Begin april kwam Forrester met het rapport Best and Worst of Career Web Sites. Waarin een droeve balans werd opgemaakt van de kwaliteit van vacature- en wervingssites in Amerika.
Op basis van de door Forrester gehanteerde Web Site Review methodologie faalde alle 12 onderzochte sites. Met een gemiddelde score van -8.8 op een range van -50 tot +50. Heel mager dus.
En er is natuurlijk geen enkele reden om te denken dat het elders in de wereld beter gesteld is met dit soort sites.
Wervingssites zijn cruciaal
En gisteren kwam Forrester met een opvolging: Are You Ready To Innovate Your Career Web Site? Waarin zij allereerst aangeeft waarom een wervingssite zo belangrijk is:
- Van de sollicitaties via vacature- en wervingssites neemt de wervingssite meer dan 50% voor haar rekening.
- Meer dan 60% van 25 – 34 jarigen en 45% van 35 – 44 jarigen gebruiken vooral het Internet voor vacature informatie
En moeten informeren
Om vervolgens enkele tips te geven op basis van een aantal best practices die bij het onderzoek naar de wervingssites zijn opgedoken:
- Geef kandidaten tools om zelfstandig te onderzoeken waar ze naar op zoek zijn en of hiermee een match met bedrijf en mogelijke vacatures kan worden gemaakt.
- Geef kandidaten inzicht in hoe een eventueel vervolgtraject gaat verlopen. Laat pratijkvoorbeelden zien, of ervaringen van medewerkers.
- Geef kandidaten een beeld van het bedrijf zodat ze een beter gevoel van de sfeer en cultuur kunnen krijgen. Een virtuele tour bijvoorbeeld.
- Het dag uit het leven van … Door van verschillende functies te laten zien hoe de dagelijkse routine eruit ziet krijgt een kandidaat een veel beter beeld van de inhoud van werkzaamheden.
En dat betekent nogal wat
Een wervingssite is een uithangbord van het bedrijf. Maar zorg er wel voor dat er geen marketing getoeter op dat bord komt te staan. Een kandidaat en het bedrijf hebben er niets aan als om mooie, maar onjuiste redenen voor elkaar wordt gekozen.
Authentieke content is de sleutel. En dat betekent in de meeste gevallen: user generated content. Dus de eigen medewerker aan het woord. In het algemeen de beste ambassadeur; en anders wel de eerlijkste. Waardoor een waarheidsgetrouw beeld van het bedrijf wordt gegeven.
En als het dan ook nog eens multimediaal (blogs, foto’s, video’s, podcasts) en interactief kan, wordt het ook nog eens een prettige ervaring voor kandidaten! En vergeet vooral niet deze content regelmatig te verversen. Want ook dit soort informatie wordt langzaam mottig. En dat ziet een kandidaat ook!
Maar zorg er dan nog eerst even voor dat de meest gemaakte fouten ook van de wervingssite zijn verdwenen. Anders heb je niets aan al die interactieve, authentieke, user generated content. Want dan is de kandidaat al lang daarvoor afgehaakt. Om de site van een concurrent te bezoeken…
Nienke Smit
says:Mooie (waardevolle) samenvatting. Wat authenciteit betreft, helemaal waar dat de promovideo’s van directieleden voor spiegelende gebouwen (waar door de weerkaatsing op glas geen mensen lijken te werken), niet goed landen bij werkzoekenden.
Wij zijn ook ervaring aan het opdoen met ‘authentiek’ videomateriaal, zoals bijvb. in deze video: de mensen van de back-office pensioenen bij Nationale-Nederlanden: https://www.pensioencarriere.nl/10vragen_aan_nationale_nederlanden.htm
Een groep die (inherent aan de functie) niet zichtbaar is op de arbeidsmarkt. En een functiegebied wat kampt met een ‘stoffig’ imago.
Wij zijn op zoek naar feedback, los van klant/geïnterviewden die vanzelfsprekend al toestemming hebben gegeven en bezoekersstatistieken. Wie wil schieten?
Marc Drees
says:@Daniel:
Forrester is niet goedkoop… Maar wel heel waardevol. Overigens, het hangt er vanaf wat je nodig hebt. De methodologie van Forrester is kosteloos te downloaden van hun site. Mogelijk dat je je alleen moet registreren.
Daniel
says:[…] methodologie faalde alle 12 onderzochte sites […]
En lekker ook, 165 euro voor een onderzoeksverslag van 7 pagina’s. Hoe kan ik op die manier deskresearch doen voor mijn opleiding ???