Momenteel schrijf ik samen met Tom Scholte en Huub van Zwieten een nieuw boek over online personal branding: Personal Brand.nl. In dit kader doe ik momenteel ook een serie interviews, per e-mail of face-to-face. Op verschillende weblogs worden momenteel al verschillende stukken van het boek online gepubliceerd, hier op Recruitmentmatters zal ik regelmatig een stuk publiceren dat relevant is voor recruiters. Vandaag een e-mail interview met Marloes Eshuis, recruiter bij AdLantic.
Kijk je als recruiter op het internet hoe potentiële kandidaten (mensen die gesolliciteerd hebben) zich profileren? Google je ze? En doe je dit voor al je kandidaten of slechts bepaalde (type) kandidaten?
Ja, dat begint eigenlijk al bij ontvangst van de sollicitatie. Bijvoorbeeld: welk e-mailadres gebruiken ze? (partyanimal4ever@hotmail.com roept toch bepaalde associaties op). Als ik kandidaten opzoek op Internet doe ik dit meestal via www.wieowie.nl. Hier zie je google-resultaten, maar ook hyves, linked-in etc. Dit gebruik ik vooral bij kandidaten van wie de sollicitatie niet erg serieus overkomt. (bijvoorbeeld vreemd e-mail adres, onprofessionele opmaak van CV, “msn-taal” in begeleidende brief etc)
Wat bekijk je van ze (als ze het hebben natuurlijk)?
Ik let vooral op hun linkedin profiel (komt dit overeen met CV), weblogs (wat voor type is het) en Hyves voor een foto.
En hoe weegt dit mee in het proces? Waar kijk je naar (foto’s, artikelen, etc)? En hoe maak je daar een afweging in?
Dit weegt eigenlijk pas mee in het proces op het moment dat ik rare dingen tegenkom. Bijvoorbeeld als het linked-in helemaal niet overeenkomt met CV, of dat iemand alleen maar hele wilde of vreemde foto’s op Hyves heeft staan. Maar het kan ook een positieve invloed hebben: bijvoorbeeld wanneer iemand veel artikelen of reacties op weblogs heeft geschreven en daarmee bewijst veel verstand van zaken te hebben.
Zoek je ook wel eens mensen op (online) om ze te vragen voor Adlantic te komen werken?
Nee.
En heb je nog één gouden tip voor mensen hoe ze zich online moeten profileren om bij (een bedrijfs als) Adlantic een goede indruk te maken?
Zorg ervoor dat je je professioneel opstelt: Gebruik een net e-mailadres, scherm eventueel privé foto’s op hyves af. Probeer te voorkomen dat een recruiter bij de eerste zoekactie op Google gelijk een foute privéfoto te zien krijgt. En als je een leuk weblog of iets dergelijks hebt (dat wel relevant is voor de functie binnen AdLantic), zet hem dan gerust op je CV.
Dit is een interview met een recruiter om inzicht te vergaren in hoe recruiters omgaan met online personal branding. Deze interviews zullen, naast publicatie online, ook gedeeltelijk, samengevat of in zijn geheel (afhankelijk van hoe het straks uitkomt en hoeveel het specifieke interview toevoegt) in het boek worden geplaatst. Heb je ook interesse om hier als recruiter je mening over te geven? Hoe ga jij hier mee om? Mail me dan op bas [at] vandehaterd [punt] nl.
Paul van Oosterhout
says:hahaha ik hoop het voor jullie bas!
Bas van de Haterd
says:Helemaal mee eens Paul, helemaal mee eens. Ben benieuwd of ons boek dan ook gretig aftrek zal vinden bij recruiters 🙂
Paul van Oosterhout
says:ok dan is dat duidelijk maar wilde het wel ff weten…
en ik bedacht het me om het volgende: een recruiter zou namelijk eigenlijk een ontzettend goede personal brander moeten zijn. Waarom? de kandidaat is namelijk vaak het eerste contact met het bedrijf waar de recruiter werkt. Consultants die mij hunten google ik ook. Als ik het niet goed vind wat ik zie…..generation y baby!
Bas van de Haterd
says:@Paul: inderdaad, persoonsverwarring is een groot gevaar, je weet dat ik daar ook heel erg hard tegen strijd. Nooit iets accepteren van iemand zonder dat je met 100% zekerheid weet dat dat de juiste persoon is.
En inderdaad, dat is niet waar dit interview over gaat, het gaat over personal branding. In het boek richten we ons op mensen, vandaar personal branding. Ondernemers, maar ook medewerkers. Het gaat dus niet over recruitment en in dit geval is dat deel (voor dit boek in ieder geval) niet relevant.
Paul van Oosterhout
says:Levensgevaarlijk dat wie o wie…er zijn immers meer hondjes die fiki heten maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
Het valt me wel op, wellicht door de vraagvorm van het interview, is dat ze niets zegt over hoe zij omgaat met de manier waarop kandidaten naar haar of haar werkgever kijken, dat is ook recruitment!
Daisy
says:Interessant interview! Leuk om het eens vanuit de online visie te horen!