Serious gaming gaat een rol spelen in (online) recruitment, zoveel is duidelijk. In welke mate, wanneer en op welke wijze? Da’s minder duidelijk.
Morgen heb ik een gesprek met een analist van Forrester over dit onderwerp. Een gesprek waarin ik vragen stel en de analist hopelijk de juiste antwoorden geeft. Ah, een interview dus? Ja, eigenlijk wel.
En vanwege dat interview heb ik een korte oproep:
Heb je (brandende) vragen over serious gaming, stel ze dan als reactie op deze posting
Bas van de Haterd
says:Paar vragen: wat zijn de beste (internationale) voorbeelden van serious games op het gebied van recruitment?
Is het noodzaak om de games te segmenteren naar type medewerker (dus een heel andere game voor IT’ers dan voor marketeers die je wil binnen halen)? Of kan het in één game?
Zijn games, net als virals, vooral goed om veel meer rendement op bijvoorbeeld je advertenties te halen? Of werken ze ook als stad alone instrument?
Marc Drees
says:@Martijn:
Helemaal goed, gaan allemaal mee!
Marc Drees
says:@Gijs:
Niet op voorhand zo negatief! We gaan ons best doen
gijs bos
says:– In hoeverre moet er een relatie zijn tussen de game en het product van het bedrijf? (dus kan alleen automaker een autoracespel sponsoren, of kan Red Bull het ook)
– Wat is de ROI op game AMC? (als in: hoeveel investeren om 1 persoon aan te nemen)
– Optimaliseer je de ROI door zelf een spel te (laten) maken, of moet je een (bekend) spel sponsoren?
– Wat is de impact op de ROI door actief mee te doen in de game (je moet een blikje Pepsi Cola pakken, om weer 100% health te krijgen) of is het gewoon good ol’ display advertising tijdens de game of tijdens het laden van de game?
– Zijn er experimenten geweest met segmentatie van advertenties op basis van de scores/gedrag van een speler?
– welk type game (FPS, role play, casual gaming etc.) wordt het meest gebruikt voor online recruitment)?
Veel vragen, en ik ben bang dat er weinig antwoorden zullen komen. Wordt nog minstens 5 jaar wachten tot er meer dan een handvol succesvolle mainstreem cases zijn (en dan telt America’s army niet meer mee)
Martijn Reintjes
says:een paar vraagjes:
– is er data in welke fase van het recruitmenttraject games het beste ingezet kunnen worden ( zoeken naar kanidaten / selectie / etc. )
– zijn er bepaalde gamesoorten/genres die meer geschikt zijn voor in een recruitmenttraject?
– verschillen de gamesoorten/genres die het beste ingezet kunnen worden nog per doelgroep? Zo ja, hoe?
ik ben benieuwd naar de uitkomsten van het interview!
Marc Drees
says:@Darre:
Maar de vraag is duidelijk! en wordt dus meegenomen.
Dank!
Darre Piebesma
says:Vraag: voor wat voor doelgroep(en) ziet men gaming vooral als nuttig instrument? Ik vraag dit, omdat er rondom gaming altijd een hoop gedoe is over wat nu eigenlijk gaming is en voor wie het bestemd is (consolegaming, waar vooral kids/mannen in geïnteresseerd zijn of online “spelletjes”, zoals de site van Zylom of RealGames zoals het nu heet, die vooral door vrouwen worden gespeeld). En de meeste serious games hebben het niveau van “spelletjes” (uitzonderingen daargelaten), dus als je denkt dat gaming aanlsuit bij b.v. een IT-er en je probeert dat met een “spelletje”, kun je de plank dus behoorlijk misslaan….. Veel uitleg voor een simpele vraag!