Vandaag mijn ervaringen met de automatische e-mail van KPN, onze nationale trots op postgebied. Maar hoe trots kan ik zijn op hun automatische e-mail response na een online sollicitatie?
De ervaringen tot op heden zijn natuurlijk niet al te hoopgevend, maar er kan altijd om de volgende hoek een vrolijkmakende verrassing liggen te wachten. Dus gaan we weer vol goede moed aan de slag.
Achtergrond
KPN is onze eigen postale reus; met een omzet van meer dan 12 miljard euro en een personeelsbestand van iets meer dan 43.000 mensen.
Ik was deze keer ambitieus en heb dus op de functie van (Senior) Projectmanager gesolliciteerd.
Kijk ook nog even hier voor een overzicht van wat ik zoal aan zou willen treffen.
Duidelijk?
Het onderwerp van de e-mail is redelijk duidelijk:
Sollicitatie voor de functie van (Senior) Projectmanager
Nou nog even de naam KPN erbij en ik weet meteen waar ik ook alweer gesolliciteerd had. En is het nou solliciteren op, of solliciteren voor? Ik heb altijd op iets gesolliciteerd, maar misschien had ik meer kans gemaakt als ik er voor gesolliciteerd had.
Het taalgebruik is behoorlijk duidelijk, maar had beter gekund:
De recruiter neemt je sollicitatie in behandeling. Wij streven ernaar om je binnen 5 werkdagen een reactie te geven over de voortgang van je sollicitatieprocedure.
Waarom een disclaimer inbouwen? Ga gewoon voor die 5 werkdagen; want nu is het toch nog onvoldoende duidelijk. Maar het is natuurlijk beter dan niets.
Persoonlijk?
Amper.
Het e-mail adres is natuurlijk helemaal fout: carriere@kpn.com
De aanhef is wel persoonlijk: Beste <voornaam>.
Maar dan de vreemdste zin in de e-mail:
Voor meer informatie kun je contact opnemen met de recruiter. De contactgegevens staan vermeld in de vacature op onze website.
Wat een enorme kans gemist. Waarom niet de naam en de contactgegevens erbij gezet. Of is het teveel moeite om systemen te koppelen zodat een kandidaat een goede ervaring kan krijgen?
En ook de afsluiting is redelijk bizar:
Met vriendelijke groet,
KPN Recruitment
Postbus 30000
2500 GA Den Haag
Wie zet er nou een postadres in een e-mail? Hoewel, het is natuurlijk een postbedrijf…
Informatief?
Nee, totaal niet. Er wordt helemaal niets vermeld.
Met links?
Nee, totaal niet. Niet eens een link naar de eigen wervingssite.
Conclusie
Deze automatische e-mail van KPN is bepaald niet om over naar huis te schrijven. Scheelt wel weer een postzegel…
Michel Rijnders
says:“En is het nou solliciteren op, of solliciteren voor?”
Het is ‘solliciteren naar’ of ‘solliciteren voor’ en KPN hanteert dit dus prima. Wanneer jij altijd op een advertentie gesolliciteerd hebt, heb je niets verkeerd gedaan. Maar solliciteerde je op een functie of op een bedrijf dan zal je kans zeker zijn afgenomen bij de taakkritische selecteur 😉
Marc Drees
says:@Peter:
Over die referenties; touche is toch duidelijk genoeg?
Peter
says:@Marc
Nou, eh, omdat de tekst nogal wat referenties bevat naar het vermeende postale gebeuren van KPN. Eens dat de email zelf veel beter zou kunnen…
Marc Drees
says:@Peter:
Touche, maar ik weet niet of dat de waarde van de analyse nou zoveel minder maakt…
Peter
says:Ach, als je denkt dat KPN nog steeds in post doet dan is de waarde van deze analyse toch wel zeer beperkt…
Marc Drees
says:@Bas:
Hallo azijnpisser.
Helemaal waar! Maar van de voorbeelden die je noemt ga ik dus helemaal over de zeik!
Volgende keer wel betere azijn graag
Bas van de Haterd
says:Marc, even toch weer de azijnpisser op je onderzoek
Maar carriere@kpn.com is toch nog beter dan noreply of KPN@hunATSleverancier.com?
En in vergelijking één van de minder slechte?