Ik heb inmiddels de eerste reacties binnen op mijn sollicitatiebrieven met bijbehorend CV (of andersom) en ze hebben allemaal één ding gemeen: “U bent niet weerhouden”. Een kort en krachtig “U bent niet weerhouden”. Tof! Helaas wordt er nooit een reden aangegeven. Hoe weet ik dan waarom ik niet ben weerhouden? Hoe kan ik anders leren van het sollicitatieproces? Ik wil weten waarom ik niet ben weerhouden. Ligt het aan de slechte opmaak van mijn CV en/of brief? Solliciteer ik op functies die niet in lijn liggen met mijn maturiteit? Begrijp ik de functies niet waarop ik solliciteer? Is er gewoon een mismatch? Dus, ja, dan mail ik terug. (meer…)
Generatie Y, nog werknemer?
We hebben al vaak hier gesproken over nieuwe generaties en hoe je er mee moet om gaan. Ik hoor echter nog vaak: och, het valt wel mee. De mooiste vind ik altijd: ‘wij waren ook ooit zo, maar uiteindelijk moet je toch mee met wat de wereld van je eist, dus die draaien wel bij’. Ik voel me dan altijd erg triest, want ik zit blijkbaar tegenover mensen met verloren dromen die ze nu vooral ook van anderen willen afnemen. Maar afgezien van dat trieste element, klopt het gewoon niet. Waarom? Dat heet nieuwe media.
Vacaturebanken onder de loep genomen
Recent werd ik gewezen op een onderzoek van 2 use it, een organisatie die zich bezig houdt met het verbeteren van de usability. Samen met 30 studenten van de hogeschool van Utrecht hebben ze een onderzoek gedaan naar de usability van jobboards. Meegenomen in dit onderzoek zijn Monsterboard, Nationalevacaturebank, StepStone, Jobtrack, Academictransfer, Intermediair en werkenbijdeoverheid. Om een internationaal vergelijk mogelijk te maken zijn ook één Engels en één Amerikaans board meegenomen. Jobs.ac.uk, de Britse tegenhanger van academictransfer en indeed.com, wat eigenlijk geen jobboard maar een vertical search engine is.
(meer…)
Vacaturesite voor gamers
Nou is het nog niet zo ver, maar hier is alvast de eerste melding van een nieuwe vacaturesite; een vertical voor gamers! Hoezo recessie?
Hotjobs binnenkort te koop?
TechCrunch weet te melden dat er nog steeds actieve belangstelling is voor Yahoo! En dit lijkt op een serieuze poging om (met geld van Microsoft…) Yahoo! over te nemen.
Omdat dit een overname met vreemd geld is zullen de nieuwe eigenaren snel schoon schip moeten maken. Simpelweg om aan hun betalingsverplichtingen aan Microsoft te kunnen voldoen.
Print en toegevoegde waarde in de arbeidsmarkt
Ik dacht even: ik laat hem aan Marc. Maar nee, ik ga het toch zelf schrijven, want het is een te makkelijker inkopper. Intelligence group heeft namelijk onderzocht hoe het gedrag van mensen rondom (gratis) kranten en vacatures is. En wat blijkt: de meeste mensen weten niet eens wanneer vacature bijlagen verschijnen. Logisch denk ik dan, volkomen logisch.
(meer…)
Een blog posting met een juridisch staartje: achtergrondinfo
Van eind oktober tot medio november was er de saga rondom HRMblogs en haar eigenaar Marc Ernst. Velen zullen zich dit nog wel kunnen herinneren.
De juridische consequenties van deze saga bleken nogal duister; mede door een mogelijk verschil tussen de Belgische en Nederlandse wetgeving in deze.
Telewerken komt los
Nationale Vacaturebank kijkt af
Vandaag het nieuws dat Nationale Vacaturebank een samenwerking aangaat met Speurders.nl. En daarmee komt direct het beeld boven van de samenwerking tussen Monsterboard en Marktplaats.
Syndicatie is een goed principe. Als je op meer plekken te vinden bent, is er tenslotte een grotere kans om gevonden te worden. En plotseling heeft Speurders meer dan 45.000 banen. Dat zullen de kleine adverteerders vast heel erg fijn vinden…
