Bijna twee maanden geleden heb ik een tweetal sites bezocht die het best omschreven kunnen worden als gereedschapskisten voor recruiters: ToolsforRecruiters en RecruitmentToolbox.
En bij dat bezoek (b)leken beide sites nog in een soort alfa stadium te verkeren. Omdat het komkommertijd is heb ik daarom beide sites nogmaals met een bezoekje vereerd. Om eens te kijken of er nu wel sprake is van echte sites.
Het principe van een toolbox
Het idee van een toolbox voor recruiter is in principe uitstekend. Recruiters hebben geen zin in, geen tijd en geen affiniteit met techniek. Dus hoe makkelijker de keuze wordt gemaakt voor technische componenten ter ondersteuning van het recruitmentproces, hoe beter recruiters het zullen vinden. En terecht.
Waarbij wel even aangetekend dient te worden dat de recruiter dan niet wordt opgezadeld met het aan elkaar plakken van de componenten. Want dan zitten recruiters nog met de gebakken peren.
Nou, dat is dus een beetje het perspectief van waaruit ik beide sites zal bekijken. En laat ik maar gewoon eerst met het negatieve nieuws beginnen.
ToolsforRecruiters: helemaal niets
Er is helemaal niets veranderd aan deze site sinds mijn vorige bezoek. Dit is een statische web pagina met een aantal plaatjes en links. Da’s alles. Opgezet door Carerix, zoals ik al eerder kon melden. Hier heb ik als recruiter helemaal niets aan.
RecruitmentToolbox: dat gaat er op lijken
Gelukkig, dat ziet er al heel anders uit dan de vorige keer. Alles werkt op de homepage:
Pluspunten
Dit is is een werkende site met een concept dat heel aardig wordt gevisualiseerd met een soort interactief ‘boter-kaas-en-eieren’ spel:
Ik kan een keuze maken uit drie doelen (goede kandidaten, sneller werven, lagere wervingskosten).
En afhankelijk van mijn rol (corporate recruiter of 3rd party recruiter of uitzendbureau) komt RecruitmentToolbox met een advies voor de tools die ingezet kunnen worden:
Waarbij een plan van aanpak wordt geboden op basis van het gekozen rol en doel en daarnaast worden een aantal tools genoemd die voor het realiseren van dat doel kunnen worden ingezet.
Als ik op zo’n tool klik krijg ik meer informatie; kan ik een demo aanvragen, mij laten terugbellen of direct naar de website van de leverancier van het tool gaan.
Een heel leuk concept. Gemak dient de mens en dat wordt hier geboden. Maar heeft de recruiter hier nou wat aan? Ja en nee. Het spijt me voor dit den Uyliaanse antwoord, maar er zitten daadwerkelijk twee kanten aan.
Voor een startende recruiter is het mijns inziens een uitstekende mogelijkheid om kennis te maken met een aantal typen tools die het leven aangenamer kunnne maken. Dat is dus de Ja.
Gebreken
Maar RecruitmentToolbox heeft in mijn optiek twee grote tekortkomingen:
- Per type tool is er slechts één aanbiederaanwezig op RecruitmentToolbox. En dat is natuurlijk weinig realistisch. Zoals oplettende lezertjes weten zijn er alleen al in Nederland 5 (of 4) online referral services en 4 (of 5) multiposting services. En op RecruitmentToolbox figureert er slechts één van elke soort.
- De enige orientatie is op individuele tools. Er wordt geen melding gemaakt van een ‘integratie service’ waardoor recruiters alle zorg uit handen wordt genomen.
En deze twee tekortkomingen zorgen ervoor dat RecruitmentToolbox haar belofte: een slim pakket aan diensten op maat voor jou niet waarmaakt. En dat is minder aantrekkelijk nieuws voor recruiters.
Conclusie
Sinds begin juli heeft ToolsforRecruiters geen millimeter vooruitgang geboekt en heeft RecruitmentToolbox zich enorm verbeterd.
De laatste is een goed opgezette site, met veel informatie voor (beginnende) recruiters. Het gaat echter mank als recruiters meerdere aanbieders voor een tool zouden willen zien of een pakket aan tools kant-en-klaar zouden willen afnemen.
Wil RecruitmentToolbox haar belofte waar maken dan dienen er meer aanbieders per tool te komen en moet zij over de verschillende tools heen integratiediensten bieden.
Paul van Oosterhout
says:@ Marc,
Ik had hem al eens naar Bas gestuurd en wilde hem nog naar jou sturen idd…Hij is echt geweldig niet?
Ben overigens blij dat je ingrijpt. All the effort of research gaat anders verloren….
William
says:Wat zielig deze vorm van communiceren met elkaar. Goed voorbeeld voor de branche. Overigens heb ik vandaag gelezen op deze site dat hij is gemaakt door mensen die willen kijken vanuit de werknemer!! Welke werknemer heeft hier baat bij?
Marc Drees
says:@Paul:
Je hebt mijn bewegende foto gevonden!
Paul van oosterhout
says:https://www.youtube.com/watch?v=lhmjnYKlVnM
Nienke Smit
says:@Kaan, even inhoudelijk, ik vind de site zeer strak vormgegeven en het dient zeker een doel, maar in mijn beleving vooral in het kader van ‘one-stop-shopping’ voor een set A-merken. Voor het gemak, wat een legitieme reden is.
De door jou genoemde doelstelling: ‘Soms zie je door de bomen het bos niet meer in producten en diensten voor recruiters. Daar schept dit nieuwe initiatief duidelijkheid in.’ is niet helemaal waar. Het schept slechts duidelijkheid over een kleine selectie. En dus blijft Marc’s conclusie overeind, als je een baken wilt zijn, duidelijkheid wilt scheppen moet je je aanbod verbreden en je reviews. Dit is een omzetgenerator voor jezelf en jullie partners, daar is overigens ook niks mis mee en ook jullie doelstelling gezien je eigen persbericht over beëindiging van de samenwerking met Vonq:
Ondanks de korte samenwerking hebben de Recruitment Toolbox en VONQ besloten de samenwerking stop te zetten. Reden is dat de verkoop nog niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd.
Michel Rijnders
says:@Marc: Amen
Marc Drees
says:@Bas en Kaan,
Heren, volgens mij is er sprake van een sterke negatieve chemie tussen jullie twee.
Het lijkt me daarom verstandig om in de toekomst commentaar op elkaars reacties te vermijden tenzij het om inhoudelijk commentaar gaat in relatie tot het onderwerp van de blog .
Ik ben ervan overtuigd dat jullie daarmee niet alleen jezelf een dienst bewijzen maar daarmee ook de lezers van dit blog.
Bij voorbaat dank.
Bas van de Haterd
says:Kaan, ik kan me goed indenken dat je hoopt dat ik niet meer reageer op je en normaal had ik dat ook niet meer gedaan, maar omdat je wederom geen greintje fatsoen kan tonen en er een persoonlijke aanval van moet maken reageer ik toch even.
Je geeft in ieder geval je ware aard weer. Je reageert op Marc’s post. Ik stel je een eenvoudige vraag op je reactie. Als je daar niet tegen kan, moet je niet reageren op weblogs. Dat je meteen gelooft dat ik alleen negatief over je kan zijn, daar kan ik niets aan doen, als je gewoon het fatsoen had gehad mijn vraag te beantwoorden in plaats van mijn karakter weer aan te vallen was er niets aan de hand geweest. Maar je gelooft dat ik je ‘enkel en alleen negatief bekritiseer’, dus dat doe je niet.
Wederom stel ik netjes een vraag, die je weigert te beantwoorden anders dan met een persoonlijke aanval op mijn karakter. Ik vroeg je de laatste keer of je zou willen proberen inhoudelijk te reageren, maar dat weiger je.
Ik ben niet enkel negatief en er staan meer dan genoeg postings op Recruitmentmatters die dat bewijzen. Ik ben kritisch en ik stel vragen, die je keer op keer weigert te beantwoorden.
Dan kan je twee dingen doen. Steeds opnieuw mij aan proberen te vallen, zoals je doet. Of gewoon antwoord geven en iets doen met de kritiek die je krijgt en het zien als gratis advies. Ik hoop oprecht dat je de komende tijd iets inhoudelijker gaat reageren en ophoud met enkel aanvallen te doen met ongefundeerde onzin. Dat zou dit blog weer een stuk leuker maken.
Kaan Anit
says:Beste Bas,
Ten eerste hoef ik geen advies van jou, ten tweede zal ik advies pas accepteren als ik het gevoel heb dat je het meent.
Dat heb ik niet en dat is ook niet zo raar. Je geeft mij immers altijd negatieve kritiek en ik kan toch echt nergens lezen dat kritiek geven eens vereiste is voor een blogger.
Dus zolang je mij enkel en alleen negatief bekritiseerd kun je dit van mij verwachten. Jij speelt het ook op de man, je probeert het alleen met woorden steeds te verpakken.
Kijk maar eens naar het stuk waar je mij zogenaamd in adviseerd: Ik neem de tijd om Marc een antwoord te geven en jij bent er weer als de kippen bij om maar weer kritiek te geven:
(en dit is een oprecht bedoeld advies), als je serieus advies wil geven, hoe kan je dan op voorhand kiezen voor één tool?
Heb jij ooit een tool gebruikt langer dan 1 log in?
Ik wens je een fijne avond en hoop oprecht dat je je aan je woord houdt.
Kaan
Gordon Lokenberg
says:Een van de Recruitment technieken van deze tijd zijn het goed gebruik maken van wat er op blogs en forums wordt geschreven. Ten voordele van jou als recruiter, of het hier nu gaat om personal branding of employer branding.
Zie bijvoorbeeld dit op MF begin 2007.
Maar het blijft lastig🙁
@marc ten gunste van kennisdeling door beide sites, heb je hen ook van jouw bevindingen op de hoogte gesteld:)
Bas van de Haterd
says:Kaan, volgens mij heb ik niet meer gereageerd op je in de post waarin ik dat gezegd heb. Maar als je het nodig vind me te blijven beledigen zonder verdere inhoudelijke argumentatie bewijs je jezelf volgens mij geen dienst.
Ik begon mijn stuk met oprecht bedoeld advies, maar je moet meteen weer persoonlijk gaan schoppen. Inhoud is duidelijk een rekbaar begrip, want ik stel je gewoon vragen en antwoord geef je niet. Ik vraag je of je al deze producten getest hebt en waarom je dan je testresultaten niet weergeeft. Ik vraag je waarom je van te voren een keuze maakt voor één leverancier zonder dat je de klantwens al kent. Wederom is je enige antwoord een persoonlijke schop.
Vervolgens reageerde ik hier niet mee (Gordon wel) en begin je weer tegen me. En mocht je het niet opgevallen zijn, ik val hier niet persoonlijk tegen je uit. Iets dat heel makkelijk is, zeker gezien je laatste opmerking van schoenmaker blijf bij je leest. Maar dat doe ik niet. Heb nu ook gewoon het fatsoen dan inhoudelijk te reageren op een vraag. Maar je hebt gelijk, ik verspil wederom energie aan je, dat moet ik niet doen.
Kaan Anit
says:Beste Bas,
Wanneer is het laatste woord nu dan gezegd? Je zegt dit nu al 3 keer.
Wat geef jij nu uberhaupt inhoudelijk weer en op basis van welke ervaring? Schoenmaker, of in jouw geval bemoeial, blijf bij je leest…
Welterusten.
Kaan
Kaan Anit
says:Beste Gordon,
Ik bedoel natuurlijk Connexys, mijn excuses.
En over Open Recruitment Innovation Day, ik ben hier niet voor uitgenodigd, zou er wel meer over willen weten.
Kaan
Gordon Lokenberg
says:He wat leuk te lezen
@bvdh heeft er een concurrent bij in @knnit?
Vraag: Komt Kaan Anit ook naar Open Recruitment Innovation Day?
Opmerking: Koffie doet de mens goed.
ps is Connexus een nwe speler op de markt?
Bas van de Haterd
says:@Kaan: zou je voortaan de tijd willen nemen mijn postings en reacties te lezen? Ik zeg namelijk niet dat er slechte tools zijn. Ik zeg dat elke tool goede en slechte dingen heeft. En als jij dingen niet slecht zou vinden, zou je ook nooit de beste tool kunnen kiezen (dat is namelijk inherent aan elkaar). Daarom zeg ik: deel je overwegingen, wat wat goed en minder goed aan elk van de tools. Maar als ik het nu lees ben je in gesprek geweest, heb je ze niet getest?
Maar goed, je opmerking: “Zonder dat je echt weet wat de voordelen kunnen zijn, kijk je weer naar de nadelen en geef je maar weer kritiek.” geeft aan dat je weer niet in staat bent om een inhoudelijk argument te voeren en meteen weer op de man je gal moet gaan spuien. Dus laat maar zitten, ik verspil geen energie meer aan je.
Kaan Anit
says:Beste Bas,
Anders dan jij, geef ik niet aan wat er allemaal slecht is, welke tools slecht zijn, ik geef aan welke ik goed vind. Welke ik de beste vind. Dat is mijn mening, Op basis van ervaring. die mag ik dan toch delen????
‘Wij zijn de afgelopen maanden veelvuldig in gesprek geweest met mensen en bedrijven met geweldige ideeën, met geweldige oplossingen. De Recruitment Toolbox heeft momenteel verschillende partners voor verschillende oplossingen. We zijn dan ook zeer verheugd om je te assisteren met jouw recruitmentbehoefte’
Anyway…. Graag wil ik je, net als Marc, uitnodigen om er eens offline hierover te spreken zodat je daarna (naar mijn mening) beter onderbouwd je mening kan geven. Zonder dat je echt weet wat de voordelen kunnen zijn, kijk je weer naar de nadelen en geef je maar weer kritiek.
Marc komt de 17de bij nos op kantoor langs, misschien een idee voor jou en mij om eens af te spreken? Ik hoor graag van je.
Een fijne avond.
Kaan
Bas van de Haterd
says:Beste Kaan (en dit is een oprecht bedoeld advies), als je serieus advies wil geven, hoe kan je dan op voorhand kiezen voor één tool? En sinds wanneer is de marktleider de beste tool? Dat is wel een heel dicht en kort door de bocht redenatie (die in 90% van de gevallen mank gaat, de marktleider is namelijk zelden de beste keus).
Maar als je alle tools zo uitgebreid getest hebt, waarom dan niet per tool een voor- en nadelen plaatje? Otys is goed in A, B en C, maar slecht in D en E. Careerix is weer goed in F, G en H, maar niet in… etc.
Want je maakt nu een keuze voordat je weet wat de wens van de klant is. Je zegt dat je dit adviseert, maar het komt nergens voor op de site. Als je deze hebt bekeken, gebruikt en geëvalueerd (dat is wat je hier stelt) waarom deel je die kennis dan niet. Dat geeft je toegevoegde waarde én autoriteit.
Kaan Anit
says:Beste Marc,
Dank je voor je op- en aanmerkingen. Ik ben blij dat je het een goede vooruitgang vindt.
Met betrekking tot de functionaliteiten voor recruiters, deze zijn zoals je aangeeft al goed maar zullen in de (nabije) toekomst zelfs beter worden.
Wat betreft de tekortkomingen, op punt 1 het volgende:
Om recruiters te helpen hebben we een shortlist gemaakt.
We kennen alle tools aangezien we ze zelf gebruiken en kunnen dus uit eigen ervaring spreken.
Wij vinden dat deze tools 1 voor 1 marktleider zijn op hun gebied en kennen de voordelen.
Bijvoorbeeld Knollenstein: We weten dat Ingoedebanen en Broadbean er zijn, maar hebben gekozen voor Knollenstein aangezien ze het grootste marktaandeel hebben in Nederland, een goede track record hebben. Ik heb zelf met Peter van Ingoedebanen gesproken en ook met Dan van Broadbean. Uiteindelijk is onze keuze voor Nederland (want daar opereert de Recruitment Toolbox) gevallen op Knollenstein.
Neemt niet weg dat we ook klanten adviseren om naar Ingoedebanen te kijken of Broadbean zou dit relevant zijn.
Voorbeeld 2: We kennen OTYS uit eigen ervaring. We hebben ook gekeken naar Careerix, PeopleXS, Tangram en Connexus en hebben wederom gekozen voor de marktleider. Neemt niet weg dat we bijvoorbeeld Connexus aanbevelen, of Netive, zou dit beter passen op de wens van de klant.
Voorbeeld 3: Zubka. We hebben gekeken naar Spotajob in de tijd bij de Pers, gesproken met Wegener. Uiteindelijk gekozen voor Zubka omdat we vinden dat zij marktleider zijn op dit gebied weer.
Voordelen voor de klant is dat je met OTYS wel een integratiedienst kan afnemen: Knollenstein is gekoppeld, Zubka ook, wat ook geldt voor weer een andere partner als Videoboard.
Al met al hoop ik dat het laatste stuk ook je tweede opmerking beantwoord en dat we wel een ‘integratie service’ kunnen bieden.
Om je maar een beeld te geven: Sinds 30 juni, de lancering van de Recruitment Toolbox, hebben we verschillende bedrijven al geassisteerd met wat we trachten te bereiken:
De juiste tools om gericht, snel en kostenefficiënt je kandidaten vinden. We hebben ze in contact gebracht met de partners van de Recruitment Toolbox en de klant heeft hier een voordeel van. Ze geven aan dat het ze tijd bespaart, helpt om de kandidaten wel te vinden en dit terwijl het ze niets extra kost. Als laatste, ze krijgen een hoop informatie waar ze blij mee zijn.
Onder deze relaties (in minder dan 7 weken, in komkommertijd) zitten Corporate Recruiters als Corus, Nuon, Funda, Grant Thornton en Boer & Croon. Maar ook buro’s als MBA, Huxley, DPA en Netlijn. Niet de allerminste dus.
We willen dus helpen waar nodig. As a reminder:
“Op gebied van recruitmentburo’s, jobboards, (online) media kanalen, social networks en zelfs je intranet of referrals. Soms zie je door de bomen het bos niet meer in producten en diensten voor recruiters. Daar schept dit nieuwe initiatief duidelijkheid in.”
Dat is onze doelstelling.
Dank.
Kaan