Deze vraag stelde Nina Simon zich op Museum 2.0. En hiermee bedoelde ze vooral de tijd die wij met zijn allen in social media van allerlei soort steken.
Gelukkig Nina laat ons niet zitten met die vraag. Want ze komt met een heel aardig antwoord; waarbij ze drie groepen weet te onderscheiden:
- Heb je 1 – 5 uur te besteden? Wordt dan participant
- Heb je 5 – 10 uur over? Wordt content provider
- Heb je 10 – 20 uur? Ga voor community director
En voor elk van die groepen geeft ze ook nog een aantal voorbeelden van acties. Deze voorbeelden hebben een focus op de museumwereld (het onderwerp van haar weblog), maar hebben zeker algemene geldigheid.
Voor de participant zijn dat vooral zoekacties naar jezelf of je werkgever op Google Blog Search, Technorati, Flickr, Youtube. Om vervolgens wat commentaar te geven.
En verder een Twitter feed starten, content op Flickr, Youtube posten, een Facebook of MySpace maken en bijhouden.
De content provider raadt ze aan een blog te beginnen en/of een podcast te starten.
Voor community directors is het advies wat meer gericht op de museum wereld; maar je moet daarbij denken aan meer betrokkenheid bij sociale netwerken (een eigen groep opzetten en beheren) tot en met een Second Life (leeft dat nog?) project opzetten.
En waar zit jij?
En nu komt natuurlijk de hamvraag. Hoeveel tijd besteed jij aan sociale media? En welke activiteiten voer je daarbij uit?
Ik weet in ieder geval dat er voor mij een andere categorie moet worden bedacht; want met 20 uur per week red ik het niet… Of moet ik naar soms naar Bloggers Anonymous?
Marc Drees
says:@Chris:
Dan snapt jouw toekomstige baas niet wat de waarde van sociale media is. En dat jij (helaas…) een GenYer bent.
En dan hoor je daar natuurlijk niet te zitten 😉
Chris Stapper
says:Leuk artikel Marc!
Ik val volgens mij in de categorie content provider, al schrijf ik niet zo heel veel artikelen op het moment.
Deze gedachten zijn ook leuk wanneer je begint je bekend te maken in de online wereld. Iets dat meer mensen zouden moeten doen.
Al vraag ik me af wat mijn toekomstige baas zal denken als hij de verplichte zoekopdracht in google gooit na mijn sollicitatie. “Had vast tijd over…”