Ik was me een beetje aan het orienteren op HelloWork, de moeder van corporate referral recruitment toepassing Basile. En op de homepage krijg ik als eerste dit te zien:
Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 5: de filter- en de sorteerfunctie
De zoekfunctie bestaat naast de snelzoekfunctie uit de herstelfunctie, de filter- en de sorteerfuncties. Tezamen maken ze het de bezoeker zo simpel mogelijk om relevante vacatures (in een logische volgorde) te vinden en om te herstellen van vergissingen.
Filteren en sorteren is het onderwerp van het huidige artikel, waarbij ik zoals gebruikelijk mijn alwetende partner ChatGPT heb gevraagd wat de usability best practices zijn met betrekking tot filteren van zoekresultaten:
- Duidelijke labels: gebruik duidelijke labels gebruikt voor filters, waardoor bezoekers gemakkelijk begrijpen waar elk filter voor staat. Vermijd het gebruik van technische jargon of afkortingen die bezoekers in de war kunnen brengen.
- Duidelijk en consistent ontwerp: zorg ervoor dat het filterontwerp consistent is en gemakkelijk te begrijpen. Gebruik vertrouwde en bekende ontwerppatronen zoals vervolgkeuzemenu’s of selectievakjes om bezoekers te helpen bij het navigeren door filters.
- Meerdere selecties (waar van toepassing): Sta bezoekers toe om meer dan één filteroptie tegelijk te selecteren, wat kan helpen de zoekopdracht beter te verfijnen en om sneller te vinden wat wordt gezocht.
- Geef feedback: Geef bezoekers duidelijke feedback wanneer ze een filter toepassen, zodat ze weten dat hun selectie is toegepast en wat de resultaten zijn. Bij deze
- Zichtbaarheid beschikbare opties: Toon bezoekers alle beschikbare filteropties (eventueel in stappen (bij een groot aantal opties)) zodat ze weloverwogen beslissingen kunnen nemen over welke filteropties ze willen toepassen.
- Relevante filters: Toon alleen filters die relevant zijn voor de inhoud op de pagina, zodat bezoekers niet overweldigd raken door filters die niet relevant voor hen zijn.
- Eenvoudig wijzigen: Sta bezoekers toe om gemakkelijk alle filters te wissen, zodat ze opnieuw kunnen beginnen als ze hun zoekopdracht willen verfijnen.
Ik gebruik voortaan alleen FI, AI is zoooo november 2023
Je moet maar geluk hebben, en dit keer ben ik aan de beurt. Ik ben de spekkoper der spekkopers en wel hierom:
Monsterscore Finn, AI schieten schromelijk tekort
Want dit is een berichtje van mijn kleinzoon, Finn, die via de meest uitgebreide en objectieve test die er bestaat heeft laten zien dat hij slimmer is dan al die generatieve LLMs bij elkaar. Ik heb mijn ChatGPT abonnement per direct opgezegd en me gelukkig geprezen met het feit dat ik aan Bard nog geen seconde van mijn tijd had verspild.
Voortaan stel ik al mijn vragen aan FInn.
Ik ga er vanuit dat de kwaliteit van leven er enorm op vooruit gaat!
It is the data stupid! Deel 2: Privacy and AI recruitment providers
Eind november heb ik een voorzet gedaan om tot een veel beter inzicht te komen van de kwaliteit en de rechtmatigheid van de verwerking van persoonsgegevens door leveranciers van AI toepassingen binnen het recruitment domein. Met alle hyperbool rondom (generative) AI’s lijken deze onderwerpen ondergeschikt te raken aan de ongekende mogelijkheden van deze nieuwe generatie AI-tools, maar als het stof is neergedaald staan kwaliteit en rechtmatigheid nog altijd fier overeind, in afwachting van antwoorden en nog belangrijker, in afwachting van oplossingen en compliance.
In deze aflevering ga ik in detail in op het privacy-aspect van de data-discussie. In hoeverre voldoen AI-leveranciers die binnen het recruitment domein actief zijn aan de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), voor zover ze met persoonsgegevens werken. In een volgende aflevering ga ik in op misschien wel het meest complexe onderdeel: de kwaliteit van de gebruikte persoonsgegevens. Een veelkoppig monster waarbij de klassieke Hydra eenvoudigweg verbleekt. In een derde aflevering is het de beurt aan de AI Act, waarbij recruitment systemen als hoog risico worden geclassificeerd. Met alle consequenties van dien.
Werkgeversvergelijker kununu lanceert via AI (LLM) samenvattingen van reviews
Er was eens een business social network dat grote gelijkenis vertoonde met LinkedIn, maar dan alleen voor Duitstalige landen. Dat netwerk is natuurlijk XING. En voor XING was het natuurlijk waardevol om functionaliteit te bieden waarmee gebruikers de kwaliteit van een werkgever te kunnen bepalen, en daarvoor was kununu bedoeld. Wederom voor het DACH-gebied. Een soort LinkedIn + Glassdoor in één pakketje, een prachtig model zou je zeggen.
Ware het niet dat XING recent de handdoek in de ring heeft gegooid en is gepivot naar een… vacaturesite. En dan ook nog eens een dertien in een dozijn vacaturesite, met in ieder geval één uitzondering. Kununu maakt overigens nog altijd deel uit van XING, en dat is nu dus op vacatureniveau. En daarmee vergelijkbaar met Google for Jobs, die bijvoorbeeld bij Nederlandstalige vacatures put uit Glassdoor, Indeed en Jobbird (!) werkgever reviews, waarbij Glassdoor wel de grote broer van deze drie vergelijkers is.
En nu komt Kununu met iets nieuws:
Het werkgeversvergelijkingsplatform kununu biedt nu geautomatiseerde samenvattingen van veel voorkomende inhoud in een bedrijfsprofiel op basis van kunstmatige intelligentie.
Arbeidsmatchplatform is nog steeds fout bezig
Sinds mijn laatste bezoek aan Arbeidsmatchplatform is er iets verbeterd; de privacyverklaring (van 7 december ipv 5 december) is niet langer een vodje (electronisch) papier maar ondertussen een serieuze privacyverklaring. Maar serieus betekent niet dat het nu allemaal in orde is. Integendeel. Zo is Arbeidsmatchplatform bijvoorbeeld vergeten de gegevens van haar beroepentest te vermelden bij de persoonsgegevens die van de werkzoeker worden verzameld. Dat is toch wel zeer bijzonder, gegeven het feit dat dat zo’n beetje het enige is wat een werkzoeker kan doen.
En dan is er nog dit:
![]()
Privacyverklaring Arbeidsmatchplatform, detail, dd. 7 december 2023
Indeed stopt met haar Pay per Applicant model
Indeed heeft zeer recent een forse wijziging in haar pricing model doorgevoerd waarbij ze terug gaat naar het probate pay-per-click model. Er was de afgelopen maanden de nodige onrust ontstaan over de negatieve impact van het nieuwe pay-per-applicant model. Grof gezegd komt het er op neer dat Indeed meer omzet maakte en klanten meer werk hadden maar niet noodzakelijk meer en/of betere kandidaten ontvingen. Niet ideaal als je payoff Pay for Performance is…
Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 4: de (snel)zoekfunctie
![]()
Welkom bij alweer de vierde aflevering van de serie Hoe hoort het eigenlijk, mijn brainfart over gebruikservaring en usability in recruitmentland. Een overzicht van alle artikelen in deze reeks zijn aan het einde van deze aflevering te vinden.
Het staat er vrij nietig in de titel van deze aflevering: de zoekfunctie. Maar die nietigheid staat in geen enkele verhouding tot het belang ervan; de zoekfunctie kan een recruitment site maken of breken. Jammer genoeg valt er bij zeer veel recruitment sites het nodige aan de gebruikservaring van de zoekfunctie te verbeteren. Maar ik dwaal weer eens af.
Hoe hoort het eigenlijk: lessen in etiquette voor recruitment sites. Aflevering 3: 2nd (en 3rd) level navigation
In deze aflevering wil ik het hebben de 2nd level navigation. En natuurlijk heb ik mijn alwetende partner ChatGPT gevraagd om een goede omschrijving van wat de 2nd level navigation nou eigenlijk is. Met het volgende resultaat:
Een 2nd level navigation is een navigatiemenu dat zich onder de global navigation bevindt en dat wordt gebruikt om specifieke sub pagina’s binnen een sectie van de website te bereiken. Het wordt gebruikt om een hiërarchische structuur van de website weer te geven en het navigeren voor de bezoeker gemakkelijker te maken. Een goed ontworpen 2nd level navigation verbetert de vindbaarheid van informatie, vermindert de cognitieve belasting en verbetert de algehele gebruikerservaring.
Om de 2nd level navigation te openen, moet de gebruiker eerst een optie van de global navigation activeren door erop te klikken of eroverheen te bewegen met de muis. Sommige global navigation opties hebben onderliggende opties. Dit wordt duidelijk gemaakt door een visuele cue achter de betreffende navigatie optie(s); hieronder getoond als een klein grijs driehoekje (zie Figuur 1, bij de opties: vacatures en mijn logotype). Zodra de gebruiker de muiscursor over de betreffende optie beweegt of erop klikt, wordt de 2nd level navigation met de van toepassing zijnde opties. Zie ook Figuur 1.
Om het 2nd level navigation te sluiten, kan de gebruiker simpelweg ergens anders op de pagina klikken of de muiscursor weg bewegen van het menu. Sommige websites bieden ook de mogelijkheid om het menu te sluiten door op een specifieke knop of pijl te klikken die het menu verbergt.
Dat is weer duidelijke taal van ChatGPT.
