Dit artikel is een integrale doorplaatsing van een artikel van Fee Naaijkens op Intermediair.nl
In een sollicitatiegesprek vraagt de leidinggevende naar je loonstrookje. Of je hebt na het eerstegesprek nooit meer iets van het bedrijf gehoord. Waar kun je als kandidaat je beklag doen?
Op dit moment zijn er drie mogelijkheden om je ongenoegen kenbaar te maken:
1. Forum
Op sollicitatieleed.nl leggen bezoekers situaties voor waarin zij vinden dat ze onfatsoenlijk zijn behandeld. Zo vroeg het Beatrix Fonds in Den Haag een kandidaat naar zijn etnische afkomst en kinderwens. Maar een functie omschrijving aanleveren van de openstaande vacature was voor de sollicitatiecommissie te veel gevraagd.
Ben je als sollicitant hiermee geholpen? Niet direct, maar potentiële kandidaten zullen zich wel achter de oren krabben voordat ze solliciteren bij de besproken werkgevers.
2. Bloggers
Via sollicitatieklacht.nl kun je aangeven wat er tijdens je (online) sollicitatieprocedure is misgegaan. Wat wordt er vervolgens mee gedaan?
Het weblog recruitmentmatters.nl neemt naar aanleiding van je klacht contact op met het bedrijf om verhaal te halen. Als er sprake is van een onterechte behandeling wordt daar – eventueel anoniem – over geschreven op het blog.
3. Naar de rechter
Wil je het niet laten zitten bij een klacht via een forum of blog? Er zijn verschillende instanties die je kunnen helpen bij het bepalen of je een zaak hebt of niet.
- Is er sprake van discriminatie, informeer dan bij de commissie gelijke behandeling.
- Mag een potentiele werkgever informeren naar je gezondheid of ziekteverzuim in het verleden? De commissie klachtenbehandeling aanstellingskeuring geeft antwoord.
- Daarnaast biedt de sollicitatiecode van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsbeleid en Organisatieontwikkeling (NVP) nog een overzicht van welke plichten en rechten werkgevers en kandidaten hebben of kun je zelf een klacht indienen.
Wat kon echt niet door de beugel tijdens jouw sollicitatieproces?