In de serie iPad hot or not? hier nog een aardig voorbeeld:
Famous last words over Herman van Campenhout
Dat Herman van Campenhout is vertrokken als topman van USG People is inmiddels bekend. Dat hij EUR 1,467 miljoen als vertrekregeling meekreeg ook. Maar het bijzondere is dat het bedrijf al tijdens de laatste algemene aandeelhoudersvergadering is gewaarschuwd voor de mogelijk dure gevolgen van een ontslag van de topman.
Dat blijkt uit de notulen die het bedrijf deze maand online heeft gezet. Deze vergadering dateert van 21 april 2010. In deze notulen staat een korte woordenwisseling tussen de heer Dekker (een vertegenwoordiger van de Vereniging van Effectenbezitters) en de raad van commissarissen van USG People over het contract met Herman van Campenhout. Specifieker: over een mogelijk vroegtijdig vertrek. In retrospect is dit boeiend leesvoer.
Marge Maandag maakt duikvlucht in topjaar 2009
Detacheerder Maandag had weer een topjaar in 2009. Dat blijkt uit het deze zomer gepubliceerde jaarverslag. De omzet groeide met een ongekende 30% en bedroeg vorig jaar opgeteld EUR 147,7 miljoen. Niet gek voor een mkb-bedrijfje dat vier jaar eerder nog geen EUR 30 miljoen wist om te zetten. Maandag – toen nog Sargas geheten – groeide sindsdien jaarlijks gemiddeld met 50%. Let wel: dit is autonome groei.
Dergelijke groei tegen de klippen op gaat de voornamelijk aan de overheid leverende detacheerder volgend jaar niet presenteren. De overheid bezuinigt al op extern personeel en zal detacheerders als Maandag dit jaar minder nodig hebben. Maandag gaat zelf uit van een lichte omzetstijging van 4%, zo meldde operationeel directeur Michel Verdoold eerder dit jaar al aan het vakblad Flexmarkt.
Werkloosheid VS blijft op 9,5%. Volgens BLS…
Vanmiddag publiceerde het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics (BLS) haar maandelijkse rapport over de werkgelegenheid in de VS. Volgens de BLS zijn er in juli 2010 131.000 banen verdwenen; de werkgelegenheid is desondanks gelijk gebleven op 9,5%. Uitsluitend op basis van het werkloosheidspercentage zal niemand van deze cijfers schrikken. Maar daarmee is het verhaal niet gedaan.
Want de BLS heeft ook een correctie uitgevoerd op de door haar gepubliceerde cijfers over juni 2010: de eerder gerapporteerde krimp van 125.000 banen is bijgesteld naar een krimp van 221.000 banen! Hiermee heeft de BLS overigens de gebakken lucht van het Birth/Death model over juni (+147.000 banen) slechts ten dele gecompenseerd. Toekomstige neerwaartse bijstelling ligt in de lijn der verwachting…
Maar de belangrijjkste vraag is natuurlijk: hoe kan er nou in twee maanden tijd meer dan 350.000 banen verdwijnen en tegelijkertijd het werkloosheidspercentage dalen? Een reductie van banen levert toch juist een hogere werkloosheid? Jawel, tenzij het aantal werkzoekenden nog harder daalt dan het aantal banen. En dat is precies wat er aan de hand is.
Once upon a time… NewCruitment
Gisteren heb ik een reactie gepost op het item over video in Recruitment. De naam Newcruitment is toen genoemd. Vanmorgen kreeg ik een aantal emailtjes met de vraag wat dit nu precies was. NewCruitment ontstond in de internet hype eind jaren ’90. Alles heette toen New. NewMonday, Newconomy en het zou met niets verbazen als mede blogger Ben Holewijn hier enige motivatie in heeft opgedaan. NewCruitment, een alles in 1 site, en een innovatie t.o.v. succes nummers als Nationalevacaturebank & Monsterboard…. (meer…)
Slicke Rick en zijn bitchslap gadget
Er zat een gast tegenover me in de trein. Nu gebeurt dat wel vaker. Maar dit was zo’n knap geval. Haartjes goed emo, de bekende witte oordopjes in, lekker shirt aan, de juiste schoenen. Hij zat een beetje met zijn iPhone te spelen en ik gaf een knikje van herkenning, terwijl ik ging zitten.
Het duurde niet meer dan 5 minuten voordat Slicke Rick zijn iPad tevoorschijn haalde. Uit een prachtig hoesje, viltig, zacht, mooi. Wie mijn blog een beetje volgt weet hoe verzot ik ben op gadgets en vooral op alle hoesjes, sleeves en cases die je daar dan weer voor kunt kopen. Ik mijmerde even weg over een bijpassend iPhone hoesje en hoe deze net wat meer vrouw-van-de-wereld zouden uitstralen dan mijn huidige grijze set.
Monsterboard’s social carrièrecoach: Freek Jordans
Monsterboard heeft sinds vandaag een social carrièrecoach: Freek Jordans. Volgens het persbericht:
Jordans zal vanaf vandaag carrièretips geven via social media als Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter. Daarnaast is hij te vinden op het forum van Monsterboard.nl en is hij bereikbaar via e-mail en chatsessies.
En dat is een uitstekend initiatief van de vacaturesite. Monsterboard luisterde en antwoorde al enige tijd via Twitter, maar dit is natuurlijk wel van een andere orde.
Werkloosheid in de VS: Welke cijfers kloppen? Deel 2
In mijn opsomming van de verschillende arbeidsmarkt watchers in de VS ben ik onvolledig geweest, want tot mijn schande heb ik Monster (de MEI), Department of Labor (DOL) en mijn persoonlijke favoriet, Shadow Government Statistics vergeten. Net als The Conference Board, maar daar ga ik ook niets mee doen. Genoeg is genoeg.
Hiermee kom ik in totaal tot zeven bronnen die eerder vanuit een eigen perspectief een inzicht proberen te geven in de (ontwikkeling van de) Amerikaanse arbeidsmarkt. En volgens mij is het net als met doktoren, teveel handen aan het bed maken de patient in het algemeen zieker, niet beter.
Recruiters zijn geen selecteurs
Bijpraten over ons vak
Het is toch een beetje vakantietijd en dat biedt tijd en gelegenheid om weer eens even stil te staan bij ons beroep, waar draait het om? Zo had ik afgelopen week het genoegen een uurtje over het vak te kunnen praten met een gewaardeerd collega.
Bij die gelegenheid vertelde hij mij dat hij recentelijk bij een grote internationale speler op gebied van samenbrengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, een discussie over het vak had mogen leiden.
Tot zijn én mijn verbazing, zag een overgrote meerderheid van de aanwezige consultants hun rol primair als selecteur. (meer…)
Video-CV: volstrekt overbodige profiteur
In de Telegraaf van 10 juli stond een artikel over Video-CV. Jawel, het zoveelste bedrijf dat ‘iets’ met video en recruitment doet. Waarom? Geen idee, maar misschien wel omdat het kan, en omdat de directeur van Vide-CV denkt er heel veel geld mee te verdienen. Alleen wordt me in dat artikel toch een bak onzin verteld. Zo zou een video-CV de panacee zijn voor allerlei vooroordelen die bij de werkgever bestaan:
De video-cv geeft een complete eerste indruk. Vooroordelen, bijvoorbeeld over leeftijd en culturele achtergrond, vervagen.” Hogendorp knikt: „Hetzelfde geldt voor mensen met een handicap. Dat is ook waarom het UWV moeilijk bemiddelbare kandidaten naar ons stuurt. Langdurig werkzoekenden overleven dankzij de video-cv eindelijk de eerste ronde.
Natuurlijk, langdurig werkzoekenden hebben allemaal een handicap. Maar afgezien van deze onhandige combinatie is de uitspraak van de directeur van Video-CV (Roy Hogendorp) natuurlijk volstrekte onzin.

