De kleine test met ‘wachtwoord vergeten’ maakte duidelijk dat het (op dat gebied) met de gebruikersvriendelijkheid van vacaturesites droevig is gesteld. Alleen Nationale Vacaturebank had het netjes voor elkaar.
Zo’n kleine test is leuk, simpel en smaakt naar meer. Dus daarom vandaag een nieuwe kleine test: hoe handelt een vacaturesite een HTTP 404 situatie af?
Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Je weet zeker dat je de URL van een specifieke pagina uit je hoofd kent. En dus type je de URL direct in, zonder eerst naar de homepage te gaan. Maar helaas, een typefout is snel gemaakt.
De vraag is nu: hoe helpt de site je om die vergissing te onderkennen en eventueel ongedaan te maken. Er zijn grofweg drie categorien te onderscheiden:
- De site biedt geen enkele hulp. Je krijgt een HTTP 404 pagina van de browser te zien, of een foutmelding.
- De site helpt niet, maar je krijgt wel een mededeling dat er iets niet in orde is.
- De site helpt. Je krijgt een mededeling dat er iets niet in orde is en de site geeft je mogelijkheden om daarvan te herstellen.
Misschien ten overvloede: alleen categorie 3 is correct. Tenslotte biedt je in dit geval hulp als de gebruiker bv. een typefout heeft gemaakt. In de andere gevallen laat je de gebruiker volledig aan zijn/haar lot over.
Categorie 1: Hulp bieden, wat is dat?
Dit is de armoedige categorie. Als je een vergissing maakt wordt je aan je lot overgelaten. De boodschap is er hier één van oorverdovende stilte. De site weet zelf niet eens wat ze moet doen.
In deze categorie vallen:
- Nationale Vacaturebank (de ergste: een HTTP 404 pagina van de browser)
- Stepstone (Een blanco pagina getiteld: StepStone Error met daarop onder meer de tekst: This error has been sent to our IT Team)
- JobNews. De site blijft zichtbaar, maar zonder content. Geen melding, helemaal niets.
- Megajobs. Hier hangt het er een beetje vanaf waar je een fout maakt. Soms trekt Megajobs zich niets aan van een typefout, soms krijg je een lege pagina (net al JobNews), en soms krijg je een volledig blanco pagina met een serie foutmeldingen.
Categorie 2: We weten dat het fout gaat, en zoek het maar uit
De sites in deze categorie laten je weliswaar weten dat er iets fout is gegaan, maar bieden vervolgens geen enkele hulp. Beter dan categorie 1, maar als gebruiker ben ik nog steeds niet geholpen. En eigenlijk behoorlijk zuur; want in dit geval is de onuitgesproken boodschap: “Jij hebt een fout gemaakt, wij weten het, maar we helpen je lekker niet. Zoek het zelf maar uit“.
In deze categorie vallen:
- Jobtrack (Er is een onverwachte fout opgetreden. Onze excuses daarvoor).
- Intermediair (Er is iets mis gegaan met het vertalen van uw verzoek)
Categorie 3: U heeft pech? Hulp is onderweg!
Hier wordt hulp geboden. Dit toont respect voor en dienstverlening aan de gebruiker. Hier is de boodschap: “Je lijkt te zoeken naar iets wat wij niet hebben; hier zijn een paar mogelijkheden waarvan wij hopen dat ze je alsnog op de goede weg helpen“. Chapeau!
In deze categorie vallen:
- Monsterboard (Helaas, deze pagina bestaat niet (meer)… Gebruik deze pagina om verder te zoeken. En vervolgens wordt een hele serie links geboden om je weer op weg te helpen)
- Totaljobs. Zie voorbeeld hieronder. Perfect!
Over een halfjaartje zullen we ook deze feature eens testen bij onze categorie 1 en 2 sites. Want daar valt nog het nodige te verbeteren.
Henny.Drost-ter Mul
says:ik wordt steeds medegedeeld dat http404 niet beschibaar is ,zodoende kan ik veel programma’s niet op zoeken want steeds komt planet te voorschijn met de mededeeling dat http404 niet meer beschikbaar is,heel gaarne uw advies wat ik doen moet
vr.groetend en b.v.m.d. Henny Drost
Enzo
says:Beste Marc,
Ja ok, ik zie dat het bij die URL fout gaat bij NVB. Moet opgelost worden. Echter bij alle andere urls die ik geprobeerd heb, gaat het wel goed :
https://www.nationalevacaturebank.nl/wgdoc/prijsllijst.html
https://www.nationalevacaturebank.nl/wgdoc/nieuwssbrief.html
https://www.nationalevacaturebank.nl/doc/cv-plaatsen/loogin.html
en dat zijn 3 voorbeelden.
Wat betreft de andere opmerkingen die ik had : ik heb anders getest. (namelijk http://www.website.nl/willekeurigetekst). Denk niet dat dat een realistische test is, aangezien je hier niet uitgaat van een typefout op een bestaande url.
Marc Drees
says:@ Enzo:
NationaleVacaturebank komt echt niet in categorie 3.
Probeer zelf maar even:
https://www.nationalevacaturebank.nl/zoek/bedijven.html
Voor de minder oplettende lezertjes; de ‘r’ bij bedrijven mist hier.
Voor Jobnews hangt het er vanaf op welke pagina je dit doet.
Jouw resultaat bij Jobtrack heb ik niet voor elkaar gekregen, maar daarmee verhuizen ze naar categorie 1
En bij Intermediair geldt hetzelfde als bij NVB.
Nu begrijp ik dat je vanuit jouw positie NVB en Intermediair wenst te verdedigen; maar de werkelijkheid is helaas niet anders.
De upswing is dat deze zaak zeer eenvoudig aangepast kunnen worden.
De vraag is slechts of gebruikers voldoende op prijs worden gesteld om ze ook daadwerkelijk te helpen.
Enzo
says:Leuk onderzoek ! Alleen heb ik zelf ook een paar gechecked en om je lijstje maar even af te lopen :
– NationaleVacaturebank.nl : ik krijg hier een pagina die volgens mij hoort bij categorie 3. Je word namelijk verwezen naar of vacatures zoeken of kandidaten zoeken.
– Jobnews : je word gewoon doorgelinked naar de homepage, maar inderdaad geen melding.
-Jobtrack : hier krijg ik een ‘page can not be found’ error
-Intermediair: hier krijg ik een melding dat opgevraagde pagina niet is gevonden en je kunt doorklikken naar een van de pagina’s (Homepage, zoekprogramma, sitemap)