Ik moet eerst iets opbiechten: ik luister zelden of nooit naar mijn voicemail. Gewoon geen zin in. Ik heb het altijd al een irritante feature gevonden. En de keren dat ik wel luister hoor ik na twee woorden of het relevant is (zelden of nooit) en druk ik op delete.
Gelukkig ben ik niet alleen; en dat is een behoorlijke opluchting. Vandaag schrijft Arrington op TechCrunch namelijk: Voicemail is dead.
Zijn argumenten klinken logisch:
- It takes much longer to listen to a message than read it.
- And voicemail is usually outside of our typical workflow, making it hard to forward or reply to easily.
Wat betekent dit voor recruiters? Is het beter om geen voicemail bericht voor een kandidaat achter te laten? Of werd dat toch al amper gedaan?
Ruben @ Freep
says:Vanuit Recruitment oogpunt: Ik had een hogere respons op vm ipv email. Op een of andere manier word je toch nieuwsgierig van een vm of een gemiste oproep, een e-mail geeft meestal alles prijs en kandidaten ontvangen er te veel van. Als je teruggebeld word moet je wel iets zinnigs te melden hebben 😉 en zorgen dat je weet me wie je spreekt. Anoniem bellen is dodelijk, bel dan niet.
Bas van de Haterd
says:het wordt pas echt irritant als mensen bellen vanuit een anoniem nummer en een voicemail achterlaten. Nu is bellen vanuit een anoniem nummer hoe dan ook irritant (en respectloos), maar bij een voicemail kan ik dus niet op ’terugbellen’ klikken en aangezien mijn auto mijn mobiele kantoor is kan ik die dan dus niet terugbellen. Want in tegenstelling tot Marc leef ik wel in deze eeuw 🙂 en antwoord ik gewoon mijn voicemail, maar dan wel met een terugbelbaar nummer.
Chris Stapper
says:Een nadeel van voicemail is ook dat sommige mensen voicemail niet goed in weten te spreken. En met goed bedoel ik dan duidelijk, efficient. Die mensen zijn dan ingesteld op een levende persoon aan de andere lijn en als ze die niet krijgen, zijn ze verrast.. “Ja eh, ik belde je over een vacature, die ene, waar je voor solliciteerde, ik bedoel natuurlijk daar en daar, nou, daar is iets mee, wellicht kun je me even terugbellen… doei.. dank je wel”, of iets van die aard.
Wanneer voicemail wél goed gebruikt wordt is het wel bruikbaar. Voicemail inspreken duurt minder lang dan een sms sturen. En een sms wordt vaak als onpersoonlijk ervaren. Dan ben je misschien beter af als je voicemail inspreekt.
Marc Drees
says:@Simon:
Voicemail is sequentieel. En je moet luisteren. E-mail lezen is scannen. Je weet vrijwel direct de essentie. en het aanzienlijk minder tijd.
Ik ben al jaren een onvoorstelbare hork op het gebied van het luisteren van voicemails. Ik doe het (vrijwel) nooit. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. De mensen die mij kennen weten van deze eigenaardigheid. Mensen die mij niet willen kennen en mij te spreken willen krijgen gebruiken wel een andere manier.
Uit mijn netwerk ken ik overigens wel een hele mooie. De ingesproken boodschap die je hoorde wanneer je een voicemail wilde achterlaten was: Deze voicemail is afgesloten. Bel mijn kantoor op ….
Simon Asselbergs
says:Ach ik net zo’n stukje schrijven met de titel “email is dead”. Mensen die bakken vol email moeten lezen iedere ochtend. En dan hebben we het nog niet eens over spam en spamfilters.
Het voordeel van de telefoon is dat er echte interactie is, en dat mist iedere vorm van mail. Als mensen hun voicemail aan hebben staan, dan is het volgens mij redelijk common sense dat ze er naar luisteren. Wie dat niet doet krijgt daar vroeg of laat toch problemen mee denk ik. In geval van voicemail aan de lijn: je kunt altijd nog inspreken dat je ze later opnieuw belt, die paar seconden kosten ook weer niet zoveel.
Voicemail heeft tov email wel het voordeel dat het persoonlijker is, email mist het tactiele van stemgeluid. En wat jij als een nadeel noemt: “making it hard to forward or reply to easily” kan juist ook als voordeel worden gebruikt. Een mailtje kan zo overal liggen.
Los daarvan, ik vind het behoorlijk vermoeiend om bakken email en voicemail te moeten doorploegen, het kan ook te gek worden allemaal.