De publicatie van de Top 50 vacaturesites is Totaljobs in het verkeerde keelgat geschoten. Zelfs zo erg dat zij meende te moeten aantonen dat zij toch aanzienlijk hoger scoorde dan die lullige 12e plaats die Intelligence Group ze toebedeelde.
Dankzij die reactie van Totaljobs werd weer eens akelig duidelijk hoe vacaturesites hun bezoekers trekken. Door fors te investeren in SEO en SEM. En dat heeft onaangename consequenties op het zoekresultaat binnen Google:
[…] wat vooral opvalt is dat die zogenaamde organische zoekresultaten geen vacatures van normale bedrijven bevatten. Alleen maar vacatures van uitzendorganisaties, werving & selectiebureaus, vacaturesites en een vertical search engine.
Binnen online recruitment zijn intermediairs (uitzendorganisaties, werving & selectiebureau’s en vacaturesites) feitelijk eigenaar geworden van de zoekresultaten (organisch en gesponsored) op Google. De voedselpiramide wordt pijnlijk duidelijk: één superpredator (Google), een heel pak hyena’s (intermediairs) en vervolgens een arme kudde schapen (werkgevers) die zich willoos laat afslachten.
Internet zou toch de grote nivelleerder moeten zijn. Een bedrijfje in Verweggistan kan in principe zijn producten over de hele wereld promoten via de eigen website. Maar indien als een gevolg daarvan de orders binnenstromen en er personeel aangetrokken moet worden, loopt dat bedrijf tegen de “walled garden” die door Google en de intermediairs is gecreerd. Met als enige doel zichzelf maximaal te verrijken. Want werkzoeker noch werkgever zijn met deze ‘kartelvorming’ in het geheel niet gehlopen. Integendeel, zij zijn het slachtoffer; de arme schapen!