What’s hot? What’s not: Vertical search engines!

Enkele maanden geleden beschreef ik een aantal do’s en don’t’s van vertical search engines. In een poging om alsnog enige waarde aan dit minder prettig fenomeen te ontlenen.

Maar het lijkt erop dat het window of opportunity is gepasseerd voor vertical search engines. Dat is althans de boodschap in een artikel op Cheezhead.

Joel Cheesman schetst in dit artikel een aantal redenen waarom oudgedienden als Indeed en Simply Hired verweesd achter lijken te blijven. En dat geeft een aardig beeld van de toekomst, of het mogelijk gebrek ervan, van vertical search engines:

  1. Het is gratis. Nou ja, niet helemaal. Maar de omzet is natuurlijk geen vetpot. En door de concurrentie van vertical search engines zal het maken van omzet niet makkelijker maken.
  2. Geen unieke technologie. Vertical search engines hebben niets wat onvervreemdbaar van henzelf is of niet eenvoudig en snel nagemaakt kan worden.
  3. Niet langer hot. Met de komst van ‘all things social media‘ zijn verticals yesterday’s news.

Joel noemt nog twee andere argumenten, maar die zijn mijns inziens minder relevant. De boodschap is duidelijk.

Het lijkt erop dat er weinig tot geen toekomst in vertical search engines zit. Wat overigens in zichzelf weer niet bijzonder is.

Geef een reactie

5 Comments
  • Cees
    says:

    @Marc,
    Ik ben het helemaal met je eens dat zo’n site pas waarde heeft bij grote aantallen vacatures(allemaal hoef niet) en bekendheid onder bezoekers. Wat mij is opgevalen bij het maken van de site en het feedback vragen erop, is dat het concept van de Vertical search engine:
    a) Vrij onbekend is onder werkzoekenden.
    b) Dat de reacties op een dergelijk concept overwegend positief zijn.

    Ik blijf derhalve van mening dat indien een site goed gepromoot wordt deze zeker kan helpen bij het zoeken naar een baan.

    Mvg,

    Cees

  • Marc Drees
    says:

    @Cees:
    Een vertical search engine is natuurlijk alleen waardevol als het daadwerkelijk alle vacatures voert. En zeer breed bekend is, bij werkzoekers wel te verstaan.

    Er is geen gratis toegankelijke vertical search engine die het eerste (ook maar bij benadering) bereikt. De enige engine die aan het laatste voldoet is Google.
    Daarmee zijn vertical search engines volstrekt overbodig. En dat lijkt nu ook de investeringsgemeenschap eindelijk te beseffen. En dat is een goede zaak.

    Tenslotte maken vertical search engines het leven voor werkzoekers niet eenvoudiger. De weg naar een vacature is meestal langer, als je al in staat bent om de juiste vacature te vinden.

    Als hobby is het leuk; of je er waardevolle dienst mee levert? Zeer twijfelachtig.

  • Cees
    says:

    Toevallig heb ik net een vertical search engine gemaakt. Helaas zitten er wel een paar doodzonden in die je noemt, maar goed er wordt aan gewerkt. Ik denk wel dat jouw mening niet vanuit een werkzoekend perspectief is en dat dergelijke sites grote meerwaarde hebben.

    Als iemand op een site als monster naar vacatures zoekt komen alleen degene naar voren van bedrijven die monster hebben betaald. Als werkzoekende interesseert dat mij niets, ik wil relevante vacatures ongeacht op welke site het staat.

    Dat ik er niet rijk mee ga worden maakt me niet zoveel uit. Ik zie het als een leuk hobbieproject die een waardevolle dienst kan leveren