Het researchblog van Sanoma heeft een interessant stuk over een onderzoek dat gedaan is naar de invloed van een beperkte, maar oh zo belangrijke group. Seth Godin noemt ze de ‘sneezers’ en er zijn vele namen voor ze. Allemaal met een net iets andere betekenis. Maar de algemene lijn is duidelijk volgens mij: een kleine groep heeft een grote invloed: trendvormers.
Een kleine minderheid van 10% – door Sanoma trendsvormers genoemd – is doorslaggevend voor trends in concumentengedrag. Een kleine minderheid, maar wel een minderheid met macht. Trendsvormers praten en adviseren graag en kunnen zo een belangrijke rol spelen in het versterken van reclame-effecten. Kennis, overtuigingskracht en een groot sociaal netwerk zijn de ingrediënten voor een succesvolle beïnvloeder. Op al deze aspecten scoort de trendsvormer hoog.
In de Business-to-Business wereld weten we dat volgens mij al langer. Daar zie je namelijk de invloed van bloggers bijvoorbeeld om onderwerpen op de agenda te krijgen. Maar ook bij de consumenten zie je dat meer en meer. Trendvormers praten vooral veel over mode, maar ook over culinaire zaken en een gezonde levensstijl.
Het bijzondere is dat deze groep internet niet enkel als informatiebron ziet, maar ook als inspiratiebron.
Voorafgaand aan het onderzoek werd gedacht dat internet vooral als informatiebron zou worden gewaardeerd en veel lager zou scoren als inspiratiebron. Resultaten laten zien dat deze hypothese onjuist is: internet is juist één van de belangrijkste inspiratiebronnen. Ook op de domeinen waar smaak en stijl sterk aan mode onderhevig zijn en dus inspiratie een belangrijke te vervullen functie voor het mediumtype is. Naast informatiemedium is internet zeker ook een inspiratiemedium geworden.
Maar nu de grote vraag: wat moet ik hier als recruiter of arbeidsmarkt deskundige nu mee?
Nou, er zitten hier een paar zaken in die van belang zijn. De eerste is dus om te weten dat er een hele kleine groep is die bovengemiddeld veel invloed heeft. Misschien dat die deels voor je werken, dan kan het van belang zijn die te identificeren en te koesteren. Ook zijn deze mensen, vanwege hun bovengemiddelde invloed, geschikt om bijvoorbeeld voor je organisatie te gaan bloggen.
Verder is het belangrijk om andere trendvolgers die iets hebben met je producten of diensten in de buurt te houden. Ook al werken ze niet bij je, kan je ze (of je ze nu kan identificeren of niet) mogelijkheden aanbieden om met je organisatie in contact te treden. Aangezien (en dit is belangrijk) het internet ook een inspiratiebron is, kan je goed je innovaties via dit medium alvast onder de aandacht brengen. En als de trendvormers positief over je praten, is dat ook verdomd goed voor je employer brand.
Bedenk goed, als een dergelijke kleine groep trendvormers, of opinion leaders zo gezegd, zoveel invloed hebben, hebben ze dat ook op je employer brand. Het is goed daar over na te denken en te bedenken wat je kan doen om deze mensen een reden te geven om over je te praten. In positieve zin natuurlijk.
Bas van de Haterd
says:Dacht zelf ook aan Crossing the Chasm van Moore
Marc Drees
says:Oftewel: The tipping point, van Malcolm Gladwell