Personeelslog en Sollicitant.com schrijven er over (wij krijgen helaas geen persberichten van IG, misschien zijn we kritisch?). Maar Sollicitanten vinden de arbeidsvoorwaarden (primair en secundair) het belangrijkste te vinden op een wervingssite. Iets dat Intermediair eerder in een andere vorm had onderzocht. En dat staat er doorgaans slecht of zelfs niet op, bedrijven vinden dat namelijk onzin, zo bleek ook uit het Intermeidiar onderzoek. Dat hadden we bij Digitaal-Werven ook gemerkt.
Het is een gemiste kans voor bedrijven, dat zonder meer. Want we zijn één van de enige landen (met België) waar het echt niet gebeurt. De Britten begrijpen niet hoe je kan solliciteren zonder die informatie eerst te hebben. Wij zijn maar een raar volk in hun optiek.
Ik spreek hier vaak over met bedrijven, en zoals je ook in de reacties kan zien op het stuk op marketingfacts: er heersen hier nogal wat jaren 80 dogma’s. Want laat ik heel duidelijk zijn. Er is eigenlijk geen steekhoudend argument om het niet te doen anders dan een jaren 80 dogma wat niet waar is.
Laat ik de veel gehoorde argumenten even afgaan (en uitleggen waarom het onzin is).
– ik wil niet dat mensen voor me komen werken vanwege het salaris.
Uiteraard is elke HR medewerker en recruiter vrijwilliger. Niet? U werkt wel voor salaris? Oh, ik dacht dat dat niet mocht? Iedereen werkt voor zijn of haar salaris, het is een integraal onderdeel van waarom we werken én waarom we ergens voor kiezen.
– Als je een range geeft zit iedereen aan de bovenkant
Ten eerste: dat weet je niet, want je hebt nog nooit het lef gehad om het er op te zetten. Ten tweede: dan heeft die persoon dus geen groeimogelijkheden meer.
-Je hebt geen onderhandelingsmogelijkheden meer
Hoezo niet? Zit je ego dan in de weg? Of ga je er van uit dat je vooraf meteen hebt gelogen over de range? Of…
– Er zullen mensen niet solliciteren die anders misschien wel zouden solliciteren en die we wel willen hebben.
Dat kan niet. Als je eerlijk bent en iemand solliciteert niet omdat hij niet in de salarisrange zich kan vinden, zou hij anders solliciteren en je vervolgens hem moeten afwijzen omdat hij niet in de salarisrange past. Immers, je bent toch eerlijk met je range? Die is toch niet rekbaar? En als hij dat wel is, klopt je range die je communiceert dus niet!
– Dan weet onze concurrentie wat we betalen en bieden ze meer
En hoe weet de sollicitant dat zonder dat ze dat ook op de site zetten en jij dus ook weet wat je concurrent betaald?
– Dan krijg ik intern problemen als men weet wat anderen verdienen
Dan heeft u een organisatie probleem, want de enige reden dat er problemen of onmin onstaat is als er onverklaarbare salarisverschillen zijn.
Jose Fr. Tomas
says:Het is prettig om te lezen dat mijn werkwijze naar mijn opdrachtgevers ook door anderen gedeeld wordt.
Een onderdeel van mijn taken is het ‘screenen’ van functieprofielen. Vaak zijn dit functies die soms wel 8-9 maanden (ICT in het bijzonder) openstaan. Wat ik in het begin van de inventarisatie tracht is om met feiten te onderbouwen wat de pullfactoren zijn voor werkzoekenden en zoals Bas dit goed formuleert is duidelijkheid en transparantie een belangrijk onderdeel daarvan. Het lastige vind ik wel in deze fase om goed in te spelen op de geboden weerstand van de afdelingen Marketing en Communicatie. Echter, op het moment dat ik als partner binnen korte tijd toch goede kandidaten vind kijken ze er toch anders tegen aan!