Sociale media zijn hot, hip, the place to be. Volgens Gartner’s hype cycle zouden sociale media zich dus op the peak of inflated expectations moewten bevinden.
Met als natuurlijk vervolg een misselijkmakende val naar de trog van desillusie. Want dat is het onvermijdelijke gevolg van een overspannen verwachting.
Maar dat maakt marketeers op dit moment natuurlijk geen bal uit. Als ultieme opportunisten springen zij van bandwagon naar bandwagon, met hun voorspelbare boodschappen. En de grootste bandwagons zijn op dit moment dus de sociale media.
Een Forrester grafiek met een forecast van de marketing uitgaven op nieuwe kanalen brengt die situatie pijnlijk duidelijk in beeld:
Een schokkend steile groei aan marketing uitgaven op sociale media. En we zitten nog maar aan het begin! Dat belooft niet veel goeds.
Op sociale netwerken en blogs barst het al van de reclame. Het lijken soms wel kerstbomen, overladen met zoveel ballen en slingers dat het groen daaronder nauwelijks nog zichtbaar is. En als je soms groen ziet dan is er wel een pop-up of pop-under die dat zicht blokkeert.
Gezien bovenstaande grafiek zou dat groen in de toekomst wel helemaal kunnen verdwijnen. De vraag is natuurlijk hoe de gebruiker hierop gaat reageren.
Naar mijn idee zijn er twee mogelijkheden:
- Negeren. Bezoekers zijn op zoek naar dat groen en negeren de ballen en de slingers steeds beter. Godzijdank is ons brein zeer inventief in het leren negeren van irrelevante signalen. Waardoor de boodschappen gewoon niet langer worden gezien, en de kerstboom zelfs onder al die ballen en slingers zichtbaar blijft.
- Vertrekken. Als de relevantie versus ruis ratio te groot wordt is er natuurlijk een ander alternatief; vertrekken. Tenslotte is het een simpele business case: bij een te laag rendement is de inspanning de moeite eenvoudigweg niet meer waard. En dan staat daar moederziel alleen een volbehangen kerstboom eenzaam te zijn.
Er is natuurlijk nog een alternatief. Maar dat vereist dat marketeers gaan luisteren in plaats van krampachtig blijven schreeuwen. En dat is misschien een nog veel grotere uitdaging. Maar waarschijnlijk wel de enige oplossing.
Bas van de Haterd
says:@Marc zoals gebruikelijk chargeer je weer ernstig en nuanceer je weer niet en beledig je weer een aantal mensen (waaronder mij) in het proces 🙂
Want goede marketeers kennen the cluetrain manifesto. Helaas zijn er niet zoveel goede marketeers. (Het is zoiets als recruiters en goede recuiters, eigenlijk gaat het volgens mij in elke functie op).
Marketing is veel meer dan marketingcommunicatie, waar jij het nu over hebt. Ook dat moet je even in gedachten houden.
Marc Drees
says:@Bas:
Wat zit je nu weer te reutelen. Rusland: Europees kampioen? Heb je iets gesnoven of zo?
Mooie grafiek inderdaad, en er is natuurlijk veel meer over te zeggen; maar ik wordt een beetje onpasselijk van de tegenwoordig hippe conversational marketing trend. Marketeers zijn geen kameleons die ineens van schreeuwers luisteraars kunnen worden. Want dat vereist een andere sociale make-up.
Marketeers zijn per definitie ongeschikt om een inhoudelijke conversatie mee aan te gaan; simpelweg omdat ze het product alleen maar kennen vanuit het perspectief van de ‘spin’. Hoe spin ik de voordelen van het product zo dat het verkocht wordt. Of er daadwerkelijke voordelen aan zitten. Geen idee, want ik gebruik het product zelf niet.
Als marketeers The Cluetrain lezen en na overhoring blijken te hebben begrepen mogen ze weer losgelaten worden in de maatschappij. Tot die tijd graag in totale afzondering houden. Veel minder white noise, heerlijk.
Bas van de Haterd
says:Het probleem met deze grafiek is de verkeerde uitleg van Marc 🙂
Want plat adverteren in sociale media werkt natuurlijk niet. Maar wat de telegraaf bijvoorbeeld nu doet met hyves rondom de EK poule is best stoer.
Ik geloof dat Rusland Europees kampioen wordt (please, let me dream a while) en Nederland de groepsfase niet overleeft. Door de koppeling met Hyves weet ik nu ook wat mijn ‘vrienden’ (en zakenrelaties) denken. Bah, veel chauvisinsten er tussen zie ik al. Gewoon leuk (Marc heeft het nog niet ingevuld overigens).
Het gaat om goede integratie. Nokia had laatst fantastische actie vernam ik op netlog (Belgische Hyves). Succesvoller dan hun eigen actiesite. Hoe? nadenken, integreren, niet zomaar adverteren.
Patrick
says:Ze krijgen in ieder geval nogal wat commentaar van hun gebruikers maar veel waard zijn ze vaak niet voor ze in de reactie naar deze personen toe
Kuch
says:Die vuile vuile marketeers! Het zijn de onuitroeibare wortels van het kwaad!