In de recente serie over automatische e-mail responses op een online sollicitatie heb ik onder meer het belang van een herkenbaar e-mail adres van de afzender en een duidelijke titel van de e-mail betoogd. En vandaag krijg ik kwantitatieve ondersteuning, via een onderzoek van Forrester.
In dit onderzoek is gekeken naar de motivaties van ontvangers om een e-mail te openen. Dit vanuit het perspectief van e-mail marketing. Maar de resultaten zijn natuurlijk ook te gebruiken binnen online recruitment.
In onderstaande grafiek zijn de belangrijkste motivaties voor het openen van een e-mail weergegeven:
Duidelijk is dat de persoonlijke interesses (van dat moment) de meest belangrijke factoren zijn. Wat aantoont hoe belangrijk het is dat zowel uit de afzender als de titel van de e-mail duidelijk naar voren komt dat het om een reactie op een online sollicitatie gaat. En dat duidelijk is bij wie er is gesolliciteerd.
En alsof dat nog niet genoeg is blijkt dat ook nog eens uit de andere motivaties. Zoals The sender (48%) en de Subject line (30%).
Als dit nog niet voldoende motivatie is voor alle bedrijven die dit nog niet voor elkaar hebben om zo snel mogelijk de situatie te verbeteren dan weet ik het ook niet meer.
jacobs herman
says:hoe kan men een émail openen met de excetence pps
*.PPS
Graag een antwoord ?
Michel Rijnders
says:Natuurlijk de bedrijfsnaam er bij zetten (en je eigen naam). Dat maakt het makkelijk om de mail terug te vinden in de volle inbox en ik kan mij niet voorstellen dat sollicitanten die solliciteren bij een bedrijf zich vervolgens dusdanig ergeren aan die bedrijfsnaam dat dat enig negatief gevoel achterlaat.
Bas van de Haterd
says:@Michel: true. Zou jij daarom voorstander zijn van je eigen naam met bedrijfsnaam als afzender? Meestal vind ik dit best irritant, maar vanuit de ‘onbekende recruiter’ (immers, ik solliciteer bij een bedrijf en weet lang niet altijd hoe de recruiter heet die reageert) lijkt dit dan wel een logische stap.
Michel Rijnders
says:Maar als je het gaat aanpassen wel beseffen dat 90 procent van de mensen als sender in de inbox de weergegeven naam ziet en niet het mailadres 😉