Ja, de tablets komen eraan en gaan de wereld veroveren. Alleen Nederland moet nog heel even wachten:
Amerikanen bereiden zich voor op slechtere tijden
Gallup meet dagelijks het sentiment van de Amerikaan in Main Street. En dat sentiment wijkt aanzienlijk af van het gejuich dat dagelijks van Wall Street komt. Het meest interessante sentiment is hoe de gemiddelde Amerikaan tegen de ontwikkeling van de economie aankijkt:
Gallup: US Economic outlook (oktober 2008 – mei 2010)
Humares’ mislukte strategie
Nu Alain Dehaze bij Adecco is benoemd tot directeur Nederland komt er na lange tijd weer een Belg aan het roer bij een Nederlandse uitzender. Dat Dehaze een topmanager is, daar twijfelt niemand aan – hij was CEO van Solvus, en nadat dat bedrijf werd overgenomen door USG People, bivakkeerde Dehaze in de Almeerse board. Tot 2009 was Dehaze twee jaar lang CEO van de Vlissinger detacheerder Humares, bekend van de uitzendmerken Maintec en Oceanwide.
Dit bedrijf heeft al twee jaar geen jaarverslag uitgebracht – de laatste, over 2007, bevat volstrekt gedateerde cijfers en zegt niets over wat Dehaze heeft gepresteerd. Maar gelukkig vonden wij een vers jaarverslag van moederconcern Humares Holding, begin dit jaar gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel.
Daaruit kunnen we meer zeggen over het track-record van de Adecco-directeur bij zijn vorige werkgever. En over het jaar 2008 voor Humares: een verre van goed jaar, zo blijkt.
IKKI passeert 100.000 leden
Dit is toch wel een mijlpaal die het vermelden waard is: IKKI heeft de magische grens van 100.000 leden gepasseerd. Voor wie het nog niet weet: IKKI is een sociaal netwerk van USG People dat als enige onderdeel van de uitzender een enorme groei heeft laten zien in de afgelopen tijd.
Overigens is dat natuurlijk alleen een groei in leden, want verder is IKKI een zogenaamde loss leader. Er gaat alleen maar geld in. Maar het getuigt ook van moed dat USG tijdens een recessie een dergelijk initiatief de ruimte geeft om zich te bewijzen.
Gefeliciteerd en op naar de 250.000!
Heeft USG People een probleem?
Bij de publicatie van de cijfers over het eerste kwartaal van 2010 waren alle grote uitzenders onverdeeld positief over de nabije toekomst. En dat is mooi! Maar waar Adecco en vooral Manpower recht van spreken lijken te hebben, is dat aanzienlijk minder het geval voor USG People. Want deze uitzender laat een hele slechte omzetontwikkeling zien in vergelijking met het eerste kwartaal van 2009:
%verandering omzet Q1 2010 t.o.v. Q1 2009
With the publication of the figures for the first quarter of 2010, all major temp agencies were rather positive about the near future. And that is great! But where Adecco and especially Manpower seem to have a right to boast,it is not the case for USG People. Because this temp agency shows a very bad turnover evolution compared with the first quarter of 2009:
% change revenue Q1 2010 compared to Q1 2009
CBS: uitzenders in Q1 2010
Het CBS kwam vandaag met een aantal cijfers over de uitzendbranche in het eerste kwartaal van 2010. En wat blijkt? Het volume aan uitzenduren voor fase A uitzendkrachten is nog maar 1% gedaald ten opzichte van het volume van het laatste kwartaal van 2009:

CBS: Verandering volume aan uitzenduren fase A, 2006 – Q1 2010
Manonvriendelijk
Zoals sommige van mijn volgers op twitter niet hebben kunnen missen, heb ik gisteren een workshop gegeven voor Female Factor. Een netwerk organisatie voor vrouwen, waar zelfstandige en ondernemers elkaar kunnen treffen. Leuke workshops kunnen volgen en uiteraard een stuk kennisdeling kunnen doen.
Duur werkloosheid in VS, met ‘leuke’ kaart
Toen eind 2007 de recessie in de VS begon was de gemiddelde duur van de werkloosheid ruim 8 weken. Over heel 2009 liep de duur op tot 15 weken; eind april 2010 stond de teller stil op bijna 22 weken. Jawel, het herstel is duidelijk zichtbaar…
Onderstaande kaart toont de werkloosheidsduur per staat in 2009. Michigan stond op dat moment aan kop met ruim 19 weken. Als je op de kaart klikt krijg je het origineel te zien:
Groei bij uitzenders? Waar dan?
De laatste tijd klinken er steeds meer juichgeluidjes uit de hoek van de intermediaire wereld (uitzenders en W&S bureaus); er zou weer leven in de markt zitten. Volgens mij betekent een groei van het aantal plaatsingen en dat moet zich vertalen in een groter aanbod aan vacatures. Toch?
Om dat te toetsen heb ik eens gekeken naar de vacature aantallen van de 50 grootste intermediairs in Nederland sinds januari 2008. En dat ziet er zo uit:
Top 50 intermediairs: Nieuwe vacatures per week, januari 2008 – heden
Jobvite Share: gratis ‘multi’posten
Gisteren werd Jobvite Share gelanceerd met het volgende statement:
we launch Jobvite Share so that anyone, in any company, can match and share any job in the social web easily and quickly…for free
Dat is ontzettend aardig van Jobvite, een Amerikaanse ATS leverancier. Maar waarom gratis? Simpel. Omdat Jobvite hiermee hoopt nieuwe klanten te bemachtigen. En tegelijkertijd ook nog eens een enorme hoeveelheid interessante data kan verzamelen!

