Het is alweer bijna een maand gelden dat ik deel 7 van de serie over gebruiksvriendelijkheid bij vacaturesites aankondigde.
En ik ben het niet vergeten, ook al helpt het niet dat ik met regelmaat mijn login en/of wachtwoord vergeet…
Het voordeel van deze rustpauze is natuurlijk wel dat alle vacaturesites ondertussen alle tijd hebben gehad om hun job search agents op te poetsen. Dus ik verwacht alleen maar glanzende resultaten…
De eerste vacaturesite die we aan een job agent onderzoek onderwerpen is Nationale Vacaturebank.
Ter herinnering, nog even kort de functionaliteit die ik hoop/verwacht aan te treffen bij job agents:
- Ik kan me aanmelden voor een job agent zonder me te hoeven registreren bij een vacaturesite
- Ik kan een reeds gemaakte selectie direct omzetten in een job agent
- Ik kan vanaf scratch een job agent opbouwen waarbij alle zoekcriteria tot mijn beschikking staan.
- Ik kan mijn voorkeurskanaal (E-mail, SMS, RSS) kiezen
- Ik kan de frequentie waarmee de job agent mij informeert instellen
- Ik kan een job agent via e-mail direct in de e-mail uitschakelen
- De job agent via e-mail heeft een duidelijke titel
- De job agent via e-mail geeft voldoende informatie per functie en de mogelijkheid om door te klikken naar de site
Aan de slag dus!
Registratie verplicht
En het begint helaas slecht, want ik moet me registreren om een job agent aan te kunnen maken.
Maar verder het aanmaken van een job agent is buitengewoon simpel. Er staat een duidelijke hyperlink bovenaan de pagina:
En als ik daarop klik zie ik mijn selectiecriteria nog eens kort herhaald, en kan ik mijn search agent een naam geven:
Ik kan helaas geen leveringsfrequentie instellen. En een ander kanaal dan E-mail (bv. SMS) is ook al niet aanwezig.
Overigens is het ook een eitje om direct een job agent aan te maken. Hetzelfde als zoeken en dan opslaan. Lekker makkelijk!
Wijzigen is een zoekplaatje
Maar uitgebreid speurwerk van uw kritische kandidaat leverde alsnog resultaat op. Want ik kan de leveringfsfrequentie van de email wel instellen.
Daarvoor moet ik echter op mijn Persoonlijke pagina zijn, waar hieronder een deel is afgebeeld:
Hier heet het ineens Search agents; terwijl het verderr gewoon vacatures per e-mail werd genoemd. Vermijdbare verwarring.
En er staan vage icoontjes bij mijn search agents; die niet worden verduidelijkt via een tooltip. Had beter gekund.
En onder de sectie Search agents staat de sectiie E-mail instellingen. En als ik daar klik krijg ik het volgende te zien:
Hehe, eindelijk gevonden. Hier kan ik mijn leveringsfrequentie eventueel aanpassen.
Nationale Vacaturebank kan het leven voor haar gebruikers een stuk makkelijker kunnen maken door alle criteria (zonder vage icoontjes) op 1 pagina bij elkaar te plaatsen. Want lang niet alle gebruikers hebben de cursus job agent aanmaken bij NVB gevolgd.
De e-mail is top
Maar dan de e-mail met vacatures; want daar gaat het uitendelijk om.
En die is dik in orde bij Nationale Vacaturebank:
Laten we ze even langs lopen:
- Het onderwerp van de e-mail is duidelijk. De door mij aan de job agent gegeven naam staat er keurig in (Nationale Vacaturebank test)
- De door mij opgegeven selectiecriteria staan keurig bovenaan vermeld, en ik kan ze direct wijzigen (wijzig de zoekcriteria)
- Ik kan de e-mail uitzetten, of de frequentie wijzigen.
- En ik kan natuurlijk direct op de functie van een vacature doorklikken naar de site.
Prachtig! En daarmee heeft Nationale Vacaturebank de lat behoorlijk hoog gelegd voor haar mede vacaturesites!
Wordt vervolgd.
Bas van de Haterd
says:@Marc: dan nogmaals de vraag: waar trek je de grens tussen registreren en… alert in stellen. Geef je bij de laatste enkel je mail adres op? Of ook een wachtwoord? Of is het dan al registeren? En als ze je naam willen om je mail te personaliseren, maar meer niet? Is dat dan een alert instellen of registeren?
Marc Drees
says:@Bas:
En dan nog een keer, ik geef een e-mail adres op, ik registreer me niet. In zo’n geval. Probeer je eens te registeren bij Monsterboard bijvoorbeeld…
Als ik heel nadrukkelijk op zoek ben naar een baan wil ik ze misschien wel per SMS. En mogelijk ben ik zelfs bereid daarvoor te betalen.
Bas van de Haterd
says:@Marc: hoe je vacaturemails wil ontvangen zonder je aan te melden is me nog steeds een raadsel (hoe weten ze dan naar welk mail adres het moet?)
En waarom je ze per SMS wil hebben eigenlijk ook. Zou je daarvoor bereid zijn te betalen trouwens? Mail en RSS is gratis, SMS kost geld (voor een bedrijf).