Sociale media bestaan uit podcasts, online video, games user-generated content, RSS, sociale netwerken, widgets en blogs. En bedrijven willen zichzelf of hun producten natuurlijk via al deze tools promoten.
Die behoefte is overigens sinds het afgelopen jaar enorm toegenomen; volgens Forrester. Waarbij online video ondertussen al redelijk mainstream is geworden (meer dan 66% van de ondervraagde marketeers zegt via online video te adverteren). En game marketing nog maar in de kinderschoenen staat.
Maar wat willen die marketeers nou eigenlijk via die nieuwe, interactieve kanalen bereiken? Hoewel dat een beetje varieert per kanaal zijn er 4 doelen die er overduidelijk bovenuit springen:
- Engage customers
- Increase brand awareness
- Drive website visits
- Build loyalty
Maar die nieuwe kanalen zorgen ook voor allerlei uitdagingen en zorgen; bij de marketeers wel te verstaan. En dit zijn de top 5 uitdagingen bij het inzetten van sociale netwerken en blogging:
Sociale netwerken
Blogging
Wel aardig om te zien dat in beide gevallen de inspanning als het belangrijkste obstakel wordt gezien. Zijn marketeers van nature lui, of willen ze graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
En natuurlijk, in beide gevallen het meten van de resultaten. Tenslotte gaat het hier om corporates; en hoewel de kosten voor de baat uitgaan willen ze zo snel mogelijk weten of deze nieuwe kanalen ook enig rendement hebben. Way to go!
Maar wat mij het meest opviel is dat het probleem Identifying employees with a desire to blog slechts op de 4e plaats staat. Dat staat toch redelijk haaks op mijn ervaringen. Want dit is volgens mij het grootste probleem waar bedrijven mee geconfronteerd worden als ze eenmaal de intentie hebben uitgesproken om te gaan bloggen.
Guido Stek
says:Waarschijnlijk vergeten veel mensen de toewijding van medewerkers in te zetten omdat ze zelf de controle willen houden. Ik zet liever mensen in die het werk zelf doen of die het product zelf maken, dan heb je pas toewijding. Die kan een marketeer of recruiter slechts verwoorden, niet laten ervaren.
Bas van de Haterd
says:Tijd is inderdaad de issue, heeft vooral te maken met het oude advertentie syndroom. Daar maakte je iets en kon je verder. Dit is een constante.
Het is hetzelfde als recruiters die geen tijd hebben om Linkedin af te struinen, zeggen ze. Vroeger zette je een advertentie en liepen de sollicitaties binnen. Als je daar je processen op hebt ingericht is het lastig om tijd anders in te delen. Noodzakelijk, maar lastig.
Chris Stapper
says:Misschien komt dat laatste doordat veel bedrijven blijven hangen in een Shakesperiaans ’to blog or not to blog’ is the question that will bother us from now on?