Met tegenvallende inkomsten voor 2008 is het toekomstperspectief van sociale netwerken een stuk minder aantrekkelijk geworden.
Dat is althans de conclusie die kan worden getrokken uit de recente publicatie van eMarketer, die enkele dagen geleden […]revised its US social network ad spending projections, estimating that advertisers will spend $1.4 billion to place ads on online social networks this year, down from the previous projection of $1.6 billion.
Helemaal opvallend zijn de resultaten van de PubMatic AdPrice Index; waarbij vooral de grote websites (> 100 Miljoen pageviews/maand) sterk dalende eCPM’s laten zien ten opzichte van vorige maand:
En wie zijn de grootste dalers bij de grote websites? Juist; de sociale netwerken.
Let wel, het gaat hier dus om display advertising; zoals banners. En dit beeld is in lijn met de voorspelling van Forrester.
De hype van 2007 en begin 2008 betrof vooral sociale netwerken. Maar ondanks alle hype en de daaraan verbonden hysterische waarderingen (Facebook werd op zijn piek op $ 15 miljard gewaardeerd) is er ook nog zo iets als de (oude) economie. En die verlangt winstcijfers.
En laat hem daar nou net de kneep zitten. Sociale netwerken zijn tenslotte (vrijwel) volledig afhankelijk van reclame inkomsten. En daar wil het niet echt mee vlotten.
Er zijn een aantal redenen waarom display advertising op sociale netwerken in het slop lijkt te zitten:
- Een (naderende) recessie zorgt natuurlijk automatisch voor krimp in de marketing budgetten.
- Advertenties op sociale netwerken hebben een relatief lage click-through rate. Dat is in lijn met de bevinding dat gebruikers op sociale netwerken niet door recruiters benaderd willen worden.
- Marketeers zijn nog onvoldoende zeker van het medium sociale netwerken en zijn daardoor terughoudend
- Spamming en phising activiteiten op sociale netwerken maken gebruikers minder genegen op advertenties te klikken.
- Het is nog onduidelijk of display advertising wel de juiste manier is om op sociale netwerken reclame te maken.
En die laatste bevinding klopt natuurlijk als een bus. Als gebruiker wil je niet lastig gevallen worden met reclames voor producten of banen. Een reden waarom zoveel bedrijven hun eigen hyve, Linkedin group of Facebook applicatie ontwikkelen.
Bas van de Haterd
says:Kwam trouwens een voorbeeld tegen van een goede social network advertentie actie (nadruk op woord: een, niet dé)
Bas van de Haterd
says:Helaas klopt je analyse niet helemaal Marc, tenminste, niet voor NL. Advertenties op sociale netwerken hebben namelijk een veel hogere click trough, mits je deze goed inzet en goed integreerd. Tenminste, als je Netlog en Hyves sociale netwerken noemt en de cijfers van de echt goede campagnes bekijkt.
Het probleem is, zoals met zoveel, dat de meerderheid van de marketers liever lui dan moe is en veel luisterd naar media inkopers die vervolgens ook liever lui dan moe zijn en kijken naar hun marges. En dus veel meer aan de slag gaan met standaard zaken (bannertje hier, bijzonder bannertje daar) dan naar het medium. Daarom heeft Hyves nu een hele afdeling zitten die gewoon goede campagnes bedenkt voor de adverteerders op Hyves.
Het is zoals de advertentie op het jobboard die vergelijkbaar is met die in de krant… Heeft jaren geduurt voordat die een beetje van niveau was. Maar nog steeds zie je er nauwelijks links in, vreemd toch? Snel en goedkoop is het devies, niet slim en goed. Zo ook bij adverteren op sociale netwerken.
(en de eerste die nu dus een reactie plaatst: hoe moet dat dan wel, heeft het bovenstaande stuk dus niet goed begrepen!)