RecruitmentMatters kijkt door de ogen van de werkzoeker naar de wondere wereld van online recruitment. En vanuit dat perspectief schort er het nodige aan deze wereld.
En dat komt niet zelden omdat vacaturesites, wervingssites en sites van intermediairs het perspectief van die werkzoeker vaak vergeten.
Zo af en toe krijgen we feedback waardoor we het idee krijgen het leven voor de digitale werkzoeker een beetje prettiger te hebben gemaakt.
Maar er zijn amper werkzoekers die RecruitmentMatters lezen. Het is vooral ‘de industrie’ die kennis neemt van de raves en rants. En dat is voor mij prettig, maar niet voldoende. Ik zou graag meer input van werkzoekenden willen krijgen.
Daarom heb ik enige tijd geleden besloten om een site op te zetten die het werkzoekers mogelijk maakt een negatieve online sollicitatie ervaring te melden: Sollicitatieklacht.nl. Met daarbij de belofte dat RecruitmentMatters aandacht aan klachten zal besteden; na beoordeling natuurlijk.
Maar de site richt zich ook tot werkgevers, vacaturesites en intermediairs. En daarmee tot de primaire lezersgroep van RecruitmentMatters. Met het verzoek om een widget op hun site te plaatsen; waardoor werkzoekers weten waar ze met hun klacht terecht kunnen.
Nu is natuurlijk de grootste vraag: Wie durft? Welke vacaturesite, wervingssite of site van een intermediair gelooft voldoende in haar online recruitmentproces om haar bezoekers een widget te bieden waarmee eventuele hobbels in dat proces voor de rest van de wereld worden blootgelegd?
Ik ben positief gestemd; en ik wil graag aandacht besteden aan de partijen die zich aanmelden om een dergelijke widget te plaatsen. En zoals getoond, is er een keuze uit twee. Oh, en die widget kan gewoon gekopieerd worden vanaf Sollicitatieklacht.nl
Dus: Wie gaat één van deze prachtige widgets plaatsen?
En nee, de site is nog niet live! Dus nog even geduld. Hieronder een beeld van de homepage, dat geeft alvast een idee:
Nomen Nescio
says:Bovenstaande lui praten allemaal zo makkelijk er over. Je zou maar wonen in Zuid Limburg…. Als sollicitant maak je, wanneer je geen limburger bent en/of geen kruiwagentjes hebt bij om het even welk bedrijf binnen de vervoessector (NS, Veolia, enz. enz.) geen enkele kans. Als je familie bij een van die bedrijven werkt… ja dan lukt dat wel. Is dat niet het geval…. dan word je bij voorbaat al afgeschoten en deug je bij voorbaat niet. Dat geldt ook voor als je niet in limburg geboren bent.
Al die mooie reclame over Wonen en Werken in zuid limburg……..
Zolang als de mentaliteit onder werkgevers (en managers) in de regio zuid limburg niet verandert valt er niet veel te werken. Dan kan die ‘mooie’ en ongetwijfeld dure reclamecampagne linea-recta naar de prullenbak verwezen worden.
Nomen Nescio
Marc Drees
says:@Martijn:
Nee toch? Sollicitatieleed is een forum. En een forum + een widget = niet gelijk aan Sollicitatieklacht. Quad erat demonstrandum est. Of zoiets… Een en ander volstrekt wetenschappelijk verantwoord.
Martijn
says:https://www.sollicitatieleed.nl + widget = sollicitatieklacht.nl ? 😉
Marc Drees
says:@Michel:
Widget, midget. Hou het maar op een button met een link inderdaad.
En ik ben een hele slechte verkoper; maar het gaat er om dat partijen met vacatures zichzelf durven/willen presenteren als partijen die werkzoekers respecteren en hun best doen het sollicitatieproces op een zo fatsoenlijke manier te verzorgen.
Vandaar ook mijn positionering: Wie durft? Maar het gaat dus vooral om mee helpen bouwen aan een zo goed mogelijk sollicitatieproces. Samen leren? Of ben ik gewoon een te grote idealist?
Michel Rijnders
says:@Marc: Je begrijpt mij duidelijk niet. Ik ben niet op zoek naar complimenten, maar ik probeer te bedenken waarom ‘ik als bedrijf’ de widget zou plaatsen. Verkoop die widgetplaatsing nu eens! 😉 Of wordt er met de lancering zoveel meer duidelijk dan nu en wil je dat nog niet delen?
Ik ben trouwens erg benieuwd naar de functie en mogelijkheden van de widget! Of is het geen widget, maar een button met een link naar sollicitatieklacht?
admin
says:@Kuch:
Anoniem reageren is inderdaad buitengewoon waardevol…
kuch
says:“RecruitmentMatters is een blog. En dat betekent dat we niet alleen artikelen publiceren, maar vooral de dialoog zoeken.”
Toevoeging: gelieve wel de discussie te leiden naar het gelijk van Marc Drees.
Marc Drees
says:@Michel:
Als de toegevoegde waarde je nog niet duidelijk is dan is mijn advies: sit back, relax, en wacht rustig af.
En als je op zoek bent naar complimenten van werkzoekers dan zou ik zeggen, pak de handschoen op. Mocht je nog niet helemaal duidelijk hebben waar RecruitmentMatters staat dan moet je dit even lezen:
https://recruitmentmatters.nl/over-ons/
Wij volgen online recruitment met een kritische blik. Klapvee is er al voldoende.
Michel Rijnders
says:@Marc: ik begrijp de insteek van jou/recruitmentmatters, maar ik zie dus niet echt de toegevoegde waarde voor de sollicitant en bedrijven. Ik ben erg benieuwd hoe je daar tegenaan kijkt.
Hetzelfde voor de mogelijkheid tot complimenteren: waarom de keuze om alleen te focussen op de zere plekken en niet ook op de positieve zaken?
Marc Drees
says:@Martijn:
We gaan niet op iedere klacht hoor en wederhoor toepassen omdat we de werkzoeker de mogelijkheid bieden die keuze zelf te maken. Als de werkzoeker de klacht wel wil melden, maar geen behoefte heeft aan direct contact met de betreffende partij is er geen reden voor hoor en wederhoor.
Maar het is zeker de bedoeling dat werkzoekers zich gehoord en serieus genomen voelen. Waarbij het natuurlijk altijd zo zal zijn dat een klacht ook gegrond is.
Dus ja, er is werk aan de winkel. En dat is ook voorzien. En het aantal klachten per dag is de grote onbekende, maar ik verwacht nu ook niet direct een Niagara aan klachten.
Martijn
says:@Marc:
Misschien, maar zo brengt ie misschien meer op :).
Ik denk dat het wel een goed initiatief is ( voor het CWI), maar of de partijen waarover de klachten eventueel zullen binnenkomen de widget op hun op zullen nemen… Ik vraag het me af.
Een klachtenformulier op sites zelf is misschien wel een goed idee, maar het heeft pas zin als er ook daadwerkelijk wat mee gedaan wordt. Want met nog een auto-reply zou ik me denk ik nog een keer genaaid voelen..
En ga je op iedere klacht hoor en wederhoor toepassen?
Ben benieuwd hoe je dat gaat doen als je 10 klachten per dag krijg. 🙂
Maar desondanks: leuk idee. Ik kijk uit naar de uitvoering!
Marc Drees
says:@Martijn:
Helaas heb ik pas als de site up is controle over de pagina, en ik heb geen tijdelijke pagina geplaatst. Wat misschien wel een beter idee zou zijn geweest.
En ik hoop niet op een storm (zeker niet in een glas water…)
Martijn
says:Jammer dat er op Solliciatieklacht.nl alleen nog maar een reclamepagina te zien is?
Stilte voor de storm? (in een glas water?) 😉
Marc Drees
says:@Michel:
RecruitmentMatters laat al geruime tijd zien wat er op verschillende plaatsen mis gaat bij de online recruitment inspanningen bij bedrijven. Dat heet de vinger op de zere plek leggen. Waarbij tegelijkertijd aangegeven wordt wat er zou moeten gebeuren om dat te verbeteren.
Sollicitatieklacht.nl biedt werkzoekers de mogelijkheid om ook zelf problemen te melden zodat er wat mee wordt gedaan. Collectief en anoniem of, indien de werkzoeker dit aangeeft, in direct contact met de betreffende partij.
En natuurlijk wordt niet alles gepubliceerd, tenslotte moet het om gegronde klachten gaan. En dat zal inderdaad worden uitgezocht. En niet elke individuele klacht wordt gepubliceerd; ook al wordt die klacht misschien wel met de betreffende partij opgenomen. Dat hangt namelijk ook af van de reactie van die partij en vervolgens de feedback van de werkzoeker.
Verder zal RecruitmentMatters bij publicatie van schrijnende gevallen zeker met een vinger wijzen. Met recht en reden. In het belang van werkzoekers.
En in andere gevallen zullen we een onjuiste praktijk in algemene termen beschrijven en aangeven hoe het beter zou kunnen. Zoals met regelmaat gebeurt op dit weblog. Waarmee iedereen die de schoen denkt te passen deze aan kan trekken.
En ik zou de eerste zijn om te juichen als vacaturesites, wervingssites en sites van intermediairs ieder zelf een dergelijk initiatief zou nemen. Want dan is Sollicitatieklacht overbodig. Dat is een fantastisch toekomstbeeld!
Michel Rijnders
says:Zoals ik het lees wordt dit alleen een bron voor recruitmentmatters om met de vinger te wijzen op wat er mis gaat bij bedrijven?
Waarom naast de klachten ook geen complimenten?
En wat heeft de sollicitant hieraan? Aan een wijzende vinger niet zoveel denk ik. Of een sollicitant lucht zijn hart openbaar in een forum of op een van de andere al beschikbare mogelijkheden voor sollicitatieklachten of hij/zij wil graag een klacht indienen zodat er direct wat mee gedaan wordt. Beiden worden volgens mij niet gedaan: niet alles wordt geopenbaard en ik zie recruitmentmatters ook niet persoonlijk alle klachten proberen op te lossen. Of mis ik iets?
Met deze insteek, maar dat kan ik niet goed beoordelen aangezien er verder weinig informatie gegeven wordt, kan ik mij niet voorstellen dat je dit als bedrijf promoot d.m.v. de widget. Met een beetje basis kwaliteitsgedachte bied je deze mogelijkheid zelf aan op je website en neem je de meldingen ter verbetering serieus en los je ze op. Waarom zou je een soort van tussenpersoon voor kwaliteitsverbetering inschakelen die dat ook nog eens openbaart?