SEO (Search Engine Optimalisation) and SEA (Search Engine Advertising). Twee termen die de meeste recruiters nog steeds maar ‘vaag’ en ‘iets voor IT’ vinden. Het is niet anders dan hoog in de organische resultaten van google komen of goed scoren met een google adword. En tegenwoordig of zo belangrijk, met nu eindelijk wat cijfers om dat te onderbouwen.
Amerikaanse cijfers, dat wel. Maar weet u hoeveel werk gerelateerde zoekopdrachten er in de US gedaan worden? 124 miljoen per maand. U leest het goed: PER MAAND. Alleen al voor vacatures in de sales zijn er 2,2 miljoen zoekopdrachten, elke maand. Maar dat zijn Amerikaanse cijfers, en dat kunnen wij natuurlijk ook voor Nederland.
Dus ik kon het niet laten om even deze tool te gebruiken om ook wat Nederlandse cijfers op te vragen.
Het woord vacature is in juni 1 miljoen keer gezocht en gemiddeld 1,2 miljoen keer per maand. Het woord vacatures zelfs 1,5 miljoen keer in juni tegen 2,2 miljoen keer gemiddeld per maand.Gemiddeld zijn er per maand ongeveer 8 miljoen werk gerelateerde zoekwoorden in google! U leest het goed, ACHT MILJOEN per maand.
Als ik dan even kijk naar sales vacatures die gezocht worden kom ik boven de 500.000 zoekopdrachten per maand uit. En een bijzonder specifiek zoekwoord, denk aan b.v. php programmeur, wordt nog steeds 1.900 keer per maand gezocht. En ook de zeer gewilde java / j2ee developers zoeken nog 1.400 keer per maand in google naar een vacature.
En daarom moet elke recruiter weten wat Search Engine marketing is en zorgen dat het bedrijf dit goed op orde heeft. Niet accepteren dat ‘het niet kan’, want ‘de software ondersteund het niet’. Dan moet je op zoek naar alternatieven, of naar software die daar wel geschikt voor is of naar een geheel nieuwe wervingssite. Want acht miljoen zoekopdrachten per maand voor een nieuwe baan zou ik niet zomaar laten liggen.
Jorrit Blok
says:@Bas
“Gewoon een goed CMS gebruiken en een beetje weten hoe het werkt”
Vind ik wel een beetje een boude stelling. Sinds een jaar of twee geleden ook de grote jobboards zijn gaan optimizen is het niet meer zo heel eenvoudig om goed te ranken. Vooral niet op individuele vacatures, als ze vaker dan een paar keer voorkomen in Google. De suggestie een goed ATS te gebruiken vond ik uiteraard wél een goede 🙂
Ik zou iedereen die er serieus werk van wil maken op het hart willen drukken dat het beter gaat als je een goede specialist in de arm neemt. Je kunt zelf ook prima een hondehok in elkaar timmeren, maar een huis is toch meestal andere koek. Dat geldt hier ook.
En zoekmachine optimalisatie is vooral een kwestie van precies weten wat je wilt. Een goed idee hebben, verder denken dan alleen aan mensen die echt een baan zoeken, inhoudelijk slim met je content omgaan en dus vooral goed “mikken”. Hagel schieten is ook dodelijk, maar onnodig pijnlijk.
Jorrit Blok
says:@Tomic
ik zie het nu pas. Yep, ik kom met genoegen af en toe eens naar recruitmentmatters.nl
Thomas Bakker (Tomic)
says:@ Nienke
Wij doen natuurlijk meer dan alleen ‘iets’ in de pensioenen. Onze top 3 notering op ‘pensioen vacature’ heel mooi, maar ik wil ook hoog scoren met actuarieel rekenaar of juristen… Ook zij zoeken via google, en het leuke is om latente mensen te triggeren die gewoon voor het werk googlen.
Ik merk ook dat sec. vacature’s uitzetten tekort is, althans: de time to market is lang. Ik wil iets actievers, waarbij we vacaturebanken al afstruinen. Een google campagne lijkt me een leuke extra.
@Michel
Op dit moment adverteren we niet in google, of in andere zoekmachines. We zijn continue bezig om te kijken hoe we het best kunnen bereiken. Het adverteren in zoekmachines is bedoeld als expiriment natuurlijk.
Tomic
says:@ Nienke,
Bedankt voor je posit
Michel Rijnders
says:@Tomic: adverteren jullie alleen op Google of ook binnen andere zoekmachines?
Bas van de Haterd
says:@Nienke: ik hoor de verhalen ook, maar nooit van iemand die me kan aantonen dat het zo is. Altijd zijn het ‘via via’ verhalen over clickfraude en als iemand dan zegt: het werkt niet, ik krijg er geen conversie door is het bijna altijd wel weer makkelijk terug te herleiden naar bijvoorbeeld slechte inschrijfmodules en dergelijke.
Het inhoudnetwerk van google is volgens mij goud waard, als je het goed doet, omdat je daarmee the long tail van recruitment in kan gaan. Om sites die relevant zijn waar je nooit kennis van hebt gegeten.
Maar ook hier geldt: belangrijk is de tekst die je gebruikt (test dit, zet 10 varianten op, verander regelmatig) en de woorden waarop je inzet (het is leuk te zoeken naar algemene termen als vacature of vacatures, totaal 3,5 miljoen hits in een gemiddelde maand), maar dat is dus grootendeels waste. Je kan dan beter op twee woord combi’s gaan zitten (vacature programmeur, vacature actuaris) of zelfs op 3 (vacature programmeur utrecht, vacature actuaris leeuwarden).
Michel Rijnders
says:@Nienke: het is veelal een misverstand dat je niet zou moeten willen adverteren als je hoog in de zoekresultaten scoort. Adverteren is niet de oplossing voor een lage positionering.
@Tomic: Als klein bedrijf kan je prima op tegen de budgetgiganten. Een goede tip is in ieder geval om m.b.t. adverteren niet alleen op de werkzoekenden te richten, maar bedenk ook eens hoeveel interessante kandidaten Google voor werk gebruiken en de vacatures onder de aandacht te brengen zijn. Je (ook) richten op die doelgroep levert je vaak de positie van enige adverteerder op tegen scherpe tarieven 😉
Nienke Smit
says:@Bas, ok ik zie/herken je punt, dank je wel. Ander argument zou kunnen zijn, adverteren in het inhoudsnetwerk van Google. Daar hoor ik tegelijkertijd minder goede verhalen over (waste, clickfraude), wil iemand z’n ervaringen delen?
Bas van de Haterd
says:@Nienke: mogelijk omdat de vacature nu enkel staat op ‘pensioen vacature’ en er nog gerelateerde zoektermen zijn waarop die misschien niet naar voren komt?
Net zoals bij de software ontwikkelaar van Sogyo komen ze niet in de top 10 van bijvoorbeeld programmeur, developer, j2ee developer, etc. Volledige synoniemen voor die functie, daar zou men op moeten adverteren (in mijn optiek).
En als je het dan helemaal goed doet, pak je b.v. een 3 woord combi. Bijvoordeeld vacature pensioenen utrecht, dat is helemaal goedkoop (doet namelijk bijna niemand) en veel effectiever!
Nienke Smit
says:@Tomic, waarom wil je adverteren? Tik ‘pensioen vacature’ in bij Google en pragmagroep staat op 1 en 2, wij op 3 (en bij ‘pensioenen vacature’ is het net omgedraaid). Prima positie, beter dan de adwords, waarom zou je nog willen adverteren? Ik zou je ontwikkelaar maar uitvoerig bedanken 😉
En ik ben toch benieuwd waarom je alsnog Adwords zou willen? Op algemeen trefwoord ‘vacature’? Dan betaal je echt de hoofdprijs, ik geloof 8 of 9 euro per click, vlgns suggestie Google. Terwijl lang niet iedereen die ‘vacature’ intikt geïnteresseerd is in of geschikt is voor Pensioenen, jullie focus.
Bas van de Haterd
says:@Paul, ik zie ook niet alle, maar de meeste.
@Jorrit: goede inhoudelijke reactie *kuch*
@Tomic: juist kleine bedrijven hebben het veel makkelijker. Maar je geeft meteen het probleem aan. Je denkt in angsten, in bedreigingen, niet in kansen, in mogelijkheden.
Grote bedrijven zoeken grote aantallen en letten niet op de kleintjes. Ik ken kleine recruiters die tot wel 25% conversie halen op hun adword clicks, omdat ze het snappen. Maar die zoeken bijvoorbeeld 1 persoon voor 1 functie. Grote bedrijven denken dat je 10.000 clicks nodig hebt voor 1 hire, dus die zoeken in massa.
Als klein bedrijf ben je 1000 keer zo flexibel en kan je dus juist online, in al die niches, veel meer. Je kan veel meer teksten uittesten, en als ik één ding geleerd heb van de campagnes die ik gedaan heb voor b.v. Digitaal Werven, de teksten die je verwacht dat scoren, doen dat vaak veel minder dan de teksten waarvan je niets verwacht.
Als klein bedrijf heb je niet te maken met corporate communicatie, met mensen die overal hun plasje over moeten doen, daar kan je gewoon dingen doen zoals het moet, zonder 101 compromissen. En de budgetten: gemiddeld genomen levert 1 persoon bij elk bedrijf als het goed is (in dezelfde sector dan) evenveel op. Met nuance verschillen natuurlijk, maar die verschillen zouden niet mega mogen zijn. Dus kan je er ook behoorlijk op meebieden.
Echter, je moet er of tijd voor maken om het goed te doen of een partij voor inhuren die het kan doen voor je. Is duurder, maar wel heel nuttig vaak.
Maar dat wat betreft advertising, de organische resultaten zijn net zo belangrijk, of misschien nog belangrijker. En dat kan soms als door een goed ATS te nemen, soms is dat ook niet nodig zoals b.v. Sogyo bewijst (zoek maar eens op software ontwikkelaar in google), gewoon een goed CMS gebruiken en een beetje weten hoe het werkt.
Tomic
says:@Martijn
Dank je voor de tips. Ik wilde idd met zo’n bedrijf contact gaan opnemen. Ook zal ik jou ideeen over SEO eens doorsturen aan onze ontwikkelaar. Maargoed, wellicht is het slimmer om met een ATS te gaan werken in de toekomst, die ook aan de site is gekoppeld.
Tomic
says:[offtopic]
Hé Jorrit. Ook actief hier. (We gebruikten je ATS een tijdje bij TMG, happyobs… remember?) (Glenn Godet?, Thomas Bakker)?
Martijn
says:@Tomic:
Een paar extragratis tips voor Pragma:
Gebruik <h1> koppen voor vacaturetitels en paginatitels.
Gebruik SEF urls voor de adresbalk en de links op de pagina’s
Voorzie de ankers van title tags.
Geef iedere pagina unieke pagetitles, keywords en descriptions.
Geruik vaker de <p> tags om teksten aan te geven ipv alleen div’s en <br />.
Maak keywordrijke landingspages voor de functies waar je goed op gevonden wilt worden.
Vervang het linkermenu door een mooiere CSS oplossing ipv de behaviours in de tags.
Met een beetje open source CMS is dat allemaal prima te realiseren zonder tienduizenden euro’s uit te geven aan je SEO. Lees even wat blogs door over SEO en je bent klaar om te gaan.
De getoonde Adwords worden niet alleen geselecteerd op prijs, maar ook op relevantie van de advertentietekst, de pagina waarop de advertentie wordt getoond en de pagina waar de advertentie naar verwijst (landingspagina).
Ik denk dat als je je site optimaliseert en regelmatig van verse content voorziet, je al een behoorlijke stap verder bent voor de organische zoekresultaten. ( en die zijn volgens mij nog altijd belangrijker dat de betaalde zoekresultaten.
En wat de Adwords betreft: bel eens met een bedrijf dat daar iets meer kaas van gegeten heeft en maak duidelijke afspraken over budget en doelstellingen. Of lees er wat over en doe het zelf 🙂
Jorrit Blok
says:@all
Niets nieuws onder de zon. Zo’n 500 recruitment organisaties in nederland beschikken daar al over. Geld is niet het voornaamste issue, besef is dat wel.
Tomic
says:@ Martijn:
Hoe zit het dan met SEA? Een geoptimaliseerde website hebben ze hier wel. Maar om te bieden met keywords bij google en Yahoo, tegen beursgenoteerde bedrijven, is dat niet teveel van het goede”?”of zou je daar een extern bedrijf voor in moet huren? en een soort prijsmodel af kunnen spreken?
Martijn
says:@Tomic : Zelfs met weinig budget is een goed SEO geoptimaliseerde website mogelijk. Met een goed CMS, dat schone HTML genereert, en goed ingedeelde pagina’s is het voor een klein bedrijf met relatief weinig vacatures heel goed mogelijk om goede resultaten te behalen en zo te kunnen concurreren met de ‘grote’ spelers.
Tomic
says:Bedrijven als De Telegraaf, Adecco en Logica hebben SEA en SEO marketeers in dienst. Die partijen doen zo aggresief aan vacature marketing, dat het voor kleine spelers bijna niet haalbaar is.
Wanneer is SEA nou interessant voor een klein bedrijf <50 mw’s? Een website optimaliseren oke: dat is belangrijk, maar SEA inzetten en concurreren tegen grote namen zoals hierboven… waardevol expiriment of weggegooid geld?
Paul van Oosterhout
says:Die training doen we overigens zelf….
Paul van Oosterhout
says:@ bas: bij ons weten de recruiters van search engine marketing is en ze worden ook getraind op het zoekmachine vriendelijk schrijven. Daar halen we erg goede resultaten mee. Echter is er meer nodig dan dat alleen. techniek, acties, inzicht, marketing etc.
Het besef er in krijgen is de eerste en hele grote stap, daarna moet je ze optimaal faciliteren.