Vertel Jan en Alleman niet van je waanzinnige ideeën. Een uitvinding moet nieuw zijn als je een octrooi aanvraagt. De meesten raken ‘m kwijt bij feesten en partijen, waar ze opscheppen over hun geniale hersenspinsels.
Octrooi
Een octrooi aanvragen in Nederland kost je al gauw tussen de vier- en achtduizend euro. Wil je je uitvinding in heel Europa claimen, reken dan op een bedrag tussen de vijf- en tienduizend euro.
Gouden greep
De Vereniging voor Uitvinders (NOVU) ziet steeds meer mensen langskomen met ideeën over websites of internetdiensten. Die kosten wat minder, vooral omdat de risico’s laag zijn. Een goede domeinnaam kan al een gouden greep zijn. Internetdiensten kunnen heel succesvol zijn. En anders bouw je je website vol met advertenties.
Mensen zijn vaak wat huiverig voor internet. Ze denken dat je door de openheid niet je eigendom kunt beschermen. Maar met het claimen van een domeinnaam claim je eigenlijk al je content.
Mix
Ik heb nog wel een idee of twee voor online magazines. Maar voor ik een octrooi aan kan vragen moet ik eerst flink gaan werken. Of er niet mee zitten als mensen me kopiëren.
Floor Drees
says:Het staat wel grappig. Het viel me op.
Chris Stapper
says:Ow ehm… een overblijfsel van mn computerspelletjes tijdperk denk ik. Staat niet mooi?
Floor Drees
says:@Jolande
Dank!
@Marc
Crowdsourcing is dan weer iets anders. Daar komt morgen (of was het overmorgen?) een blogje over.
@Chris
Wat heb jij met ‘k’ opeens?
Jolande de Ruyter
says:@ floor
Misschien is dit een tip voor je?
Ik heb hier informatie opgevraagd maar ben er verder nog niet aan toe gekomen:
https://www.octrooiexpert.helpt.nl/
succes,
Marc Drees
says:Voor zuiver kennisintensieve innovaties is het delen van het idee een uitstekende manier om zowel buzz te ontwikkelen als suggesties ter verbetering te ontvangen. Kijk bijvoorbeeld wat Frankwatching doet ter voorbereiding op hun nieuwe versie.
Voor kapitaalintensieve innovaties denk ik dat een octrooi/patent een zeer waardevol en noodzakelijk onderdeel is en zeker niet iets antieks. Hier is de bescherming van de investering met het oog op toekomstige commerciele uitbating een volstrekt logische stap. En daarvoor zijn octrooien en patenten meer dan noodzakelijk
Crowdsourcing is leuk en waardevol, maar alleen onder specifieke omstandigheden
Chris Stapper
says:En om deze reden hou ik zo van RM: meteen the ideavirus gedownload.
Zonder het boek te lezen:
Ik denk dat het vooral belangrijk is om je idee goed uit te werken. Alles dat digitaal is kan tot op zekere hoogte worden gekopieerd. Desnoods met een paar kleine wijzigingen/verbeteringen. En dan overleeft het idee dat het beste wordt uitgewerkt.
Dus in plaats van 10k te besteden aan een octrooi lijkt het met interessanter om 10k te steken in een optimale E-zine.
Wat ik een erg mooi idee vond van Huub van Zwieren was: als je een droom hebt, vertel mensen er over! Goed, dat ging over een droombaan, maar als je een website wilt starten en je vindt geïnteresseerden die feedback willen leveren en je willen helpen de site groot/goed te maken, dan ben je weer een stap verder.
Bas van de Haterd
says:Floor, lees het boek ’the ideavirus’ eens van Seth Godin. Ook gratis te downloaden. Octrooien? Patenten? Allemaal uit een ver verleden. Deel je idee met zoveel mogelijk mensen, laat het idee als een virus verspreiden, en je verdiend er veel meer aan.
Marc Drees
says:@Floor:
Wat krijgen we nou? Ga je ineens je ziel aan de duivel verkopen? Van print naar Ezines?
Of wordt je gewoon ouder en verstandiger…