Indeed heeft een nogal aggressieve workflow als het om het binnenhengelen van een werkzoeker account gaat. Lees even mee:
De AI Act binnen recruitment is er voor werkzoekers, niet voor werkgevers
Stepstone, bij monde van CEO Sebastian Dettmers, stelt dat de AI-Act grote bedrijven (zoals Stepstone) een voordeel biedt. De reden? Deze:
Die Markteintrittsbarrieren würden sich durch das KI-Gesetz „drastisch erhöhen“, sagt Dettmers. Stepstone verfüge mit mehr als 4000 Mitarbeitern aber über die notwendigen Ressourcen, das umzusetzen. „Bereits jetzt halten wir alle Vorgaben ein und gehen sogar in weiten Teilen darüber hinaus“, sagt er. „Kleinere Unternehmen und Start-ups werden jedoch vor großen Herausforderungen stehen, den Regularien des EU AI Acts zu entsprechen.
Chinezen wensen hun concurrent veel personeel, maar Dettmers is blij met kansloze concurrenten met veel te weinig personeel. Agile is, volgens Dettmers althans, een concurrentienadeel geworden. Geen woord overigens over de voordelen die de AI Act biedt voor de meest kwetsbare groep binnen het recruitment domein: de werkzoekenden.
De vragen zijn simpel, waar blijven de antwoorden? Deel 3
Vorige week vrijdag kreeg ik onderstaand, volstrekt onbevredigend antwoord van Laurens Waling (evangelist 8vance) op mijn vragen om duidelijkheid:
Kan iemand mij dit uitleggen?
Ik begrijp dat LinkedIn haar uiterste best doet om het “engagement” op de eigen site te verhogen, maar dit is zo ongeveer het meest stompzinnige wat ik ooit heb gezien:
“Matching is the business of hammering round pegs into square holes”
Bijna drie jaar geleden schreef ik een fatsoenlijk artikel over het verschil tussen matchen en zoeken, dat met hype rond AI en matchen opnieuw relevant is geworden. De slotopmerking die ik toon maakte, onderschrijf ik nog altijd:
Leverancier van match-engines moeten gaan (h)erkennen dat hun toepassing geen zoekmachine is. En vervolgens moeten zij de niche die match-engines wel kunnen vullen gaan leren begrijpen, evenals de user journeys die daarbij horen. En er dan een echte en waardevolle applicatie omheen bouwen. En vooral op marketing gebied verre blijven van zaken als perfect match, droombaan, AI en al die andere flauwekul waar hun websites vol mee staan.
En nog één goedbedoeld advies: ga voorlopig (lees: deze eeuw) niet met skills aan de slag.
Drie jaar geleden bestonden er nog geen LLM’s en was er nog geen AI hyperhype aan de gang. Ondertussen is het een krankzinnige wereld geworden waar het vrijwel ondoenlijk lijkt om stil te staan en na te denken. Want misschien mis je dan net de boot… (spoiler alert: dat is zeker niet het geval).
De vragen zijn simpel, waar blijven de antwoorden?
Deze blog post schrijft zichzelf via één plaatje. Het is een weergave van een X(Twitter) interactie tussen Laurens Waling, de evangelist van 8vance en mijzelf. 8vance is het bedrijf dat de UWV tender voor het leveren van een bemiddelingsservice heeft gewonnen.
Waling vertelt graag over 8vance en hoe het bedrijf maar liefst 85 miljoen profielen van het publieke Internet heeft gescraped. En dat het bedrijf daardoor met de beste match technologie (van Europa) de grootste arbeidsbemiddelaars en recruitmentafdelingen van Nederland bedient.
En daarom heb ik Waling recent een paar simpele vragen gesteld. Een antwoord laat nog altijd op zich wachten:
ChatGPT: Ja. Perplexity: Ja. Google: nee.
Voor iedereen die zich een hele AI-held voelt door een beetje met chatGPT rond te rommelen, zeg ik: good for you! Maar het is misschien een idee om ook eens naar een alternatief te kijken, en dan doel ik op Perplexity. Natuurlijk heb ik daar geen aandelen in, was het maar waar. Ik ben niets meer dan een redelijk enthousiaste gebruiker. Waarom? Nou kijk maar:
Perplexity resultaatpagina op basis van een vraag over de AI Act
Jobster reborn, dit keer via Young Capital
Enkele dagen geleden werd ik midscheeps geraakt door een blast from the past: Jobster. Een rollercoaster van een bedrijf met een rollercoaster van een oprichter (Jason Goldberg). Dit schreef ik in 2007 over Jobster:
Twee jaar geleden waren ze [Jobster] een referral program service, daarna een referral program service met een vertical search (door de acquisitie van Workzoo), toen een social networking site voor werkzoekers en nu [2007] een vacaturesite met een social networking sausje.
We worden collectief steeds dommer
Dit is natuurlijk geen sympathieke boodschap maar ik heb onomstotelijk bewijs dat onze jachtige samenleving ons dwingt om steeds dommer te worden. En met dommer bedoel ik steeds minder deskundig op het eigen werkterrein. Ik gebruik het Dunning-Kruger effect in combinatie met de Gartner hype cycle om dat te bewijzen.
Laat ik beginnen het Dunning-Kruger effect: