Achmea en automatische e-mails? Bondig en voor 50% goed

image

Vandaag mijn ervaringen met de automatische e-mail van Achmea, een van onze verzekeringsreuzen. Heeft hun online sollicitatieproces een positieve ervaring voor mij in petto?

Ondanks de ervaringen tot nu toe blijf ik natuurlijk positief gestemd. Tenslotte zal er ergens een keer een e-mail opduiken waar ik helemaal vrolijk van ga worden. 

Achtergrond
Achmea is onderdeel van Eureko; een financiele dienstverlener met een focus op verzekeringen. En zoals de naam al zegt suggereert focust Eureko op de Europese markt.

De waarde van de verzekerings- en investeringscontracten in 2007 bedroeg 15 miljard Euro. En om dat allemaal mogelijk te maken heeft Achmea 22.000 medewerkers in dienst.

Om ze een handje te helpen heb ik gesolliciteerd naar de functie van Auditor.

Kijk ook nog even hier voor een overzicht van wat ik zoal aan zou willen treffen.

Duidelijk?
Het onderwerp van de e-mail is redelijk duidelijk:
Ontvangstbevestiging Achmea-sollicitatie.

Het was beter geweest als ook de functie zou staan. Maar ik weet in ieder geval dat de e-mail over een sollicitatie bij Achmea gaat. Alleen als ik meerdere sollicitaties tegelijkertijd had gedaan zou het nog een zoekplaatje zijn.

Het taalgebruik is duidelijk. Korte en bondige zinnen. En let op wat ze zeggen:
Wij nemen uw sollicitatie in behandeling en informeren u binnen 10 werkdagen over het verdere verloop van de procedure.

Achmea vertelt mij dus wat er gaat gebeuren en wanneer dat uiterlijk gebeurt. Dank u wel! Dit is dus duidelijk.

Persoonlijk?
Ja, tenminste; het e-mail adres doet stellig vermoeden dat het hier om een persoon gaat: faida.silver@achmea.nl. Vreemd genoeg is de afsluiting weer niet persoonlijk: Achmea Corporate Recruitment 

Dat snap ik niet. Waarom staat de naam van de recruiter niet onder de e-mail terwijl er wel een persoonlijk e-mail adres als afzender wordt gebruikt?

En ook jammer is dat ik met heer/mevrouw wordt aangesproken en dat mijn achternaam niet met een hoofdletter begint.

Informatief?
Nee, niet echt. Met uitzondering van de vermelding van de eerste vervolgstap, zoals hierboven beschreven.

Ik wordt bedankt voor de sollicitatie naar de functie van Auditor. En dat is het zo’n beetje. Soms kan bondig ook te bondig zijn.

Want hoewel het aan duidelijkheid niet veel te wensen over laat is een zo kale e-mail ook wel een beetje een bummer voor de ontvanger. Het geeft niet echt een warm gevoel

Met links?
Nee, de e-mail is volledig verstoken van enige e-mail. Jammer!

Conclusie
De e-mail van Achmea is duidelijk en redelijk persoonlijk. Maar op het gebied van informatie en links schiet het bij Achmea nog duidelijk te kort. Laten we het maar op houden dat het glas halfvol is.

Geef een reactie

4 Comments
  • Bas van de Haterd
    says:

    de vraag is nu: is het echt een persoon of is het een fake adres? Uit mijn eigen sollicitaite destijds voor Digitaal-Werven bij Achmea (die heb ik toevallig zelf gedaan) had ik een andere naam. Dus inderdaad, de vacatures lijken gekoppeld aan de recruiter en verzonden vanuit zijn of haar mail adres. Gemiste kans dat er geen vedere contact gegevens bij staan. En natuurlijk dat er geen verdere personalisatie zit.

  • Marc Drees
    says:

    @Geert-Jan:
    Zoals met meer zaken in het leven: alles is relatief.

    En zoals ik al beschrijf; ik blijf hopen op een e-mail met vooral positieve punten. Ik ben er tevens van overtuigd dat deze ergens te vinden is.

  • Geert-Jan Waasdorp
    says:

    @ Marc,

    Even kijken of ik het goed begrijp. Omdat er een e-mail adres staat (ipv een noreply@) is het antwoord ‘redelijk persoonlijk’. Anders gezegd…je kunt een e-mail adres identificeren dus dat maakt een reactie ‘redelijk persoonlijk’ (of staan er bijvoorbeeld ook nog andere contactgegevens (NAWT) in?). Ik begrijp het ‘redelijk’ daarentegen wel. Uit jouw analyses begrijp ik dat het al een stuk persoonlijker is dan de andere onderzochte reacties. Dat maakt een deze beoordeling begrijpelijk. Graag wil ik je ter overweging meegeven dat als een reply-mail geen persoonlijke aanhef heeft (is in mijn ogen, echt not done) dan zou een ‘redelijk persoonlijk’ eigenlijk niet meer haalbaar moeten zijn….De kandidaat hoort immers centraal te staan (niet de recruiter). verder…..leuke serie!
    Schokkend om te zien dat hier zoveel kansen blijven liggen. Dit zou toch standaard in e-recruitmentsystemen geintegreerd moeten worden en anders in een training moeten worden uitgelegd!

    Ben benieuwd naar de volgende analyse….. maar heb al een voorgevoel wat het gaat worden. Een mail met gemiste kansen