Wisdom of crowds meets prosumer

The Wisdom of Crowds is een zeer interessant boek, geschreven door James Surowiecki. De essentie van het boek is dat een grote groep mensen in vrijwel alle gevallen een beter besluit kan nemen dan een individu, zelfs als dat individu als expert te boek staat en er in de grote groep mensen niet noodzakelijkerwijs een expert aanwezig is. Lange zin, maar wel belangrijk!

Amazon is natuurlijk het voorbeeld van The Wisdom of Crowds in actie. Ik durf te bekennen dat de aanbevelingen op Amazon mij al heel wat extra dollars hebben gekost! James Surowiecki heeft gelijk: Het werkt! En op Amazon zijn velen van ons ook nog eens prosumer. Ik consumeer (lees en koop boeken) maar ik produceer ook (ranking van boeken en commentaar).

Maar dat moet toch ook binnen online recruitment kunnen werken? Natuurlijk wel! Alleen … hoe?

Ik heb al op meerdere sites een gemankeerde poging hiertoe gezien: Bezoekers kunnen vacatures van een ranking voorzien. Dit is natuurlijk te stom voor woorden; en wel om drie redenen:

  • Het aantal eyeballs per individuele vacature is in het algemeen zeer beperkt (geen crowd en dus geen wijsheid)
  • Een vacature is een bederfelijke waar (dus die ranking is ook zo weer weg, alle moeite voor niets)
  • Ik ga als sollicitant ‘mijn’ vacature(s) echt niet ranken (zo creëer ik nog ongewenste concurrentie)

Maar dat wil niet zeggen dat bezoekers geen bijdrage zouden kunnen leveren. Niet op vacature niveau, maar wel op bedrijfsniveau. Want bedrijven zijn tenslotte de continue factor.

Stel je voor:

Een vacaturesite krijgt van grote bedrijven tientallen tot honderden vacatures per jaar. En op elk van die vacatures wordt door meerdere mensen gereageerd. Dat geeft dus honderden, duizenden, tienduizenden sollicitaties per jaar.

Waarom zou je die mensen achteraf niet eens benaderen met de vraag hoe het sollicitatieproces is verlopen? En als je dat goed genoeg doet dat wel eens een aantal zeer interessante criteria kunnen opleveren waarmee werkzoekenden en bedrijven daadwerkelijk geholpen worden. Om elkaar beter, sneller en makkelijker te vinden.

Eindelijk een Amazon voor vacatures.

(Deze blog is eerder geplaatst op 18 september 2007 op Recruitingfacts)

Geef een reactie

3 Comments
  • Marc Drees
    says:

    Het effect van “recommondation engines” is dat ze de long tail in het algemeen kort en dik maken.

    Met andere woorden, mainstream keuzes worden door dit soort engines eerder getoond dan een unieke, nieuwe keuze. En juist die laatste keuze zou wel eens een stuk interessanter kunnen zijn.

    Omdat ik zeer uitlopend (en zeer regelmatig) bij Amazon koop zie ik wel dat ik suggesties in verschillende categorieën krijg. Er wordt geen merkwaardige brij van gemaakt, zoals bij Pandora het geval was (zou leren van mijn muziekkeuzes, maar kon niet overweg met zeer verschillende voorkeuren).

    Maar er is nog zeker ruimte voor verbetering. Hoewel luisteren naar Prince wel heel erg droef is…

  • Floor
    says:

    Wat ik wel irritant vind op amazon.com (en sites met vergelijkbaar systeem als asos.com) in zo’n kader presenteren wat de koper die het product waar jouw interesse naar uitgaat reeds gekocht heeft, nog meer allemaal heeft aangeschaft. Dat is telkens zo’n uniforme lijst, daar geloof ik niets van. Ik lees Aaf Brandt Corstius, maar ook Grunberg. Ik luister naar Prince maar ook naar Amy Winehouse.
    Of kan het er bij mij niet in dat niet iedereen op meerdere paarden tegelijk wed?