In het kader van de serie: Tips voor betere Digitale Recruitment Ervaringen (DRE) vandaag het onderwerp sfeer en cultuur weergeven. Referenties zijn een goede mogelijkheid hier toe, maar ook bijvoorbeeld corporate weblogs kunnen hierin een rol spelen. In dit artikel gaan we in op de referenties. Het belangrijkste hierbij is dat een bedrijf zich moet realiseren dat openheid en oprechtheid van het grootste belang zijn. Niet authentieke verhalen worden snel doorgeprikt. Ook moet een bedrijf zich realiseren dat wie alles voor iedereen wil zijn, uiteindelijk niets voor niemand is. Maak keuzes in waar je bedrijf echt voor staat.
Wat bijzonder is aan sfeer en cultuur is dat dit voor kleine bedrijven veel makkelijker is dan voor grote organisaties. Daar zie je nogal eens een hele andere cultuur tussen afdelingen of bedrijfsunits. Toch wil men (uit oogpunt van eenheid) één cultuur uitstralen, wat doorgaans leidt tot een nietszeggende cultuur. Veel grote bedrijven hebben ook eigenlijk niet echt een cultuur, want hoe groter je bent, des te meer naar het midden van alles je gaat. Deze bedrijven communiceren daarom ook vaak op ‘alles’, wat ze deels misschien nog kunnen waarmaken ook aangezien er op elk gebied wel iets te halen valt binnen zo’n bedrijf. Toch is het goed om ook een statement te maken, te laten zien wie je wel en niet wilt (vooral ook wie je niets zoekt).
Bij kleine bedrijven is het heel erg van belang om heel duidelijk te weten waar je voor staat en hierover ook de communiceren. Dat is het onderscheidende vermogen dat je hebt tegen het ‘grote geld’ van de grote partijen.
Er zijn grofweg twee varianten om referenties weer te geven: in woord en in video. Spijtig genoeg kiest bijna elk bedrijf slechts voor één van deze varianten. Waarom? Als je video’s hebt zoals bijvoorbeeld Reed Business, waarom dan ook niet een paar statements uit die video erbij zetten. Persoonlijk ben ik geen groot fan van online video’s (meestal omdat ze inhoudsloos zijn), nu zijn die van Reed zeker niet slecht, maar uit mezelf zou ik ze nu niet snel bekijken. Een paar pittige uitspraken uit de video’s erbij zouden me misschien wel overtuigen.
Bij De Brauw beginnen de video’s als je de site opent en meteen met geluid. Misschien dat dit een goede manier is om te voorkomen wat ik bij Reed niet doe (namelijk ze spontaan openen), maar irritatie wekt dit wel op. Ook is het een hele grote loop die er speelt, het eindigd niet.
Beide hebben echter ook een heel sterk punt. De video’s van Reed zijn duidelijk niet gescript, de ‘uh’s’ maken dit wel duidelijk. Ook zijn het echte medewerkers, voor zover ik kan zien. Dat maakt het oprecht, echt en authentiek. Bij De Brauw zijn het hele korte clips. Dat is ook sterk, ik raak niet verveeld. Snelle, heldere stanpunten.
Kleine bedrijven als PMT en Sogyo hebben hun referenties in woord. Sterk punt is dat beide bedrijven één stijl gebruiken en de nuance verschillen in de redenen om te kiezen aangeven. Ook sterk zijn de foto’s, dat geeft een persoonlijker gevoel. Sogyo had in het verleden ook quotes op de site staan, waar destijds nogal wat commotie over was: ‘te mooi om waar te zijn’.
Ordina doet het ook allemaal in tekst, en een stuk korter. Spijtig bij Ordina is dat ze vervolgens aangeven dat je meer informatie kan inwinnen over de baan waar een referentie over gegeven wordt, maar niet bij die persoon zelf, het gaat allemaal naar de HR afdeling. En dat is doorgaans niet wat een sollicitant wil. Gemiste kans in mijn optiek, net als trouwens het feit dat men niet óók met video werkt.
Bij Shell hebben de professionals testimonials in tekst en de starters een video. Over de video’s wordt op de site niets gezegd, behalve de voornaam en de functie titel. Vervolgens opent een irritante yourfuturetv popup waarin de video afgespeelt wordt. De professional testimonials zijn leuk met foto. Maar van een bedrijf als Shell had ik meer verwacht.
De tips voor referenties:
– Indien je met video gaat werken, vergeet niet dat sommige mensen liever lezen dan kijken, dus biedt ook geschreven woord aan.
– Als je met video’s werkt, zorg voor een goede teaser (in woord) zodat ze bekeken worden.
– Zorg dat ze oprecht en ongescript zijn. Authenticiteit staat tegenwoordig boven alles.
– Helemaal sterk maak je het als je potentiële sollicitanten de kans biedt deze mensen te mailen en nog meer te vragen.
– Als je kan (als die persoon er één heeft), voeg ook meteen een linkedin profiel link toe. Je kan zien of je deze mensen misschien via-via kent.
– Referenties van alumni (oud medewerkers) zijn misschien wel het sterkste, zeker als je daar een linkedin profiel kan toevoegen zodat men er navraag kan doen.
Dit artikel is geschreven in het kader van de serie: Digitale Recruitment Ervaringen. Dit alles in aanloop naar het uitroepen van de ‘beste Digitale Recruitment Ervaring’ op 11 maart tijdens het Digitaal-Werven event.