Vanochtend net een zeer interesante posting van Publishing 2.0 gelezen met de fraaie en zeer correcte titel: The Declining Value Of Redundant News Content On The Web.
Met een zeer goed advies:
[…] the takeaway for original content creators: BE ORIGINAL
Er zijn een behoorlijk aantal online ‘nieuwsverstrekkers’ die dat in de oren zouden moeten knopen. In plaats van het hersenloos napraten van persberichten.
Zomaar een rijtje van dit soort ‘copycats’:
- Computable: ‘Populariteit online carrièrebeurs neemt toe’
- Managers online: Online carrièrebeurs rukt op
- Flexmarkt: Gaat online carrièrebeurs traditionale beurs verdringen?
- Loopbaan.nl: Online carrièrebeurzen in opmars
- Leeuwarder Courant online: Online carrièrebeurs in opmars
- de Ondernemer.nl: 37% werkzoekenden bezoekt online carrièrebeurs
Het nieuws? Een ‘persbericht’ van Totaljobs met het ‘nieuws’ dat online dat online carrièrebeurzen in opmars zijn. De reden voor dit ‘persbericht’? Publiciteit voor Clickbeurs.nl. Clickbeurs.nl? Ja, een online carrièrebeurs van Totaljobs.
Bovengenoemde partijen (en ongetwijfeld vele anderen) brengen dit ‘nieuws’. Door (delen van) het persbericht onveranderd over te nemen. Zonder ook maar eeen kritische vraag te stellen.
Wat een droefenis… Volgens mij wordt het persbericht vluchtig gescand; een paar interessante zinnetjes over genomen en … klaar is Kees.
Een iets minder vluchtige blik op dit ‘persbericht’ zou misschien tot een kritische vraag kunnen leiden. Zoals na lezing van deze alinea:
De voornaamste redenen om voor een online carrièrebeurs te kiezen zijn volgens de ondervraagden:
- de mogelijkheid om vacatures te bekijken en direct te solliciteren (74%),
- het gemak om de beurs op eigen tempo vanachter de pc te bezoeken (56%) en
- het feit dat de beurs 24 uur per dag gedurende een langere periode bereikbaar is (53%).
En de kritische vraag zou kunnen zijn: Op basis van deze argumenten; waarin verschilt een online carrièrebeurs nou eigenlijk van een vacaturesite?
Fundamenteler vragen zijn natuurlijk: Onder hoeveel werkzoekenden is dit ‘onderzoek’ gehouden? Wat is de samenstelling van die groep (leeftijd, opleiding, werkervaring, functiegroep, etc.)? Welke vragen zijn er aan de groep gesteld?
Helaas, teveel gevraagd. Want dat betekent moeite doen om daadwerkelijk iets toe te voegen. En daar gaat het blijkbaar helemaal niet om. Het vult. En dat is meer dan voldoende.