Werkzoekers bevinden zich op allerlei plaatsen op het web. En er bestaan allerlei vacaturesites. Maar het is niet vanzelfsprekend dat die werkzoekers op al die vacaturesites terecht komen.
Deze simpele constatering was voor Monsterboard voldoende reden om niet alleen vacatures binnen de eigen ‘walled garden’ aan te bieden, maar ook op totaal andere sites. Het principe achter deze gedachte is uitstekend: zoek mensen op waar zij zich bevinden! Maar hoe vertaald dit principe zich in de praktijk?
In een reisverslag van drie afleveringen beschrijf ik mijn ervaringen met die praktijk. Mijn reis brengt mij langs een drietal sites: Funda, Marktplaats en Werk.nl. Vandaag: Funda.
Banen op Funda
Nou ben ik toevallig een regelmatige bezoeker op Funda. Dit komt vooral omdat de drie dames die de rest van mijn gezin uitmaken van mening zijn dat ons huis te klein is geworden. Onzin natuurlijk, maar wat doe je als man alleen tegen zo’n overmacht?
Funda biedt een GoogleMaps mashup zodat je het aanbod aan huizen ook op een kaart kan zien. De implementatie is wat armoedig, omdat de door mij ingegeven selectiecriteria niet worden gebruikt bij de presentatie van het aanbod op de kaart.
Maar daar gaat het niet om; tegenwoordig zie je naast huizen ook Monsterboard logootjes op die kaart. En als je daar met de muis overheen gaat open zich een pop-up met een functie die je kan aanklikken:
Bovenstaand voorbeeld toont een tweetal huizen in Wassenaar met een prijs van EUR 7.000.000 per huis. En er wordt een vijftal vacatures getoond van Unique Multilingual Services (Rotterdam).
De getoonde vacatures hebben geen salarisindicatie, maar volgens mij zijn het functies die niet boven de EUR 3.000 per maand uitkomen. Niet bepaald de doelgroep voor de gepresenteerde huizen.
Verder zijn het functies waarvan de werkplek niet in (dit deel van) Wassenaar is gelocaliseerd. Sterker nog, als ik een kaartje van een deel van Leiden oproep blinken dezelfde vacatures mij tegemoet …
Een merkwaardige situatie
Deze ervaring roept bij mijn een paar prangende vragen op:
- Waarom worden deze vacatures hier gepresenteerd? Hebben Funda en Monsterboard soms de illusie dat de gebruiker hier een positieve ervaring mee opdoet?
- Weten de vacature aanbieders dat hun vacatures op Funda figureren? En zijn ze hier blij mee?
- Weten de huizenaanbieders dat er naast hun huizen irrelevante vacacatures worden getoond? En zijn ze hier blij mee?
- Waarom biedt Funda niet de mogelijkheid om het tonen van vacatures uit te schakelen?
Maar de meest fundamentele vraag voor mij is de volgende: Waarom heeft Funda ingestemd met deze kaartvervuiling (los van de zak met geld)? Want is het niet een denkfout van epische proporties dat mensen eerst naar een ander huis op zoek gaan en dan pas naar een nieuwe baan?
Of laat zich Funda weinig gelegen liggen aan de mening van haar klanten en bezoekers? Dat klinkt bijna als …. een vacaturesite.
Conclusie
Voor huizenzoekers (en banenzoekers) is de samenwerking tussen Funda en Monsterboard geen positieve ervaring. De premisse is verkeerd en de uitvoering is slecht. Iedereen zou er beter van worden als deze samenwerking wordt gestopt.
Met uitzondering van Funda natuurlijk; geen zak met geld meer. En dat is exact de reden waarom het niet gestopt zal worden. Droevig!
Ronald Kreugel
says:@Marc & @Paul:
Grappig, ik heb voor een willekeurige woning in Utrecht en in Rotterdam exact dezelfde 5 Monster vacatures gevonden, rara hoe kan dit? Paul heeft gelijk, niets anders dan een gimmick en reclametruc.
paul
says:Mensen,
Het heeft niets met relevantie te maken maar met het hebben van een Gimmick….
Ik durf te wedden dat het allemaal geen drol oplevert….
Marc Drees
says:@Arno:
Ik ben het helemaal met je eens. Helaas is er nog steeds veel teveel inspiratie te vinden. En relatief weinig voorbeelden hoe het wel moet.
Denken vanuit het doel van de bezoeker wordt niet zelden achteraan de rij geplaatst. Vooraan staat in ieder geval de zak met geld. Jammer…
Arno
says:Een tijdje geleden ook mijn verbazing over deze mashup uitgesproken. Waar je met Funda zelf allerlei filters en voorkeuren kunt instellen om te komen tot een passend woonaanbod, schiet Monsterboard vooral met losse flodders.
Het enige positieve wat ik ervan kan vinden is dat we allemaal inspiratie door dit voorbeeld hoe het niet moet 🙂
Floor
says:https://www.funda.nl/WoningAanbod/Koop/Detail/Fotos/?id=63dc312e-5378-40cc-9f17-f89fb012bc72&objecttype=DetailKoopObject
Zoiets
Floor
says:@Bas
Zit je nou gewoon te stoken?
Zeg die man liever dat hij moet investeren in een leuk appartementje in Rotterdam Blaak.
Hank Oosterbaan
says:Ik denk dat integratie van werkcontent in een huizensite wel kan werken, maar niet op deze manier. Door alles maar ongeselecteerd en op irritante plekken te tonen, wordt het als irritant en dus als vacaturespam ervaren. Misschien moet je binnen Funda wel een extra tabblad maken naast het tabblad hypotheek. Deze noem je dan “extra diensten”. Op deze pagina kun je gerelateerde/gesponsorde content kwijt die wel op die regio gericht en dus relevant is. Hypotheekshop, verhuisservice & interieurarchitect in de buurt etc. En daar passen banen (mits selecteerbaar) prima tussen. Ben je ook meteen die irritante banners kwijt.
Marc Drees
says:@Paul:
Helemaal waar. Dat is wat pas echt interessant is.
paul
says:WOrdt er nu echt vanuit de ontvanger gehandeld? Of meer vanuit het idee dat het bereik vergroot moet worden waarbij de ontvanger er heel misschien wel iets aan heeft en ook iets mee wil.
Ik ga naar funda voor een huis. Laat me gelijk even de supermarkten, autodealers, kinderopvang, scholen, parkeerplaatsen, zwembaden, treinstations, fietspaden, trapveldjes, buurtfoto’s en draadloze netwerken zien.
Allemaal relevanter dan een baan.
Marc Drees
says:@Bas: Bedankt voor het idee!
Bas van de Haterd
says:oh en Marc, als je huis te klein is kan je natuurlijk ook iemand eruit gooien 🙂
Bas van de Haterd
says:Op zicht heeft Mathijs een punt dat het kán werken. Maar Marc heeft gelijk: geef men die optie. Wil je ook banen erbij op de kaart? Nee, dan niet.
Op Marc’s vraag: waarom heeft Funda dit gedaan is een simpel antwoord: de zak met geld. Vergeet niet, de directie (met verstand van internet) is niet voor niets opgestapt wegens verschil van inzicht. Dat inzichtsverschil: respect voor gebruikers vs snel veel geld cashen en we zijn zo oppermachtig dat niemand ons iets doet. Guess who won?
Andersom is het misschien wel handig. Huizen bij een baan geven. En natuurlijk, let’s be honest, heb je info nodig over salaris om het juiste huis te bieden.
Mathijs Duisdecker
says:Toch vind ik het in essentie geen verkeerd idee. Jammer van de gebrekkige uitvoering van Funda.
Ipv huis te wisselen voor je werk, je werk wisselen voor je huis! Om deze mogelijkheid vervolgens via deze manier aan te bieden zou denk ik best goed werken als de vacatures zouden kloppen bij de plek waar je gaat wonen dan…
Marc Drees
says:@Paul:
Ik moest ineens denken aan de oorspronkelijk bedachte impact van Internet: disintermediation. De ‘middle man’ zou uit de vergelijking worden verwijderd!
Tjongejonge; wat hebben de goeroes het weer eens mis gehad. In dit geval hebben alle partijen last van exact het omgekeerde fenomeen: Superintermediation!
En dat vindt niet alleen plaats in vacatureland. Het aantal sites wat als aggregator optreedt en weer linkt naar andere aggregatoren neemt hand over hand toe.
paul
says:@ marc,
idd want sommige partijen posten zelf op werk.nl en dan staat elke vacature daar dus dubbel als ze ook via MB op werk.nl staan.
Bovendien wordt er voor de kandidaat alleen maar meer werk verwacht omdat er stappen tussen worden gezet. Denk daarbij aan wat jobbingmall doet. Careerbuilder plaats door op jobbingmall, jobbingmall aan eenbaan.nl die weer aan jobrapido.
Mijn record tot dusver is 5 stappen om uiteindelijk bij een verlopen vacature uit te komen.
Nee dat helpt. Wij zijn er iig heel erg alert op want op den duur, ook al levert het nu exposure op, bijt het je in de kont. Waarom? die Boards groeien dankzij jouw content. Net zolang totdat je er niet meer omheen kan.
Marc Drees
says:@Paul:
Ja, daar denkt Monsterboard niet bij na. Het gevolg van stompzinnigheid of arrogantie. Hoewel beiden natuurlijk ook hand in hand kunnen gaan 😉
Er wordt niet gedacht aan de behoeftes van klanten (van klanten). En er is daardoor in de opzet ook geen rekening gehouden waardoor het ongetwijfeld moeilijk wordt om dit te veranderen. Maar daarom nog niet onmogelijk! Technisch is tenslotte vrijwel alles mogelijk
paul
says:Marc,
Het ergste is nog dat ze het zonder toestemming doen en de gemiddelde klant er niets van weet of er te weinig besef van heeft. Wij hebben bijvoorbeeld klanten die ons bellen hoe een vacature op marktplaats komt terwijl ze dat helemaal niet wensen. Of kandidaten die bellen over foutieve vacatures op werk.nl van staffplanning omdat monsterboard en werk.nl daar niet goed samenwerken….
Kijk maar eens onze vacatures, ongevraagd op werk.nl:
https://www.werk.nl/portal/page/portal/werk_nl/werknemer/zoekresultaten?regios=0&resultOffset=11&extLeverancierset=true&ovVacInput=false&werktype=geen&aantalUrenPerWeek=40&pageSize=20&vacBankWerknl=true&selectedExtLeveranciers=2&contract=geen&vkv=false&layout=uitgebreid&searchmode=eenvoudig&search=true&entryId=2935847&beloningset=true&isOpdracht=false&werklocatieType=regio&headWords=staffplanning&_piref36_134245_36_134040_134040.strutsAction=/werknemer/displayVacature.do