Nieuwe werknemers zijn steeds moeilijker te vinden, daarom proberen uitzendbureau’s zich steeds aantrekkelijker te presenteren. Om te beginnen gaan die vol-getypte a4-tjes weg. En, als het aan mij ligt, die interessanter-dan-het-is-taal. Junior Manager Kitchen betekent namelijk chef vla, niets meer en waarschijnlijk iets minder.
Volgens onderzoeksbureau Intelligence Group daalde het uitzendbureau vorig jaar in de ranglijst van belangrijkste orientatiepunten voor een baan. Maar, een bezoek aan een uitzendbureau is nog steeds een van de succesvolste manieren om aan een baan te komen (60 procent van de bezoekers krijgt een baan).
Dus gaat het interieur op de schop. Ik ben nog nooit bij een uitzendbureau naar binnen gestapt, nu vergis ik me en denk ik een Apple-store binnen te lopen. Er komen steeds meer flexwerkers en die hebben blijkbaar behoefte aan licht, openheid en sexy computers. En flexwerkers (die daar bewust voor kiezen) moet je aan je binden. Die studenten zijn na 4 jaar weer weg.
Bas van de Haterd
says:Ben nog steeds groot fan van uitzendbureaus (denk terug aan de tijd dat het arbeidsbureau het enige alternatief was, en nee, dat is ook voor mijn tijd). Ze hebben zeker een nut, alleen meer voor de korte en eenvoudigere banen dan voor het hogere werk in mijn optiek.
Marc Drees
says:Uitzendbureau’s vervullen een zinvolle taak voor studerenden en mensen die zich willen orienteren op de arbeidsmarkt zonder zich direct te binden aan 1 werkgever.
De aantrekkelijkheid van uitzendorganisaties neemt wel af, om de simpele reden dat er meer alternatieven zijn gekomen om tijdelijk werk te vinden, zonder dat je daarvoor naar een uitzendbureau toe moet. Tenslotte is een inchrijving bij een uitzendbureau zelden een pretje, vooral als de intercedent(e) niet of onvoldoende snapt wat jij nou eigenlijk aan werkervaring hebt.