RecruitmentMatters

RecruitmentMattersAlles over online recruitment

  • Categorieën
  • Onze bloggers
  • Contact

» Pagina 7

ABU periode 9, 2025: wanneer komt hier een einde aan?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 9 oktober 2025
  • in Bedrijfsresultaat, Uitzendbureau,
  • 584 views
  • 0 reacties

Logotype ABUDe ABU kwam vandaag met haar cijfers over de negende periode van 2025. Met daarbij de volgende toevoeging door de ABU:

In periode 9 daalde het aantal uren met 4% en de omzet nam toe met 1% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Een krimp van 4% is zeker niet schokkend te noemen, en in die zin zou je kunnen zeggen dat er geen paniek in de tent hoeft te zijn. Maar dan oordeel je toch iets te snel. Want het is de voortgaande krimp die nu al voor de 42ste periode (4 weken = 1 periode) wordt genoteerd die je droef maakt. Zo lang zonder een positief (boven de 0%) resultaat is niet bepaald motiverend, en toch moet er worden doorgegaan.

(meer…)

Authentiek tot het pijn doet

  • Laurens Tienkamp
  • 8 oktober 2025
  • in Algemeen,
  • 663 views
  • 0 reacties

Binnen arbeidsmarktcommunicatie is ‘authentiek’ vaak code voor gelikt, veilig en onherkenbaar. We roepen allemaal dat we “persoonlijk” en “echt” willen zijn, maar ondertussen is het werkgeversmerk een gelikt marketingverhaaltje met stockfoto’s van blije mensen en een tone-of-voice die op z’n best veilig en op z’n slechtst volledig onherkenbaar is. Waarom? Omdat we lui zijn, of bang. Of beide!

Laksheid: want moeilijk

Er is altijd wel een smoes. “We hadden geen tijd om medewerkers te interviewen.” Of: “Ja maar dat moeten we nog afstemmen met communicatie.” Zucht. Ondertussen plakken we vrolijk een staged quote van een collega op een achtergrond met wat kleurvlekken en noemen dat dan storytelling. Past in onze huisstijl, dus is goed.

Angst: stel je voor dat mensen iets vinden

De allergrootste vijand van authenticiteit is niet gebrek aan inspiratie, maar angst. Angst om mensen af te stoten. Angst dat iemand iets leest en denkt: “Wow, die organisatie is echt niks voor mij.” Maar spoiler alert: DAT IS PRECIES HET PUNT. Als iedereen zich aangesproken voelt door je boodschap, spreekt het dus niemand echt aan. En dat weet je. Maar je durft niet.

Het probleem: je doelgroep prikt erdoorheen

Kandidaten zijn niet gek. Die lezen door je gladgestreken vacatureteksten heen. Die zien wanneer een testimonial is ingefluisterd. En die merken wanneer je content meer over jezelf gaat dan over hen. Ze weten wanneer het nep is. Ik vermoed zelfs, dat als ze het niet weten, ze het wel voelen.
Het resultaat? Je trekt de verkeerde mensen aan. Of erger: je trekt helemaal niemand aan. En dat allemaal omdat je bang was om een beetje kleur te bekennen.

De oplossing? Simpel. Wees eerlijk.

Dat betekent dus ook: durf ongemakkelijke dingen te zeggen. Laat medewerkers aan het woord zonder hun verhaal eerst door 4 redactierondes te halen. Zeg wat je wel bent en vooral ook wat je niet bent. Laat zien waar je faalt, niet alleen waar je shinet (is dit inmiddels al een woord?).
Authentiek zijn betekent keuzes maken. Lef tonen. Durven zeggen: dit zijn wij, met al onze eigenaardigheden en ja, ook met onze fouten. Maar dat kan natuurlijk niet in die fijne, corporate-correcte tone of voice die door 36 afdelingen goedgekeurd is. Daar hebben we het liefst zinnen als: “Wij geloven in de kracht van samen.” Klinkt prachtig. Betekent niks.
Wat je wel kunt doen? Je afvragen: is dit echt wat we willen zeggen? Is dit hoe we zelf ook praten? Of zijn we gewoon aan het bullshitten omdat “persoonlijk” in de briefing stond?

Authenticiteit is geen campagne. Het is geen tone of voice. Het is wat er overblijft als je ophoudt met mooier maken dan het is. En als je dat durft, dan pas wordt arbeidsmarktcommunicatie interessant. En effectief. Maar goed, dat vergt lef.

Welkom CompetentNL. Tweede aflevering

  • Avatar foto Marc Drees
  • 8 oktober 2025
  • in ontologie, taxonomie,
  • 669 views
  • 0 reacties

Vandaag wil ik mijn belofte waarmaken die ik twee weken geleden deed tijdens een eerste kennismaking van CompetentNL:

Dit is een mooi moment om mijn speurtocht door CompetentNL te onderbreken. Dit keer niet voor een Roblox-sessie maar om de spanningsboog van mijn lezers te respecteren. Volgende week duik ik in de taxonomie/ontologie in de hoop dat het er totaal anders uitziet dan het archief van Guust Flater.

En daarvoor ga ik naar de CompetentNL viewer:
Viewer – CompetentNL
Viewer – CompetentNL

(meer…)

Breaking news: nog geen vacatures in september 2025

  • Avatar foto Marc Drees
  • 7 oktober 2025
  • in Arbeidsmarkt & beleid, Nationaal,
  • 819 views
  • 0 reacties

Ik word plat’gebeld’ door verontruste volgers waar mijn maandelijkse blog posting over het online vacaturevolume toch blijft. En om deze zorgen (en vooral de verstoring van mijn dagrust) weg te nemen, ziehier de reden van het uitblijven van mijn statusupdate van het vacaturevolume in september 2025:

 Aandeel Vacant.nl vacatures in het maandelijkse vacaturevolume in Market IQ, november 2024 – september 2025
Aandeel Vacant.nl vacatures in het maandelijkse vacaturevolume in Market IQ (Bullhorn), november 2024 – september 2025

(meer…)

People aggregator (?) Micro1 baffles jou with bullshit

  • Avatar foto Marc Drees
  • 7 oktober 2025
  • in AI Act, AVG, People aggregator,
  • 682 views
  • 0 reacties

Enkele dagen geleden liet Johnny Campbell via een LinkedIn posting mij ‘kennismaken’ met Micro1, een startup die Campbell in zijn marktweergave plaatst in het segment van sourcing en matching startups:

The Recruiting Tech Vendor Landscape – Johnny Campbell, SocialTalent

The Recruiting Tech Vendor Landscape – Johnny Campbell, SocialTalent

(meer…)

Hoe wordt de meerwaarde van een toepassing bepaald?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 6 oktober 2025
  • in Marketing en communicatie,
  • 579 views
  • 0 reacties

Zoals binnen alle domeinen is ook het HR-Tech domein vergeven van nieuwe (AI)toepassingen. En net zoals binnen andere domeinen zijn er daarbinnen één tot enkele diamant(en) te vinden, een fors aantal toepassingen die een bepaald probleem redelijk tot goed oplossen en een fors aantal (get rich quick) aanbieders, de zogenaamde (AI) slangenverkopers, die met praatjes de HR-gaatjes proberen te vullen.

Maar hoe kan een HR-afdeling onderscheid maken als de waarde van een toepassing niet wordt afgemeten aan de werkelijke meerwaarde, maar door het aantal stemmen dat kan worden afgetroggeld?:

LinkedIn bedelberichtje ivm Recruitment Tech

AI en de werkzoeker, een Gartner survey

  • Avatar foto Marc Drees
  • 6 oktober 2025
  • in AI Act, AI slop,
  • 624 views
  • 0 reacties

Logotype GartnerDit weekend struikelde ik toevalligerwijs over een ‘oude’ survey onder werkzoekers, Gartner Survey Shows Just 26% of Job Applicants Trust AI Will Fairly Evaluate Them:

A Q1 2025 Gartner survey of 2,918 job candidates found that:

  • 32% were concerned about AI potentially failing their applications, and
  • 25% said they trust employers less if they are using AI to evaluate their information.
  • Furthermore, only half of candidates trusted that the jobs they were applying for were legitimate.

Dat zijn nog eens formidabele trust issues, en kunnen we het werkzoekers kwalijk nemen als werkgevers zich verstoppen achter een middeleeuwse kasteelpoort met levensgrote letters A en I er op? Tegelijkertijd maken werkzoekers natuurlijk ook gebruik van AI. Gartner zegt hierover het volgende:

A Q4 2024 Gartner survey of 3,290 job candidates found that four in 10 candidates (39%) said they used AI during the application process. Those who leveraged the technology did so to:

  • Generate text for résumé/CV (54%)
  • Generate text for cover letter (50%)
  • Generate text for writing sample (36%)
  • Generate text for answers to questions on the assessment (29%)

(meer…)

Wat is er in LinkedIn (en haar ‘members’) gevaren?

  • Avatar foto Marc Drees
  • 3 oktober 2025
  • in Knipoog,
  • 624 views
  • 0 reacties

Herken je dit?:

image

Ik krijg tegenwoordig dit soort berichtjes van LinkedIn, ook al heb ik er nooit om gevraagd. En tot vandaag had ik geen idee waar het over gaat, maar op een regenachtige vrijdag klik je op dingen waar je nooit op zou moeten klikken.

(meer…)

Whitebridge revisited, revisited…

  • Avatar foto Marc Drees
  • 3 oktober 2025
  • in Data grab, People aggregator,
  • 639 views
  • 0 reacties

Ik dacht dat ik wel klaar was met Whitebridge, maar Whitebridge was nog niet klaar met mij. Want in mijn map van commerciële e-mails trof ik onderstaand juweeltje aan:

Een people aggregator uit Litouwen: Whitebridge
E-mail met kortingscode – Whitebridge

(meer…)

Zo rolt privacy in de Verenigde Staten

  • Avatar foto Marc Drees
  • 3 oktober 2025
  • in Privacy wetgeving,
  • 425 views
  • 0 reacties
Ted CruzIk wil iedereen met deze geruststellende gedachte uit Amerika het weekend ingaan; een artikel in TechCrunch met de weinig aan de verbeelding overlatende titel:

Ted Cruz blocks bill that would extend privacy protections to all Americans. Voor wie Ted Cruz nog niet kent, de man is een republikeinse senator voor de staat Texas die ooit presidentiële ambities had (en misschien nog altijd heeft). En Cruz lijkt een vriend van Big Data, getuige onderstaande, uitgebreide snippet van het artikel uit TechCrunch:

(meer…)

Berichten paginering

1 … 6 7 8 … 1.073
  • meest bekeken
  • meeste reacties
  • laatste reacties
  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1787 keer bekeken

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1605 keer bekeken

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1450 keer bekeken

  • Hoe graag wil Bullhorn van haar (Nederlandse) klanten af?

    1358 keer bekeken

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1267 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    1074 keer bekeken

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1061 keer bekeken

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    917 keer bekeken

  • Enshittification in HR: disposition data

    900 keer bekeken

  • Nationale Ombudsman: wij vragen u oneindig geduld te hebben

    873 keer bekeken

  • Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    2 reacties

  • 10x Team: ”the Ultimate Fractional Professional Platform”

    1 reactie

  • Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    1 reactie

  • Machtig mooi tooltje van Edwin Vlems

    1 reactie

  • Enshittification in HR: disposition data

    1 reactie

  • Europa beschermt haar burgers niet tegen misbruik van online persoonsgegevens door derden

    1 reactie

  • Twee keer dezelfde klacht? Van UWV mag dat niet…

    1 reactie

  • Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    1 reactie

  • De Autoriteit Persoonsgegevens kan rustig verder (en dieper) slapen

    1 reactie

  • Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    1 reactie

  • :
    Indeed claimt dat 27 personen per minuut worden aangenomen via Indeed

    Peter

  • :
    Enshittification in HR: disposition data

    Marco van Hurne

  • :
    Besluit op Woo-tender aan SZW over contractwaarde PES-suite voor Bemiddelingsservice

    Edwin ten Veen

  • :
    Een klacht over uitzendbureau's

    Paul G. (61 jaar)

  • :
    Overheid gaf/geeft disposition data vrijwillig weg

    Dirk

  • :
    Dennis Albinus: Europe’s visionary human resource technologist?

    Anita

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Maarten

  • :
    Werken-bij sites onder de loupe – ABN AMRO

    Edwin Ronald ten Veen

  • :
    Randstad heeft twee gezichten, één voor de uitzendkracht en één voor de medewerker

    Marc Drees

  • :
    Anatomie van een dwaling

    Marco van Hurne

RecruitmentMatters valt onder CC BY-NC-ND 4.0Creative CommonsCreative Commons Creative Commons
Powered by Antiquitas