Onlangs is er een artikel (link naar het artikel kan ik niet meer vinden) gepubliceerd waaruit bleek dat veel werkzoekenden werving & selectiebureaus liever links laten liggen. Dit vanwege het ‘louche’ imago.
Ik voel me persoonlijk aangesproken door de inhoud omdat ik al jaren met volle overgave en plezier het vak van recruiter vervul. Het bericht op zich was geen nieuws; ik spreek regelmatig teleurgestelde en geïrriteerde kandidaten en opdrachtgevers.
De meest gehoorde klachten die ik verneem zijn:
- niets meer vernemen na een persoonlijk (intake) gesprek,
- c.v.’s die de wijde wereld in worden geblazen (met naam en toenaam),
- uiteindelijk bij een niet passende opdrachtgever aan tafel zitten of
- een gesprekspartner treffen die geen idee van wie hij tegenover zich heeft.
Maar op nummer 1 staat toch wel de recruiter die geen flauw benul heeft van het vakgebied van de kandidaat.
Helemaal onderaan staat het toezenden van een salarisaanbieding per fax aan de kandidaat zijn werkgever. Knap werk
Voor diegenen die wel de voordelen van een bureau zien, heb ik enkele tips bij de keuze. Daarbij merk ik op dat je je – net zoals bij de huisarts – actief moet opstellen. Voer in eerste instantie zelf de regie en zorg dat de spelregels duidelijk zijn of worden.
Oriënteren: welk bureau?
- Geef de voorkeur aan een gespecialiseerd (niche) bureau. Hierdoor neemt de kans toe dat de recruiter weet waarover hij praat. Ik schrijf ‘toe’, het is geen garantie. Maar telefonisch kan je al aardig fileren of je met een deskundige hebt te maken. Wees bedachtzaam op de ‘nog-nat-achter-de-oren’ recruiter.
- Check of het bureau u naar een vaste aanstelling bemiddelt of detacheert. Maak daarin uw keuze.
- Google op de naam van het bureau. Er zijn genoeg bureaus die op onafhankelijke fora of blog’s worden genoemd. Meestal zijn dit subjectieve ervaringen van (oud) kandidaten. Bedenk daarbij wel dat het subjectief is.
- Wellicht heeft u een (oud) collega of studievriend die goede ervaringen heeft?
Contact met het bureau van uw keuze
- Vraag naar de procedure. Wie doet wat?
- Ga altijd een persoonlijk gesprek aan. Kost even tijd, maar dit betaalt zich terug in de kwaliteit van de match. Bovendien verhoogt dit – als het goed is – uw vertrouwen. Bespreek de functie en het soort bedrijf dat u zoekt en uw arbeidsvoorwaarden. Vooral de arbeidsvoorwaarden kunnen namelijk later in de procedure voor onaangename verrassingen zorgen (uiteindelijk blijkt het niet inpasbaar).
- Men heeft of een concrete vacature of men gaat voor u op zoek. Het mag duidelijk zijn dat in het eerste geval de recruiter u voldoende moet kunnen informeren. In het geval van optie tweede optie luistert zijn of haar handelswijze nauw.
- Vraag of het bureau werkt met een anoniem c.v./resumé. Vraag desnoods of u het eerst kan bekijken.
- Stel als voorwaarde dat u voordat men actie onderneemt, eerst wil worden geïnformeerd over welke bedrijven op u van toepassing kunnen zijn.
- Voorkom dat men contact opneemt met een bedrijf waar u ooit als eens aan tafel heeft gezeten.
- Vraag altijd om de bevindingen van de recruiter als het gaat om afwijzingen. Je kan ervan uitgaan dat als de terugkoppeling vaag is, er iets speelt dat men liever niet uitspreekt. Vraag eerlijkheid en duidelijkheid. Een afwijzing kan zeer nuttige informatie bevatten.
Elke bureau verdient geld aan u. Dat is geen probleem, want iedereen moet leven. Er zijn bureaus die snel geld willen verdienen en uw ‘plaatsing’ het liefst gisteren hadden willen factureren. Hierdoor komt de kwaliteit onder druk te staan.
Een goed bureau weet dat een goede en doordachte plaatsing het meeste oplevert: een tevreden kandidaat, dito opdrachtgever en geld. Hierbij ligt de nadruk op de lange termijn. U heeft het naar uw zin en blijft lange tijd in dienst van uw (tevreden) nieuwe werkgever. Iedereen tevreden!
Deze posting is geschreven door gastblogger Martijn Betgem, consultant bij Adviesgroep ‘88
Kees Dekkers
says:Ik ben op zoek naar gerenomeerde (goed aangeschreven) wervings- en selectiebureau’s voor de dienstverlenende sector in Noord Brabant. Heeft er iemand goede ervaringen met bureau’s in dit vakgebied?
martijn
says:Yes, ik ben goedgekeurd!
Bas van de Haterd
says:De waardeering. Als iemand stemt middels de duimpjes is hij 100% vol. Als mensen duimpje naar benden doen wordt hij witter. Afhankelijk van de verhouding thumbs up or down is hij voller of minder vol. Nu heb je dus 100% thumbs up (hoewel je niet weet hoeveel stemmen dat zijn)
martijn
says:@ Bas, vraagje, wat houdt het rode balkje achter mijn artikel titel in?
martijn
says:@ Bas, vandaar ook:
Een goed bureau weet dat een goede en doordachte plaatsing het meeste oplevert: een tevreden kandidaat, dito opdrachtgever en geld. Hierbij ligt de nadruk op de lange termijn.
Dit heeft alles te maken met het op voorhand helder krijgen van verwachtingen van de opdrachtgever mbt de mogelijke kandidaat. Een zaak voor de recruiter om die helder te krijgen. Krijg ik dat niet, dan loop ik niet warm voor de opdracht.
Bas van de Haterd
says:@Martijn: inderdaad is het de vraag wie de zwarte piet behoort te krijgen. Vaak merk je wel dat W&S bureaus die hun werk goed doen op de hoogte zijn van de verwachtingen die bedrijven verkeerd scheppen, maar toch geen opdracht weigeren. Tja, het blijft business hè. Dat hoor ik zeer, zeer regelmatig helaas. En dan denk ik dus: terecht dat het bureau daar de zwarte piet voor krijgt.
Mijn ervaring was niet enkel door onvoorbereidheid… maar niets wat ik hier publiek moet gaan vertellen, het is lang geleden.
martijn
says:@ Bas, ja precies. Dat is ook een goede indicator en ik heb er binnen mijn praktijk voor 70-80% zicht op. Blijft wel moeilijk want dit bij de kandidaat polsen ligt lastig. Je opdrachtgever kan het idee krijgen dat je je geplaatste kandidaat weer probeert te ‘activeren’. Daarom is checken bij je opdrachtgever de beste oplossing en in veel gevallen krijg je dit soort info ook wel terug. Alleen vaker als het niet goed verloopt dan wel.
Maar vergeet niet dat een prima kandidaat ook kan vertrekken door gerommel door de werkgever zoals mooi verwachtingen scheppen die niet te verwezelijken zijn of erger nog, gewoon niet bestaan. Ook in zo’n geval kan je als intermediair de zwarte piet ontvangen. In zo’n geval is het de vraag wie z’n werk (niet) goed heeft gedaan.
Wat betreft je ervaring, een zeer bekende. Onvoorbereid zijn. Doe toch eens je huiswerk!
Bas van de Haterd
says:Weet je wat ik altijd één van de meeste interessante indicatoren vind, maar die bijna geen bureau mij ooit heeft kunnen vertellen? Hoe lang zit een kandidaat die je plaatst gemiddeld bij de klant? Dat geeft namelijk de matchingskwaliteit aan in mijn optiek.
Wel helemaal eens dat bij kleine partijen de kans op betere kennis van zaken toeneemt. Maar garantie is het zeker niet. Ik werd zelf grappig genoeg recent benaderd door een partij die mij nu van dit blog kende en in het verleden ooit gesproken had als kandidaat. Grappig genoeg is dat ongeveer de slechtste W&S ervaring die ik als kandidaat ooit gehad heb. Ik moet toegeven, hij kon me zich nog wel herinneren, dat spreekt in zijn voordeel 🙂