En dan nu iets heel anders: Generation V(irtual)

Traditioneel gebruiken we leeftijdsgroepen om (verschillen in) gedrag te omschrijven. Babyboomers, Gen X en Y zijn daarom veel gebruikte termen. Ook hier bij RecruitmentMatters.

Maar dat wil niet automatisch zeggen dat hiermee altijd recht wordt gedaan aan de werkelijkheid. Althans, volgens Gartner. Die met Generation Virtual op de proppen komt.

Inderdaad een virtuele generatie; want deze clustering loopt door alle leeftijdsgroepen:
Unlike previous generations, Generation V is not defined by age, gender, social demographic or geography, but is based on demonstrated achievement, accomplishments (merit) and an increasing preference toward the use of digital media channels to discover information, build knowledge and share insights

Adam Sarner (principal analyst bij Gartner) definieert Generation V op basis van een drietal gedragskenmerken:

  1. To use technology as a day-to-day tool to facilitate communication that is not bounded by the previous limits of geography.
  2. An overwhelming desire to participate through involvement in global communities. Key in this desire to participate is the absolute belief in the necessity and value of a two-way participation–an active involvement in the community rather than a passive consumption. Generation V expects a conversation rather than a communication.
  3. Finally, the value set of Generation V differs subtly from that of its predecessors. Its members have an overwhelming belief in a meritocratic environment: the value of collaboration, that “we” is more powerful and valuable than “me” and that sharing increases the value of something rather than diminishes or erodes it.

En dit is een verdere onderverdeling van Generation V:

Four levels of Community Engagement

Voor marketeers en online recruitment heeft deze indeling natuurlijk conequenties. Maar welke dit zijn

Geef een reactie

4 Comments
  • Guido Stek
    says:

    @Marc,
    Naar mijn mening en die van websters dictionary is Generatie tijdbepalend. Virtueel of niet, het blijft gaan om de fysieke mensen en die zijn nog altijd tijdig. 
    Generatie V bestaat in mijn ogen dus niet, het is niet anders dan een doelgroep die zich uitstrekt over meerdere leeftijden.

    Een dwarsdoorsnede met een aantal gemeenschappelijk kenmerken die een eenheid vormt, noem ik een doelgroep. Virtueel of niet, het blijft gaan om kenmerken van de doelgroep die markteers en recruiters graag willen weten om op in te spelen. Virtueel is dus eigenlijk ook echt, de kandidaat/klant heeft online echter een andere gedraging dan zijn “normale” off line leven. Dit onderzoek had ons meer kunnen vertellen over het virtuele leven, maar ik zie nog geen extra informatie.

    Het vertelt me eigenlijk alleen maar dat ruim 80% nog web 1.0 is.

  • Marc Drees
    says:

    @Guido,
    Ze herdefinieren het woord generatie natuurlijk niet. Generation Virtual is dus een virtuele generatie en geen echte. Maar deze dwarsdoorsnede heeft een aantal kenmerken gemeenschappelijk die ze tot een ‘eenheid’ maakt.

    Het is zeker iets van hoe verkoop ik een onderzoek; met name in de ‘strijd’ met Forrester, die traditioneel sterker in het marketing segment zit dan Gartner.

  • Guido Stek
    says:

    Grappig dat Gartner zich waagt aan het herdefineren van het woord ‘Generatie’.  https://dictionary.reference.com/browse/generation

    Dit is dus geen generatie maar een diepere segmentatie van de doelgroep met hoge interesse in nieuwe technologische mogelijkheden.  Lurkers zijn al langer bekend, maar dan onder de naam ‘leechers”‘.

    Dit klinkt mij in de oren als hoe verkoop ik mijn onderzoek of hoe schrijf ik een te aantrekkelijk persbericht.

  • Chris Stapper
    says:

    Ik denk dat ik ook een boek ga schrijven. Ik noem het: generatie comic en het beschrijft in welke mate de soort comics die je leest een voorspeller is voor arbeidsrelevante eigenschappen en wat de verdeling creators en lurkers is tussen gewone en webcomics.

    Out in 2009!