Laden

Misère index: hoe verging het de Nederlandse consument/werknemer in Q1 2018?



Na een stilte van driekwart jaar is het weer eens tijd voor een update van mijn hoogst persoonlijke misère index; een indicatie van de gezondheid van de Nederlandse consument en de Nederlandse werknemer op basis van een ferm aantal cijferreeksen:

  • De gezondheid van de Nederlands consument is gebaseerd op het aantal verkochte nieuwe auto’s (ACEA), het aantal verkochte woningen (Kadaster), de prijsontwikkeling van bestaande koopwoningen (Kadaster), de index voor retail non-food (CBS).
  • De gezondheid van de Nederlandse werknemers is gebaseerd op een vijftal cijferreeksen (uitzendindex (ABU), het aantal vacatures (CBS +Jobfeed), de werkloosheid (CBS) en het aantal faillissementen (Faillissementen.com)).

Voor elk van deze maandreeksen is de periode van januari 2008 tot heden genomen en een voortschrijdend maandgemiddelde (gebaseerd op het gemiddelde van 12 achtereenvolgende maanden) berekend. En als je vervolgens al die reeksen samenvoegt tot één grafiek is dit het beeld:

Misère index, (2008 = 0%), januari 2008 – maart 2018

Misère index, (2008 = 0%), januari 2008 – maart 2018

(meer…)

Lees verder

Recruit koopt Glassdoor



De honger van Recruit naar vacatureaggregatoren blijkt na de aanschaf van SimplyHired en Indeed niet gestild. Recruit legt twaalfhonderdmiljoen dollar neer voor Glassdoor. Evenveel als voor Indeed. Een mooi vooruitzicht voor honderden startups, als ze het volhouden. De aandeelhouders van Glassdoor hebben tien jaar op hun cash moeten wachten.

De acquisitie is onderdeel van het streven van Recruit om binnen anderhalf jaar wereldleider te zijn in HR technologie. Met Google op het toneel en Marc Drees’ voorspelling dat het hier gaat om een winner takes all spelletje is de inzet hoog. Riep iemand nog Microsoft en Linkedin en de economische grafiek? Facebook? Het gaat erom spannen. Welke jonge mastodont gaat ervandoor met de eindprijs? Welke eenhoorn verwerft technische controle over de toegevoegde waarde van de mensheid? Mijn hoop gaat uit naar Recruit. Nu de robots de mensheid begonnen zijn te vermalen tot consumptieve informatie, biedt Recruit tenminste nog palliatieve sedatie: Recruit Group helps people move forward, overcoming all kinds of negative emotions such as dissatisfaction, frustration, inconvenience, and concern. Misschien kunnen ze zich beter 幸せになる noemen dan Recruit.

Maar, excuseer, ik loop op de zaken vooruit. De brave new world laat nog even op zich wachten, als het aan Recruit ligt. Tot 2030 om precies te zijn:

 

Epiloog

Recruit presenteert zich als een force for the better.

Recruit Group’s management philosophy is to respond to the needs of society by creating new value, thereby contributing to a brighter and more fulfilling world in which all individuals can live life to the fullest. Management’s main objective is to take steps toward realizing this philosophy.

In een tijd waarin we gedwongen zoeken naar alternatieven voor Amerikanen spreekt zoiets natuurlijk aan. Responding to needs by creating value is altijd goed, daar kun je onmogelijk iets van vinden. Tenminste, als Recruit met haar respons andere first responders niet voor de voeten loopt. Tsja, het blijft lastig. Een vacature bovenaan zetten als een werkgever meer betaalt is meer in het belang van Recruit dan van society. Classifieds and society are not an easy match.

CareerBuilder boldly goes where no job site has gone before



Logo CareerBuilderDe opkomst van Indeed, op aarde gekomen als vacature-aggregator, was voor een groot deel te danken aan de luiheid van de grote vacaturesites. En voordat de grote vacaturesites het goed en wel doorhadden, was Indeed zo dominant geworden op Google dat er geen weg meer terug was. Voortaan waren de grote vacaturesites voor hun traffic afhankelijk van Indeed. Waardoor Indeed uiteindelijk een unicorn werd, met een waarde van meer dan $ 1 miljard. Randstad hoefde voor de overname van Monster aanzienlijk minder te betalen. Voor een bedrijf dat ooit (in 2007) een beurswaarde van ruim $ 7 miljard had.

(meer…)

Lees verder

Randstad employee experience research paper



Forbes heeft 2018 uitgeroepen tot het jaar van de employee experience. Ik heb daar geen mening over. Ik heb al enige tijd geen employee experience. Wel is het al mei, dus hoog tijd om te begrijpen wat het begrip inhoudt.

Gelukkig belicht Randstad in een research paper employerbranding en employeeexperience. Wees gerust, je kunt het gewoon lezen, met uitzondering van de voetnoten is het goed te verteren. De paper bevat leuke weetjes, voorbeelden en plaatjes. Jaha, wetenschappers, zo kan het dus ook; zonder tientallen pagina’s onbegrijpelijke taal en moeilijke formules en ingewikkelde afwegingen. Hier alvast een voorproefje.

 

 

Eerste snelle bevinding
Employee experience, begrijp ik alvast, draait niet om ervaren medewerkers. Het draait om het verpakken van metingen van ervaringen van medewerkers. Een niet altijd even subtiel verschil, waarover meer in de epiloog.

(meer…)

Lees verder

(Allround) worstenmaker



Je worst heb je het liefst gemaakt door iemand met verstand van worstenmaken. Je vacature daarentegen kun je maar beter niet, uitzonderingen daargelaten, op laten stellen door iemand met verstand van vacaturemaken. Met onverholen trots presenteert men soms de afgrijselijkste ontdichtingen, onder het opstrijken van goed geld. Een vacature op laten stellen door een vakman zonder verstand van vacaturemaken is vaak veel, veel, veel beter. Om dit te begrijpen lees je onderstaande vacature. Met deze vacature is zoveel minder mis dan met de meeste dat ik eenieder uitdaag een betere aan te dragen. En reageren kan nog, denk ik.

Recruiter, jouw bijdrage voor vandaag



Inclusiviteit en diversiteit, het zijn thema’s waarop maatschappelijke winst te boeken is. Recruiters zijn in de praktijk vaak poortwachters van exclusiviteit en conversiteit. Gelukkig zijn velen onder hen bereid te compenseren voor hun kwalijke neigingen, bijvoorbeeld door te reageren op vragen als die van Megan van der Belt.

Succes!

Aanbieders en afnemers



Waarom heten werkgevers werkgevers en werkzoekenden werkzoekenden? Werkgevers zoeken intussen harder werkzoekenden dan werkzoekenden werkgevers. Zouden we niet beter kunnen spreken van aanbieders en afnemers? Dat is
keurig ambitiegericht, je moet als aanbieder immers een aanbod formuleren, in plaats van talentgericht, waarbij werkzoekenden slaafs dolen tot een werkgever besluit hun talent te managen.

Zoekt en gij zult vinden?



Rob Witjes, in 2015 door Recruitmentmatters verkozen tot uwv’er van het jaar, is sinds zijn verkiezing allerminst op zijn lauweren gaan rusten. Binnenkort heeft hij 10.000 tweets gestuurd, met een ongeëvenaard hoog soortelijk gewicht. En tegenwoordig draait hij zelfs verzoeknummertjes. Check deze lijst en vergaap je aan de gapende kloven tussen werkzoekenden en werkgevers.