Jongeren gebruiken het internet vooral voor chatten (54 procent), internetbellen (50 procent) of het delen van muziek of films (57 procent). Downloads zouden dan ook de nieuwe hitlijst van TMF, Superchart bepalen, waar zowel betaalde als onbetaalde downloads mee tellen voor de rangorde. Deze hitlijst zou dus als geen ander laten zien wat er leeft onder jongeren (tussen de 13 en 19, de doelgroep van de jongerenzender), die niet of nauwelijks meer singles kopen. Zou, want het idee is van de baan. TMF wil niet de indruk wekken dat illegaal downloaden goed is. Nederland is overigens een van de weinige landen waar het downloaden van auteursrechtelijk beschermde muziek is toegestaan. Het uploaden ervan is echter nog verboden.
Van TMF naar YouTube. Phonecam bootlegs, oftewel zelfgemaakte filmpjes van concerten, zijn erg populair. Platenmaatschappijen en artiesten zijn echter niet blij met de filmpjes van slechte (slechtere-ronduid beroerde) kwaliteit op het web. YouTube staat er vol van. Niemand kijkt er nog van op als er tijdens een concert ruim 200 mobieltjes triomfantelijk de lucht insteken. Dat is nog tot daar aan toe. Ergerlijker is dat de kwaliteit van de cameratelefoons steeds beter wordt en fans het internet steeds vaker gebruiken om filmpjes met elkaar uit te wisselen. Waarom zou je nog naar een concert gaan als je het een dag later vanuit je luie stoel kan bekijken?
Linkin Park trad onlangs op in de Apple store in New York om een nieuw muziekproduct aan te prijzen: het digitale souvenir. Het optreden werd opgenomen en is sinds afgelopen week als digitaal pakket te koop in de iTunes Store, Apple’s online muziekwinkel. Amerikaanse concertbezoekers kunnen tegenwoordig bij het bestellen van de tickets al aangeven of ze een ‘digital souvenir pack’ willen hebben. Na afloop kunnen ze live-versies van de gespeelde nummers downloaden, samen met foto’s van het optreden. Een win-win situatie want een digitaal pluspakket kan de afnemende inkomsten uit de cd-verkoop compenseren en als fan kun je je geen beter aandenken wensen. Universal maakte vorige week bekend dat het live-registraties van zijn artiesten wil gaan exploiteren, in samenwerking met fabchannel.com (de videosite die onder meer optredens in Paradiso vastlegt).
Misschien een ideetje voor mijn grote kleine idool? In een poging het internet, of liever alles wat met zijn identiteit op het internet gedaan wordt, terug te winnen, is Prince in september begonnen met het aanklagen van YouTube en eBay, voor het schenden van copyright. Aldus een van zijn woordvoerders dan, want Prince laat zijn gezicht wederom niet zien. Volgens hen ziet de meest gebootlegde artiest van deze tijd ziet geen andere manier om zijn copyright te beschermen. Om dit te bewerkstelligen heeft hij Web Sherrif in de hand genomen, een Brits bedrijf dat gespecialiseerd is in het traceren van piraterij op het web. En hij heeft een getalenteerd team, want er is welhaast niets over Prince te vinden op YouTube. Gelukkig heeft hij 123video.nl nog niet ontdekt (zoek op Jamie Starr), want wat moet ik zonder mijn dagelijkse portie jaren ’80 clips?
Marc Drees
says:@Floor:
Palau (geloof ik). En ik kan niet eens met mijn heupen wiegen, want dan schiet het in mijn rug!
Floor
says:@Marc
a la Mondragonese?
Je bent gewoon jaloes omdat jij niet zo met je heupen kan wiegen zonder een aardbeving te veroorzaken. Bovendien, ieder zo zijn/haar passie. De manier waarop jij over minimensjes, ontdekt op Palua (of waar dan ook), kan praten… scares the hell outta me.
Marc Drees
says:@Floor:
Hou toch eens op met te dwepen over die zingende pygmee! Ik zal Don Ramer (Amerikaan, wonend nabij Minneapolis met Siciliaans(!) bloed) eens vragen of hij Prince een ‘bezoekje’ wil brengen.