In een discussie met Simon Asselbergs heb ik aangegeven wel eens naar wat scenario’s van de vergrijzing te gaan kijken, als ik daar zin in had en tijd voor kon maken. Immers, de cijfers liegen er niet om. Scenario’s, want er zijn nu eenmaal teveel zaken die je niet met zekerheid kan voorspellen. Mogelijke zaken die gaan gebeuren, maar het kan ook volledig omslaan als er ook maar iets net anders gebeurt. En er zijn scenario’s waarvan ik geen idee heb of het links of rechtsaf zal gaan. Het zijn dus maar filosofische gedachtengangen, op basis van gevoel en gezond verstand.
Favoriete werkgevers: Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam is een populaire werkgever. Zij is namelijk de nummer 36 uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008.
De eisen aan de wervingssite van een populaire werkgever zijn hoger dan die van minder bekende werkgevers. Als deze populaire werkgevers zich tenminste rekenschap geven van de impact van hun wervingssite.
En dat is precies wat ik onderzoek in deze serie over Favoriete werkgevers.
Een oproep
Zoek jij een baan en heb je op dit moment geen werk? Of ken je iemand in zo’n situatie? Misschien is deze oproep dan wel voor jou bedoeld!
Ik ben op zoek naar werkzoekers die hun ervaringen met online recruitment op RecruitmentMatters willen delen. Gastbloggers die vanaf ground zero de impact van een economische recessie op hun sollicitatie inspanningen beschrijven.
Een nieuw jaar vol nieuws
Een heel gelukkig nieuwjaar! Met hopelijk een paar goede voornemens die uit mogen komen. En mogelijk een prettiger jaar dan het nu lijkt te gaan worden.
En er staan natuurlijk een aantal bijzondere dingen te gebeuren. Allereerst is daar op 10 januari de langverwachte nieuwe versie van Monsterboard, waar al het nodige over is gezegd.
Hoe ga je met je personeelsbestand om tijdens een recessie?
Je kunt natuurlijk mensen laten afvloeien of werknemers die met pensioen gaan gewoon niet vervangen. Vraag is of dit slim is. Als de economie weer aantrekt, is het personeelsbestand qua leeftijd en ervaring onevenwichtig opgebouwd. Door de vacaturestop komen er geen jonge starters meer bij. Dan moet je straks weer helemaal opnieuw beginnen met werven…
Gelukkig studeren die jongeren allemaal langer door (wat was er eerste, het kip of het ei?) en zijn dus later beschikbaar voor het bedrijfsleven. En als ze er dan zijn, heb je te maken met een generatie die heel erg gewild is. En die beslist geen 50 uur in de week wil werken.
(meer…)
Veel e-mail nieuwsbrieven? Dan verdien je ook veel!
Heb je een groot aantal e-mail nieuwsbrieven? Dan is er een relatief grote kans dat je ook een goed inkomen hebt. Dat is althans een van de uitkomsten van een onderzoek van Forrester:
Mijn verlanglijst: Laat mij reviews en rankings achterlaten
Mijn verlanglijst als bezoeker van vacaturesites is alweer toe aan haar zesde en voorlaatste aflevering. Voorgaande afleveringen zijn hier te vinden. De laatste aflevering zal helaas pas in het nieuwe jaar plaatsvinden.
Vandaag ga ik in op mijn zesde wens: Laat mij reviews en rankings achterlaten.
Je droombaan vinden door PB
De digitalisering van de samenleving (klinkt als een uitspraak van meneer Wilders) biedt werknemers de kans zich te profileren op het web. Werknemers willen voortaan gevonden worden. Zij zijn het zoeken beu en willen benaderd worden op basis van hun specifieke kwaliteiten.
Uit recent onderzoek van Maaike Baartman (die ik heb mogen ontmoeten op de Personal Brand netwerkborrel van Tom Scholte) naar personal branding is naar voren gekomen dat 63% van de Nederlandse Young Professionals niet bekend is met personal branding. Slechts 25% denkt dat het iets positiefs zou kunnen zijn (ik quote haar overigens uit een blogpost van Kim Willems).*
Is 3 jaar in een functie maximaal?
Een interessante observatie van Chris Anderson, auteur van the long tail. Bij ’the economist’ zit je maximaal 3 jaar op één plek, omdat een paar nieuwe ogen meer brengen dan ervaring. Hij zelf zit steeds ook maximaal 3 jaar ergens of doet na 3 jaar iets ‘life changing’. En Malcom Gladwell stelt dat je 10.000 uur nodig hebt om ergens expert in te worden (zie hier Seth Godin’s reactie op dit boek), en als je echt passioneel bent over je werk en je dus rond de 60 uur per week er aan besteed, zit je in 3 jaar ongeveer aan die 10.000 uur. Moeten we ons instellen op een ‘3 year itch’ bij professionals, hoger opgeleide medewerkers?
Salaris en salaris
Schreef ik vanmorgen dat ik 8 miljoen ontslagvergoeding voor een topman van ABN AMRO wel wat veel vond, laat de overheid nu zien dat ze ook op de kleintjes letten. En wel op de hele kleintjes. Bij TNO mag namelijk een bestuurder, oud militair, niet benoemd worden omdat hij maar liefst 220.000 euro gaat verdienen. Gelukkig heeft de rechter nu bepaald dat het salaris alleen geen reden mag zijn dat de overheid ingrijpt bij deze benoeming. (meer…)
