Speciaal voor Bas:
Linkedin en copyright
Eerder vandaag reageerde Jacco Valkenburg op mijn ongenoegen over de “Twitter” feature op Linkedin met een handige tip. Waarvoor mijn dank. Ik heb de Twitter boodschappen uitgezet.
En nu begrijp ik waarom Jacco zo handig is met en positief over Linkedin. Want op arbeidmarkt.blogo.nl staat een documercial van Jacco over zijn binnenkort te verschijnen boek, wat gewijd is aan recruitment via Linkedin.
Gezocht: competente president
Eergisteren postte Marc een kritische noot over een uitspraak van Bush. Dit zetten me aan het denken. Aan wat voor competenties zou de president van de USA moeten voldoen? Stel dat je die persoon kon werven, in plaats van dat hij gekozen werd voor het vertegenwoordigen van een verzameling ideeën en voorstellen? Wat voor persoon zou je dan kiezen? En dus, in moderne wervingstaal: aan welke competenties moet die persoon voldoen?
Het zou veel te makkelijk zijn om een willekeurige competentieset te pakken en alle competenties aan te wijzen. We zoeken een mens en die zijn niet perfect. We zullen afwegingen moeten maken en een voorkeur uit moeten spreken. Nu is mijn vraag aan de wijze lezer: welke vijf competenties zijn het belangrijkste voor de president van Amerika? En waarom?
Mijn persoonlijke oordeel volgt later omdat ik vooral de creativiteit van de lezer aan wil spreken. Ik kijk uit naar het resultaat!
SEO bij corporates
Search Engine Optimalization (SEO) wordt steeds belangrijker. Google wordt meer en meer ingezet bij het zoeken naar vacatures en hoe hoger je in de organische resultaten scoort, des te meer verkeer je naar je eigen carrière pagina zal trekken. Toch zie je doorgaans dat vacaturebanken erg hoog scoren, gevolgd door werving en selectiebureaus. Blijkbaar leeft het daar meer. (meer…)
… en schoon is mijn Werk.nl!
Ik heb net weer even op Werk.nl gekeken en het is CWI gelukt. Alle vacatures van Monsterboard zijn eindelijk verdwenen!
Op Goede Vrijdag is Werk.nl een groot deel van de dag uit de lucht geweest; mogelijk in verband met problemen bij het verwijderen van de Monsterboard vacatures. En gisteravond stonden er nog een paar duizend Monsterboard vacatures op.
Dankzij grafologie een gezond bedrijf?
Grafologie: een ‘wetenschap’ die de karakterstructuur van een individu onderzoekt aan de hand van zijn handschrift. Met dank aan de Nederlandse Orde van Grafologen.
Dit was even nodig om het vervolg van dit verhaal op waarde te kunnen schatten. Het gaat namelijk om de claim van Candidate Insight dat zij recruiters kunnen helpen door het handschrift van kandidaten te analyseren. En zo het ware karakter van de kandidaat bloot te leggen.
Paascadeau van Forrester: Profile tool
Charlene Li en Josh Bernoff zijn twee Forrester analisten die zich met sociale media bezighouden. En al enige tijd, zij het weinig frequent, op de Forrester site bloggen. De titel van hun blog is Groundswell.
En vandaag is een facelift van Groundswell live gegaan, met als cadeautje aan de lezers een profile tool; gebaseerd op data van Forresters’ Social Technographics onderzoek.
Ik zou iedereen adviseren daar eens even mee te gaan spelen. Je hoeft alleen maar op onderstaand voorbeeld te klikken:
De vertwittering van Linkedin: Spam van bekenden!
Sinds de facelift van Linkedin is de hoeveelheid dagelijkse activiteitsmeldingen (Network updates) van ‘mijn’ netwerk aanzienlijk toegenomen.
‘Dankzij’ deze meldingen ben ik nu lid van 30 Linkedin Groups (and counting). Zonder overigens te weten wat ik daar mee aan moet. Maar het is een beetje zoals aan de boulevard zitten denk ik. Lekker andere mensen bekijken. Of zoiets…
Werk.nl komt belofte niet na!
Vandaag heb ik even op Werk.nl gekeken om te zien of de toegezegde koppeling met Monsterboard inderdaad is ‘stil gelegd’. En niets is minder waar!
Weliswaar is het aantal Monsterboard vacatures op Werk.nl aanzienlijk verminderd, maar er staan er nog altijd meer dan 15.000 op:
CWI is dus aan het jokken. Maar dat gaat zomaar niet!
Monsterboard in zwaar(der) weer?
Monster Worldwide meldde dinsdagavond 18 maart dat de operationele kosten voor het 1e kwartaal van 2008 hoger uitvallen dan verwacht. Volgens Monster zijn de kosten voor de facelift en de bijbehorende marketing inspanningen hiervoor verantwoordelijk.
Sal Iannuzzi (CEO van Monster) zei onder meer:
These investments are vital to building a solid brand and operations platform, and have positioned Monster for strong, sustainable, long term growth to our customers and shareholders.