraag niet al teveel; tenslotte is er niet gevraagd of er personeel is ontslagen. Maar combineer het met het werkloosheidspercentage en je krijgt ineens een zeer interessant beeld.
Werkblad van UWV WERKbedrijf, een goed concept
UWV WERKbedrijf heeft een E-zine uitgebracht onder de naam Werkblad. Met als subtitel: De digitale hulp voor werk zoeken en vinden. En dat ziet er zo uit:
Een aantrekkende arbeidsmarkt? Waar dan?
Intelligence Group komt met de actie: Bent u klaar voor de aantrekkende arbeidsmarkt?. Nou weet ik niet precies of iedereen er klaar voor is, maar ik weet wel dat om een aantrekkende arbeidsmarkt te krijgen er eerst iets met de economie moet gebeuren.
Tenslotte is er een gezonde economie nodig om een aantrekkende arbeidsmarkt te krijgen. En met dat eerste wil het nog niet echt vlotten. Met als logisch gevolg dat het met dat tweede nog wel even meevalt. Of tegenvalt, net wat je wilt.
Hoe gaat het in de provincies?
Al geruime tijd volg ik de ontwikkeling van de vacature aantallen per regio, en het is daarom aardig om over de afgelopen tijd de verandering van het vacaturevolume per regio, en daarbinnen per provincie, te bekijken.
In onderstaande grafiek is de procentuele verandering in het vacaturevolume per regio weergegeven op basis van het voortschrijdende jaargemiddelde. Het gemiddeld volume voor heel 2008 is op 0% gezet:
%verandering vacaturevolume op jaarbasis, 2008 – heden (2008: 0%)
Reed Elsevier killt bol.com-kloon
Weer trekt uitgeverij Reed Elsevier de stekker uit een e-commerce-initiatief. Nadat het bedrijf eind vorig jaar de activiteiten van Totaljobs.nl staakte, is nu de online boekhandel Boox.nl het doodvonnis aangezegd. De online-boekhandel werd vorig jaar mei nog gelanceerd en had een alternatief moeten worden voor de net een week eerder van eigenaar verwisselde marktleider Bol.com. In die opzet is groots gefaald.
Boox.nl – dat tot de lancering proefdraaide onder de naam Knowington – bleef de dertien maanden van zijn bestaan een onbekende website, ondanks de massa aan (veelal eigen) tijdschrifttitels en boeken dat via de website werd aangeboden. Bij de start telde het aanbod nog 135.000 titels. Volgens het Financieele Dagblad zijn het nu ‘ruim een half miljoen producten’.
