De mensen die mijn stukjes lezen weten twee dingen over mij. Ten eerste ik heb een zware verslaving aan social media en aandacht. Ten tweede dat ik een aversie heb tegen coaches. Ik ben er achter gekomen dat ik wellicht een hekel aan vrije beroepen heb.
In ons vakgebied werving en selectie is ook geen accreditatie nodig. Al ben je een licht autistische kwijlende diklip, die met moeite de mytylschool heeft afgerond, met een telefoon, laptop en website kan je al een werving en selectie bureau beginnen. Geloof me, ik ken er genoeg die onder deze noemer vallen. Iets waar ik mijzelf al jaren tegen verzet.
Nog een fenomeen is adviseur HNW ( het nieuwe werken ) ik vind dit zo’n bullshit. Wat adviseer je mensen dan ? “Tja wellicht moet u een laptop en een mobiel voor uw medewerkers aanschaffen en ze wat vrijheid geven?”. In het Engels heet dat een “Con Man”. Als ik een adviseur HNW in huis zou halen, zou ik hem zonder pardon, die laptop met enig geweld in zijn poepert steken.
Dan heb je nog coaches, van de week was ik nog bij een bijeenkomst waar de zaal vol stond met links gedraaide esoterische boom knuffelaars. Ik kreeg direct jeuk aan mijn aura toen iemand mij vertelde dat ze edelstenen en energie stromen gebruikte om mensen op het rechte pad te krijgen. Een schop onder je hol kan je krijgen.
Sinds vandaag heb ik een nieuwe aversie en dat is de self pro claimed “social media guru”. Inderdaad heb ik een groep op LinkedIN ( MSIMG ) dat staat voor Martijn Smit Is Mijn Guru. Echter dit is wel met een hele dikke knipoog. Ik ben zelf behendig met social media, echter ik ben zeker geen guru. Ik weet er veel vanaf, ik adviseer organisaties erover, maar een guru zal ik mijzelf nooit noemen. Ik noem mijzelf dan ook regelmatig Social Media Junky. Ik ben een heavy user, maar zeker geen guru. Er zijn genoeg mensen in mijn vakgebied die er meer over weten.
De afgelopen maanden valt het mij op dat er dagelijks meer social media guru’s opstaan. Vandaag kreeg ik op Linkedin een uitnodiging van iemand die zichzelf social media guru noemde. Deze man had 55 connecties op LinkedIn. Uiteraard is er een discussie , gaat het om kwantiteit of kwaliteit, ten aanzien van connecties ? Maar 55 ? WTF, mijn zoon van 9 heeft meer connecties op hyves dan deze man. Hoe durf jij jezelf dan social media guru te noemen, denk ik dan. Laatst ontmoette ik iemand die social media adviseur was bij de overheid. Met volledige verbazing heb ik naar deze dame geluisterd, haar profiel zitten bekijken op LinkedIn en dacht vervolgens, zo Mark en Maxime ik heb een bezuinigingspostje gevonden.
Ik snap niet dat organisaties zich in laten met dit soort charlatans. Wellicht moet ik mij niet zo druk maken en denken op elk potje past een dekseltje. Zo dat is er weer uit. Ik ga mij denk ik ook een nieuwe functie titel aanmeten : zuurblogger ( o nee die titel is al vergeven )
@martijnrecruit
Nico Streefkerk
says:Haha, direct doorgestuurd naar een kandidaat die straks een sollicitatiegesprek aangaat.
Ze twijfelen tussen haar ( 7 jaar inhouse product-ervaring, idem martkkennis en een enorm netwerk binnen de doelgroep )
of een social media guru zonder dit alles, die dezelfde doelgroep wel even digitaal aan zich gaat binden.
kansloos…
Tom Scholte
says:Strakke actie dit. Moet je eens Googlen op: social media guru
Rob van Elburg
says:Ken er nog 1, de Cross Over Social Media Strateeg.
Een Hyves krabbel in je LinkedIn status update plakken ofzo?
Stefan
says:Een tweet op je facebooken als je @MySpace bent
Derk
says:Of dit?
Jelle den Dunnen
says:mooi stuk Martijn 🙂
Toch altijd mooi dat mensen die stukken van anderen niet kunnen waarderen altijd MOETEN reageren. Typerend! 😉
Mooi shirt Derk 😛
Marco Hendrikse
says:Hear, hear.
Guru gebruik ik alleen om mijn favoriete kledingmerk aan te duiden 🙂
Annemarie Stel
says:Ach, zolang er mensen met vlotte babbels zijn en klanten die er met vier poten in trappen, blijven we te maken houden met deze lawine (of, als je dat liever hebt Martijn: deze diarree) aan al dan niet zelfbenoemde deskundigen. Ooit zal de wal het schip wel keren en voorlopig houdt het de economie lekker aan de gang.
ton
says:mis ook een duimpje..thanks guys voor een portie nuttig bestede loze minuten. 🙂
eelco
says:@Martijn, dit heet sinds twee weken toch gewoon ‘even Youpen’? Of wordt het toch Yoepen?? 😉
Stefan
says:Ik erger me hier ook aan, Martijn. Marktingsukkelaars die ineens het heldere licht zien: Social media!! Zo snel als ze een bakfiets kopen, noemen ze zich zelf guru, expert of coach, want dat is nou eenmaal de trend. Ze doen wel heel erg internet, maar zijn ze het ook? Nee. Gelukkig zien oudere marketeers en directieleden op tijd in dat internet het domein is van de digital natives van deze wereld en kloppen ze steeds vaker bij hen aan voor advies en strategie.
Marc Drees
says:Een jeukend aura betekent dat het knelt. Wat vanzelfsprekend te maken heeft met de omvang van jouw hoofd. Daar past eenvoudigweg geen aura omheen… zo jeukt bij mij het aura vooral op de buik.
Ik denk overigens dat je zeker wel een guru bent. Op het gebied van spelfouten met een anale fixatie zou ik zonder enige aarzeling je advies volgen. En iedereen adviseren hetzelfde te doen. Nu alleen nog even een vraag bedenken die ik op dit gebied aan je kan stellen…
Ruben
says:@Martijn Hahaha ja! Precies dat!
Martijn Smit
says:@Ruben,
Bedoel je dit https://bit.ly/dzxWuy
Wellicht een idee…..
Martijn
Ruben
says:Martijn, waar komt toch je aversie vandaan? Als je aura teveel jeukt kan dat duiden op onderliggende spirituele boodschappen die jouw onbewuste “Ik” je graag zou willen vertellen, onder het genot van een kopje groene thee. Als je daar niet voor open staat gaat een aura jeuken ja, dat is logisch! Zo bespeur ik ook enige anale fixatie: Heb jij wel contact met je innerlijke gids eigenlijk?
Er zijn ook coaches die je dáármee verder kunnen helpen, zodat je weer lekker in je vrije beroepsvelletje komt te zitten!
😉
Dirk Goossens
says:Gaat het nou alwéér over hylisch pluralistische zemeldrollen?
sander klarenbeek
says:Martijn, Martijn, waar was jij dat je zoveel boom knuffelaars tegelijk bent tegengekomen?
Verder een absoluut goed stuk – gewoon omdat het de waarheid is! Het beschrijft de huidige markt die door de social media wordt bevorderd en waar geen “controle” meer lijkt te zijn.
Maar dit zal nog wel een groter probleem gaan worden aangezien ook 45+ ers zich moeten gaan aanmelden op LinkedIn 🙂
Britt van Capelleveen
says:Waar is het ‘ik vind dit leuk’ duimpje? 🙂
Marc Drees
says:Dat duimpje is verwijderd. Daar is de retweet een ‘sort of’ voor in de plaats gekomen. Dat is overigens alweer een tijdje geleden…
Ivo
says:Off topic: maar hoe is het met dat Flattr? Hoeveel keiharde euro’s heb je mogen ontvangen…?
Marc Drees
says:Volgens mij nul. Dus Flattr gaat er binnenkort weer af. Lekker rustig…
Tim
says:Haha, Ik wil ook wel dat duimpie omhoog 🙂
Patrick
says:Guru is zoooo 2009. Ninja, Ninja, Ninja!!
https://www.dumpert.nl/mediabase/1184761/abf23cd8/ninja_parade_een_groot_succes_.html